جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فردی که به عضویت در یک گروه سرکوب مخالفان دولت نظامی آرژانتین در سه دهه پیش متهم است در اسپانیا بازداشت شده است.

به گزارش بی بی سی ،روز جمعه، 29 دسامبر، گزارش شد که رودولفو آلمیرون، مظنون به عضویت در گروه موسوم به "سه آ" که با تشکیل جوخه های مرگ در دهه 1970 به سرکوب و قتل مخالفان دولت وقت مبادرت می کرد و در اسپانیا اقامت داشت، به درخواست دولت آرژانتین برای استرداد وی بازداشت شده است.

گفته می شود که گروه سه آ - ائتلاف ضد کمونیستی آرژانتین                                     (Alianza Anticomunista Argentina) - در جریان فعالیت خود صدها نفر از مخالفان دولت وقت آرژانتین را به قتل رسانده است.

به گفته خبرنگار بی بی سی در آرژانتین، پس از گذشته چندین دهه هنوز هم نام گروه سه آ باعث بیم و وحشت بسیاری از مردم آرژانتین می شود.

آلمیرون، که 71 سال دارد، متهم است که به عنوان یکی از رهبران سه آ شخصا در طراحی و اجرای برنامه قتل صدها نفر دست داشته است.

وی در سال 1975 و در جریان آشوب های ناشی از درگیری جناح های چپ و راست نهضت پرونیستی آرژانتین به اسپانیا گریخت و در خلال سی سال گذشته در این کشور اقامت داشته است.

هفته گذشته یکی از قضات آرژانتین حکم کرد که اتهامات منتسب به رودولفو آلمیرون مشمول قانون محدودیت تعقیب جرایم سیاسی نمی شود و در نتیجه، وی را می توان در ارتباط با اتهام ارتکاب قتل های سیاسی محاکمه کرد.

انتظار می رود دادگاه های اسپانیا در خلال چند هفته آینده پرونده مربوط به درخواست آرژانتین برای استرداد آقای آلمیرون را مورد رسیدگی قرار دهند.

همزمان، قوه قضاییه آرژانتین از اسپانیا خوسته است تا ژنرال ریکاردو میگوئل کاوالیو، از مقامات ارشد دولت نظامی آرژانتین در دهه های 1970 و 1980 را نیز برای محاکمه به کشور وی بازگرداند.

ژنرال کاوالیو در خلال سه سال گذشته به ظن ارتکاب جنایت علیه بشریت در اسپانیا بازداشت بوده اما هفته گذشته دادگاه عالی این کشور رای داد که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

'جنگ کثیف' جوخه های مرگ آرژانتین

اتهامات رودولفو آلمیرون به اختلافات سیاسی بین جناح های چپ و راست در جنبش پرونیست به خصوص در سال های 1976 تا 1983 مربوط می شود.
 
حکومت نظامیان سرکوب مخالفان را با عنوان بازسازی ملی به جریان انداخت

در سال 1973، خوان پرون، رییس جمهوری آرژانتین از سال 1945 تا 1955 که در پی یک کودتای نظامی از این مقام برکنار شده و در اسپانیا اقامت داشت، به کشور خود باز گشت و در انتخاباتی آزاد، مجددا به ریاست جمهوری انتخاب شد.

وی یک سال بعد در گذشت و سومین همسرش، ماریا پرون، ریاست جمهوری را در دست گرفت.

دوره ریاست جمهوری خانم پرون با رقابت شدید بین جناح های چپ و راست طرفداران خوان پرون همراه بود و وی سرانجام در سال 1976 در پی یک کودتای بدون خونریزی از این سمت برکنار شد.

برکناری ماریا پرون به روی کار آمدن یک حکومت نظامی راستگرا منجر شد که تا سال 1983 و بازگشت دموکراسی به این کشور دوام داشت.

در این دوره، دولت نظامی به رهبری ژنرال یورگه رافائل ویدلا و جانشینان وی سیاست اختناق مخالفان را تحت عنوان "روند بازسازی ملی" در پیش گرفتند که در جریان آن، هزاران نفر بازداشت و صدها نفر شکنجه، کشته و ناپدید شدند.

گفته می شود بین نه تا سی هزار نفر در جریان اقدامات سرکوبگرانه دولت، موسوم به "جنگ کثیف" دولت علیه ملت، جان خود را از دست دادند که جوخه های مرگ تحت حمایت رژیم، به خصوص گروه موسوم به سه آ، به کشتن صدها تن از این قربانیان متهم است.

با بازگشت دموکراسی به آرژانتین، دولت وقت قانون عفو متهمان به دست داشتن در سرکوب های سیاسی را به تصویب رساند اما این اقدام مخالفت هایی را در پی داشته است.

در سال 2005، دادگاه عالی آرژانتین قانون عفو عمومی (موسوم به "قانون نقطه پایان") و همچنین قانون عدم مسئولیت ناشی از اطاعت از سلسله مراتب (موسوم به "قانون اطاعت سازمانی") را ملغی اعلام و راه را برای پیگرد متهمان به سرکوب سیاسی هموار کرد.

کد خبر 12083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز