نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند، آن بخش از برنامه پنجم توسعه که به بحث مدیریت شهری و شهرداری‌ها اختصاص دارد،‌ تقویت جایگاه شهرداری‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

در این باره انوشیروان محسنی بندپی، نماینده نوشهر و چالوس به همشهری گفت: کلا نظر نمایندگان مجلس و فراکسیون مدیریت شهری این بود که برای شهرداری‌ها درآمدهای پایدار تعریف شود تا مدیران شهری در روند اداره شهر و امور اجرایی دچار چالش و مشکل نشوند.

به گفته این نماینده مجلس، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و حمل‌ونقل عمومی نیازمند بهره مندی شهرداری‌ها از درآمدهای پایدار است. نماینده نوشهر همچنین از قانون منع دولت از اعمال هر گونه تخفیف یا معافیت عوارض در حق شهرداری‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مصوبات حمایت‌کننده از مدیریت شهرها نام برد و اظهار داشت: مجلس همچنین دولت را ملزم به تامین اعتبار طر ح توسعه کمربند سبز اطراف شهرها کرد.

وی گفت: برای نخستین بار قانون، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را مجاز به استفاده از نیروهای مشمول متخصص در حیطه اجرا، نظارت، طراحی و ... کرد که این مهم در قالب امریه محقق خواهد شد. علاوه براین، مجلس، تولیت حمل ونقل عمومی درون‌شهری را نیز به شهرداری‌ها واگذار کرد و بدین وسیله دولت از دخل و تصرف در این حوزه منع می‌شود. محسنی بندپی در بخش دیگری از اظهاراتش به وظیفه جمع‌آوری و دفع بهداشتی پسماندهای شهری توسط مدیریت کلانشهرها و شهرهای بالای 200 هزار نفر اشاره کرد که از حمایت مالی دولت نیز برخوردار خواهند شد.

شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان نیز گفت:‌خوشبختانه یکی از فراکسیون‌های بسیار فعال در مجلس، فراکسیون مدیریت شهری و روستایی است. به گفته حسن پور بیگلری فراکسیون مدیریت شهری هر هفته به‌طور مرتب تشکیل جلسه می‌داد به‌طوری که پس از 3 سال تلاش شاهد به ثمر نشستن گوشه‌ای از فعالیت‌های این فراکسیون در قالب تصویب برنامه پنجم و تقویت بخش شهرداری‌ها و دهداری‌ها هستیم.

وی در این باره از همکاری خوب دولت به‌ویژه وزارت کشور و معاونت عمرانی آن با مجلس سخن گفت و افزود: امیدوارم این همکاری‌های تنگاتنگ در جهت اینکه خدمات شهری به‌صورت یکپارچه به شهرداری‌ها واگذار شود، ادامه داشته باشد زیرا با تحقق این امر خدمات رسانی به مردم از سرعت بیشتر و بهتری برخوردار می‌شود. وی در عین حال‌ که بر لزوم واگذاری اختیارات حمل ونقل عمومی به شهرداری‌ها تاکید کرد اما بابت عدم‌توانمندی برخی شهرهای کوچک کشوردر این باره نیز سخن گفت.

بنا بر این گزارش، مهرداد یائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز به همشهری گفت: در بحث مدیریت شهری به جز یک بند، پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده و تنها نگرانی ما مربوط به بند مدیریت شهری یکپارچه است. ‌نماینده مردم لنگرود، گفت: با توجه به پیشنهادی که شخصا قصد طرح آن در مجلس را دارم امیدوارم در ادامه تصمیم‌گیری‌های قانون برنامه پنجم این پیشنهاد رای آورده و نگرانی ما بابت عدم‌تحقق مدیریت یکپارچه شهری برطرف شود.

لاهوتی در توضیح اتفاقات مثبت رخ داده در حوزه مدیریت شهری در مجلس به دو برابر شدن حق شهرداری‌ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده، اختصاص 50 درصد تسهیلات مسکن برای نوسازی بافت‌های فرسوده، ممنوعیت بخشودگی عوارض ساخت و ساز و تامین اعتبار توسعه کمربند سبز اطراف شهرها توسط دولت اشاره کرد و در توضیح مورد آخر گفت: این کمربند سبز در محافظت محدوده شهر، جلوگیری از حاشیه نشینی و زیبایی و تلطیف هوا نقش مؤثری دارد، به همین دلیل مجلس، خواستار آن شد تا کار توسعه کمربند سبز اطراف شهرها از محل اعتبارات دولتی محقق شود.

کد خبر 122031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز