تأثیر طرح هدفمند کردن یارانهها در صنعت پوشاک کشور بهدلیل رشد قیمت محصولات نساجی از سال گذشته از سوی فعالان این صنف مطرح بوده است اما وقتی این موضوع را با ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه کشوری پوشاک در میان گذاشتیم، گفت:« قبل از اینکه وارد طرح هدفمند شدن یارانهها شویم، بازار پوشاک به دلایل مختلف در رکود کامل است و یکی از دلایل اینکه قیمتهای امسال تثبیت و یا کاهش یافته این است که الان در ابتدای تغییر فصل قرار داریم».
وی افزایش فروش فوقالعاده در سطح شهر را تأیید میکند و میگوید:« ما در حال حاضر جلوی فروش فوقالعاده را گرفتهایم و در حال بررسی و ساماندهی فروشهای فوقالعاده هستیم، وگر نه در سطح شهر همه فروش فوقالعاده داشتند. ما به این سادگی مجوز فروش فوقالعاده نمیدهیم چرا که معنای فروش فوقالعاده این است که ابتدا باید در اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد و از قیمت عادی و سود مصوب پایینتر باشد. اگر میخواستیم به راحتی مجوز فروش فوقالعاده بدهیم 90 درصد صنف پوشاک فروش فوقالعاده می زدند». البته نصب اتیکتهای فروش فوقالعاده به لحاظ روانی میتواند تأثیر بسزایی در کاهش قیمتها داشته باشد ولی شیرازی معتقد است:« ممانعت از فروش فوقالعاده به این معناست که بهدنبال برنامهریزی در این صنف هستیم و اینطور نیست که هر کس بخواهد بتواند فروش فوقالعاده داشته باشد».
رئیس اتحادیه کشوری پوشاک با بیان اینکه احتمال عوامفریبی در صنف فروشندگان پوشاک به ندرت اتفاق میافتد، گفت:«به دلیل ساماندهی این موضوع ممکن است فروش فوقالعادهها کمی کند شده باشد. من این اطمینان را میدهم کسانی که در سطح شهر با مجوز اتحادیه فعالیت میکنند زیر سود مصوب، کالاهای خود را عرضه میکنند».
علاقه به برندهای معروف پوشاک در بین مردم بهخصوص جوانان از گذشته وجود داشته است بهطوری که استفاده از پوشاک برنددار از موارد فخرفروشی بوده و این روزها هم بهنظر میرسد که عدهای هنوز چنین علاقههایی داشته باشند. اما واقعیت این است که در چند سال اخیر کیفیت برندهای داخلی پوشاک ارتقایافته و حتی توان رقابت با برندهای معروف دنیا را هم دارند. در این خصوص شیرازی به همشهری گفت: « به دلیل اینکه برندهای داخلی به خوبی در عرصه رقابت وارد شدهاند، میزان واردات پوشاک کاهش یافته است؛ بهرغم اینکه تولیدکنندگان داخلی با ظرفیت کامل خود کار نمیکنند. حتی اگر طرح هدفمند شدن یارانهها هم اجرا شود در پوشاک تأثیری ندارد چرا که در حال حاضر ما تراکم پوشاک داریم».
البته نباید از این موضوع هم غافل شویم که در حال حاضر بخش قابل توجهای از بازار پوشاک در اختیار واردکنندگان چینی است و گروهی از مردم به لحاظ پایین بودن قیمت این کالاها، به سمت آن کشیده میشوند. رئیس اتحادیه کشوری پوشاک درخصوص وضعیت واردات پوشاک چینی میگوید:« اگر نگاهی به آمار و ارقام هم داشته باشیم واردات مجاز و غیرمجاز پوشاک چینی کمتر شده است که دلیل اصلی آن، بازاریابی مناسب برندهای داخلی، اطلاعرسانی دقیق و تجربه مردم در مصرف این پوشاک بوده است چرا که بهاین نتیجه رسیدهاند که اجناس چینی بیکیفیت هستند؛ یعنی حتی کیفیت این کالاها در مقابل قیمت پایین پاسخگو نیست و تناسبی ندارد. هنوز برنامه خاصی برای ساماندهی برندهای داخلی نداریم تا پوشاک چینی خودبهخود وارد نشود، ضمن اینکه تثبیت قیمتها در صنف پوشاک کاملا عملی است». هرچند نمیتوان در یک نگاه مطلق کل پوشاک چینی را زیرسؤال برد چرا که در چین هم محصولاتی تولید میشود که کیفیت آنها بهمراتب بالاتر از برندهای مطرح دنیاست و حتی بخشی از این برندها به لحاظ پایین بودن برخی هزینهها در چین تولید میشود.