جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار مرکز تحقیقات بازار سرمایه از رسیدن بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به 3/16درصد حکایت دارد.

 به گزارش همشهری، در سه فصل سپری شده از سال 85، بورس تهران 5/6 درصد رشد را در شاخص عملکرد خود تجربه کرده است. در این مدت سرمایه‌گذاری در سهام صنعتی بورس نسبت به سهام شرکتهای فعال در حوزه واسطه‌گری‌های مالی از بازده بالاتری برخوردار شده است. این اتفاق در حالی روی داده که در طول سالهای 80 تا 84 سهام واسطه‌گری‌های مالی شامل بانکها، شرکتهای سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و لیزینگ‌ها به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین و سودآورترین سهام بورس مطرح شده بودند. اما امسال جو بازار به‌طور کلی تغییر کرده به این ترتیب شاخص عملکرد سهام صنعتی بورس در طول فصل‌های بهار، تابستان و پاییز امسال به‌طور متوسط 2/9درصد صعود کرده اما در مقابل شاخص عملکرد واسطه‌گری‌های مالی 6/16درصد نزول را تجربه کرده است.
این گزارش حاکی است در مجموع ارزش کل بورس تهران در 9 ماه گذشته 21 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و از رقم 325 هزار میلیارد ریال در اول سال جاری به 346 هزار میلیارد ریال در پایان پاییز رسیده و این ارقام نشان‌دهنده رشد 4/6درصدی ارزش کل بازار سهام تهران در مدت یادشده است.
عملکرد روزانه
طبق آمار مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه متوسط ارزش مبادلات روزانه بورس تهران برای نخستین بار در 30 ماه گذشته در پایان پاییز به 200 میلیارد ریال رسید. تا پاییز 83 به‌طور متوسط روزانه 400 میلیارد ریال نقدینگی به سوی بورس تهران روانه می‌شد اما رکود بزرگ بازار موجب شد این رقم تا حد 50 میلیارد ریال در روز کاهش یابد.
حجم مبادلات روزانه بورس تهران نیز در این مدت به‌طور متوسط به 53 میلیون برگه سهم رسیده است. در 9 ماه گذشته به‌طور متوسط در هر روز 8 هزار دستور خرید وارد سیستم‌های مبادلات بورس تهران شده است.
در کل از اول امسال تاکنون 10 میلیارد برگه سهم در بورس تهران به ارزش 36 هزار میلیارد ریال داد و ستد شده است. در این مدت تالارهای بورس تهران طی 183 روز به روی متقاضیان سرمایه‌گذاری باز بوده که در این میان ظرف 55 روز شاخص عملکرد بازار روندی رو به صعود را به نمایش گذاشته است.
طبق آمار مرکز تحقیقات بازار سرمایه، در پایان پاییز، پتروشیمی خارک برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بورس به بزرگترین شرکت فعال در بازار سهام از نظر ارزش بازار تبدیل شد. در حال حاضر ارزش کل سهام پتروشیمی خارک به مرز 22 هزار میلیارد ریال نزدیک شده. این شرکت در مجموع 3/6درصد از کل ارزشهای بورس تهران را به خود اختصاص داده است. بر اساس این آمار در مجموع 20 شرکت اول بورس تهران،‌ از نظر ارزش بازار، 55 درصد کل ارزشهای موجود در بورس را در اختیار گرفته‌اند.
کد خبر 12116

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز