شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک که از 17 تا 20آبان‌ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، تا حد زیادی با فاصله گرفتن از حاشیه‌های چند ساله اخیر، گوشه‌ای از توانمندی‌های عرصه رایانه و صنایع الکترونیک ایران را در معرض دید عمومی قرار داد و تا حدی زیادی برای صنف رایانه‌ای ایران آبروداری کرد.

نمایشگاه الکامپ

در این نمایشگاه که در فضای مفیدی به وسعت بیش از 21هزار متر در قالب 14سالن و با حضور 450شرکت‌کننده بخش خصوصی و 35شرکت‌کننده بخش دولتی برگزار شد، صدها محصول و خدمت مرتبط با فناوری اطلاعات در کشور در معرض دید و قضاوت متخصصان و کارشناسان این عرصه قرار گرفت.

از همان ابتدای ورود با اجباری شدن پر کردن فرم‌های ثبت نام و همراه داشتن کارت بازدید و چک شدن اجباری آن در مبادی ورودی سالن‌ها، می‌شد فهمید که نظم و انضباط بیشتری بر نمایشگاه امسال الکامپ حاکم شده است.

به گزارش همشهری، در سالن دولت الکترونیک چندین سازمان دولتی خدمات الکترونیک خود را عرضه کرده بودند که تعداد این خدمت‌ها به 200مورد بالغ می‌شد، با این وجود غرفه برخی دستگاه‌ها مانند یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری خالی بود و بعضی بازدیدکنندگان از این غرفه برای رفع خستگی استفاده می‌کردند! می‌توان گفت الکامپ شانزدهم عرصه فعالیت بخش خصوصی بود تا دولتی، چرا که بیشترین فضای نمایشگاه را شرکت‌های مرتبط با بخش خصوصی اشغال کرده بودند.

در این میان رقابت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت و پهنای باند، شدیدتر از دیگران بود. در محوطه بیرونی نمایشگاه، انواع و اقسام تابلوها، غرفه‌ها، بالن‌ها و روش‌های تبلیغی دیگر به کار گرفته شده بود تا مشتریان بیشتری جذب شوند، بازار ارائه تخفیف‌ها هم داغ بود و کتاب کامل نمایشگاه به همراه سی‌دی مولتی‌مدیا به قیمت 7هزار تومان به بازدیدکنندگان ارائه می‌شد.
با توجه به بحث داغ ویروس استاکس نت، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات امنیت شبکه بازار پررونقی داشتند؛ از گیت پروتکت آلمان گرفته تا کسپراسکای و سیمانتک، محصولات، نرم افزارها و سخت‌افزارهای خود را به مشتریان و بازدید‌کنندگان ارائه می‌دادند. روح‌الله بقایی، مدیر غرفه گیت پروتکت به خبرنگار همشهری گفت: استقبال از غرفه بیش از حد تصور بود و نیروهای ما حتی یک دقیقه هم استراحت نکردند. محمد ثروتی، مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ نیز به همشهری گفت: با اینکه مدت زمان 3ماه برای برنامه‌ریزی برپایی نمایشگاه شانزدهم کافی نبود اما با اعتمادی که شرکت‌ها به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کردند، این نمایشگاه به جایگاه واقعی و اصلی خود نزدیک شد. گفتنی است طی چند سال اخیر به خاطر چالش میان شرکت نمایشگاه‌ها و بخش خصوصی‌ آی‌تی، این نمایشگاه با تحریم غیررسمی بخش خصوصی مواجه بوده و از رونق چندانی برخوردار نبود.

امسال برای نخستین بار در تاریخ نمایشگاهی کشور بخش عمده‌ای از مراحل جانمایی، ثبت‌نام و پرداخت وجه غرفه‌ها به صورت الکترونیک و آنلاین صورت گرفت. این امر با توجه به اینکه برای نخستین بار انجام می‌شد، مورد استقبال خوب شرکت‌ها قرارگرفت و شاهد آن بودیم که در کمتر از نیم ساعت، اکثر فضای نمایشگاه و تا 2ساعت بعد، تمام فضای نمایشگاهی واگذار شد.مثل همه نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها و رخدادهای تخصصی ایران، اینترنت در این نمایشگاه هم با مشکل مواجه بود و قطعی و اختلال در اینترنت نمایشگاه باعث نارضایتی غرفه‌داران و ژورنالیست‌ها شده بود. از اتفاقات جالب این بود که در غرفه معاونت نیروی انسانی ریاست ‌جمهوری، تبلیغات گسترده‌ای درباره سند نقشه جامع دولت الکترونیک ایران انجام شده بود که در پاسخ به درخواست خبرنگار همشهری برای دریافت یک نسخه از این سند، اعلام شد فعلا این سند محرمانه است و به زودی فقط برای برخی دستگاه‌ها ارسال می‌شود! یک مقام مسئول در این غرفه در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه اگر این سند محرمانه است پس چرا در نمایشگاه برای آن تبلیغ شده است، گفت: ما حاضر هستیم در این‌باره مصاحبه کنیم!

تبیان که یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های ایرانی است، دیتا‌سنتر خود را در الکامپ معرفی کرده بود. شورای‌عالی اطلاع رسانی که مسئولیت سالن دولت الکترونیک را بر عهده داشت، یک بسته الکترونیک شامل مستندات، تعدادی نرم‌افزار و 50کتاب الکترونیک در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، دینی و اخلاقی در 7حوزه مختلف را در اختیار بازدید‌کنندگان قرار داده بود. وزارت جهاد کشاورزی نیز 3سی‌دی ارائه داده بود که معرفی 3خدمت الکترونیک بود شامل صدور مجوزهای الکترونیک صنایع و تبدیلی بخش کشاورزی شامل صدور جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری و طرح و توسعه، صدور مجوز‌های الکترونیک دام و طیور شامل تمدید یا ابطال پروانه صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری و ارائه الکترونیک درخواست زمین و تغییر کاربری در سطح وزارت جهاد کشاورزی به منظور یکپارچه‌سازی و سهولت کاربران و یکسان‌سازی پرونده‌ها.

سازمان فناوری اطلاعات نیز به ارائه ‌خدمات صدور گواهی امضای دیجیتال پرداخته بود. چندین کارگاه تخصصی توسط شرکت‌های نمایندگی برندهای خارجی مانند سیسکو نیز در محل نمایشگاه و به سبک نمایشگاه‌های سبیت و جیتکس برگزار شد که مشتاقان فراوانی داشت. در نمایشگاه امسال کشورهای ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایوان، کره‌جنوبی، آلمان و کشورهای عربی منطقه و آسیای میانه نیز حضور داشتند که البته حضورشان چندان محسوس نبود.و سرانجام اینکه نشریات تخصصی حوزه فناوری اطلاعات حضوری چشمگیر در الکامپ امسال داشتند. در غرفه‌های بیرون محوطه نمایشگاه نیز بازار فروش نرم افزارهای قفل شکسته داغ بود و ورژن‌های مختلفی از یک نام برای دی وی دی‌های قفل شکسته روبه‌روی هم مغازه باز کرده بودند؛ همان‌هایی که برای پهن کردن بساطشان در تمام نمایشگاه‌ها، حالا دیگر حرفه‌ای شده‌اند و فرقی نمی‌کند الکامپ باشد، رسانه‌های دیجیتال باشد یا نمایشگاه فروش بهاره یا پاییزه! «20 گیگابایت، 20هزار تومان، خانه‌دار و بچه‌دار، زنبیلو بردار و بیار»!

کد خبر 120547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز