جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳

همشهری آنلاین: دانشمندان ممکن است توانسته ‌باشند اتم‌های گریزپای ضدماده را به تسخیر درآورند، اما انتظار نداشته باشید که این کشف به این زودی‌ها به ساختن موتورهای موشکی بین‌ستاره‌ای یا بمب‌های قدرتمند بینجامد- اگر اصولا چنین کاری ممکن باشد.

PARTICLE PHYSICS

به گزارش آسوشیتدپرس گرچه دانشمندانی که ضدماده را بررسی می‌کنند، می‌گویند پیشرفت مهمی کرده‌اند،اما تاکید می‌کنند که استفاده‌های علمی- تخیلی از ضدماده مانند موتور پیش‌راننده سفینه فضایی اینترپرایز در سریال "استار ترک" یا بمبی که در کتاب
"فرشتگان و شیاطین" دن براون دیده می‌شود، همچنان در حوزه تخیل باقی می‌مانند.

فیزیکدانان بین‌‌المللی در سازمان پژوهش هسته‌ای اروپا یا CERN اعلام کردند که توانسته‌اند بر مشکل پایه‌ای در بررسی اتم‌های ضدماده غلبه کرده‌اند. با وجود اینکه چنین اتم‌هایی به طور معمول سال‌هاست در آزمایشگاه تولید می‌شوند،آنها معمولا چنان سریع ناپدید می‌شوند که دانشمندان بخت بررسی آنها را نداشته‌اند.

اما در گزارشی که در نسخه آنلاین ژورنال Nature منتشر شد است،‌دانشمندان می‌گویند توانسته‌اند اتم‌های منفرد ضدماده را به دام اندازند و آنها برای مدتی بیش از یک دهم ثانیه باقی نگهدارند.

یک دهم ثانیه از دیدگاه فیزیک ذره‌ای مدتی بسیار طولانی است.

سخنگوی این گروه، دانشمند آمریکایی، جفری هانگست، گفت: "این کشف پیشرفت مهمی است، زیرا به معنای آن است که شما می‌توانید قدم بعدی را بردارید، و آن تلاش برای مقایسه ماده و ضد ماده است."

هانگست و همکارانش شامل دانشمندانی از انگلیس، برزیل، کانادا و آمریکا 38 اتم ضد هیدروژن را به طور منفرد به دام اندازند.

هانگست می‌گوید از هنگامی که نتایج این تجربیات در جورنال Nature آمده است، منتشر شده است، آنها توانسته‌اند حتی برای مدت طولانی‌تری اتم‌های ضدماده را باقی نگهدارند.

بررسی چنین اتم‌های به دام افتاده‌ای می‌تواند به پاسخ به سوالات اساسی در فیزیک کمک کند، مانند اینکه چرا ضدماده از پهنه جهان طبیعی محو شده است،‌ در حالیکه ماده به فراوانی در ستاره‌ها، سیاره‌ها و کهکشان‌ها دیده می‌شود. نظریه‌پردازان می‌گویند هر دوی ماده و ضدماده باید درهنگام مه‌بانگ به میزان مساوی خلق شده باشند.

گروه هانگست با این کشف یک گروه رقیب به سرپرستی جرالد گابریلز، در دانشگاه هاروارد شکست دادند؛ با این وجود این گروه به نتایج کار آنها خوش‌آمد گفت.

جرالد گابریلز گفت: "تا به حال اتم‌های ضد ماده به این مدت طولانی و با این شمار بسیار قابل استفاده به دام نیفتاده بودند؛ پیش از آنکه بجهید باید بخزید."

پژوهشگران برای به دام انداختن اتم‌های ضدماده در یک میدان الکترومغناطیسی و متوقف کردن آنها از نابود کردن اتم‌های عادی، مجبور شدند که برای ایجاد اتم‌های ضدهیدروژن درجه حرارت را در حد نیم درجه بالای صفر مطلق پایین بیاورند.

هانگست اهمیت چندانی برای فرضیاتی که می‌گویند ضدماده ممکن است روزی به عنوان منبع انرژی به کار رود یا به سلاحی پرقدرت با آن ساخته شود، قائل نیست.

او گفت: "مدتی طولاتی از عمر این جهان طول کشیده است تا یک گرم ضدماده به وجود آید. تولید ضدماده به انرژی بسیار بسیار بیشتری نسبت به انرژی که بتوانید از آن به دست آورید،‌ نیاز دارد."