چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

در چند‌سال اخیر طرح‌های زیباسازی شهر شامل ایستگاه‌های اتوبوس نیز شده و دست‌کم به‌دنبال این تغییر، زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس‌ در محیطی مناسب‌تر از پیش، سپری‌می‌شود.

نصب آگهی

با وجود این برخی از کسبه و کارت‌پخش‌کن‌ها باز هم اصرار دارند از هر محیطی استفاده اختصاصی کنند. نمونه‌ای از این سوءاستفاده را در تصویری که فرشید‌هماوند برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید. این در حالی است که غیرقانونی بودن استفاده از این نما برای نصب تبلیغات با برچسبی روی این محدوده مشخص است.

البته در این مورد خاص شاید مغازه‌دار تصور کرده که فقط نصب برچسب منع شده و قراردادن استند‌های تبلیغاتی موردی ندارد. به‌هر حال برای تشخیص بسیاری از باید‌ و نبایدها می‌توان به جای تصورات توجیه‌کننده، تصور کرد که اگر این حرکت را همه انجام بدهند چه اتفاقی برای شهر، فرد یا اجتماع می‌افتد. اگر نتیجه مثبت بود این گوی و این میدان اما اگر نتیجه منفی بود بهتر است از آن کار صرف‌نظر کنیم.

زوج و فرد

اگر بگوییم ناف برخی رانندگان خودرو‌ها را با تخلف بریده‌اند پر بی‌راه نگفته‌ایم. این روز‌ها برخی خودرو‌ها به دلیل اجرای طرح زوج یا فرد، خانه‌نشین می‌شوند حال آنکه برخی خودرو‌هایی که انگشت اتهام آلودگی شهر به سمت آنها نشانه رفته به جای خانه‌نشینی راهی زمین بازی محله می‌شوند.

برای‌نمونه خودرو‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید به علت بی‌توجهی‌ راننده‌های آنها، به‌جای آلوده‌کردن شهر مشغول اشغال فضای بازی جوانان و نوجوانان محل هستند. به‌هرحال از آنجا که فردای آن روز نیز قرار است خودرو‌هایی با پلاک‌های فرد جای این خودرو‌ها را بگیرند بهتر است تخلف‌های اینچنینی را نیز به سامانه 137‌خبر دهیم تا مسئولان برای جلوگیری از ورود خودرو‌ها به زمین بازی تمهیداتی بیندیشند.

تغییر پیام تابلو

تجربه ثابت کرده است که رعایت نکات ایمنی و قانونی برای برخی از افراد فقط با وجود تابلوهای هشدار‌دهنده معنا پیدا می‌کند. در واقع نبود یک‌تابلو یا تغییر در پیام آن باعث می‌شود که راه برای تخلف عده‌ای باز شود. نمونه‌ای از این مسئله را در برخی‌از ترمینال‌های‌ فرودگاه‌ها شاهد هستیم.

مسافرانی که از هواپیما پیاده می‌شوند برای تحویل بار و چمدان‌های خود به‌سمت تسمه‌های انتقال بار می‌روند. از آنجا که مدت‌زمانی طول می‌کشد تا بارها روی تسمه بیاید برخی از افراد لبه تسمه را محل نشستن خود قرار می‌دهند. از طرف دیگر برخی از والدین نیز برای اینکه بار خود را هرچه زودتر تحویل بگیرند از کودک خود غافل می‌شوند.

این در حالی است که امکان داردکودک هوس چرخ‌وفلک‌سواری البته به‌صورت افقی بکند و در نتیجه آسیب ببیند. بنابراین وضعیت مناسب تابلوهای هشداردهنده باعث می‌شود تا رعایت نکاتی که در ذهن افراد فراموش شده دوباره یادآوری شود و احتمال آسیب به تسمه‌ها و کودکان افزایش نیابد؛ البته تابلوهایی که قابل خواندن باشد.

ماشین‌حساب دوطرفه

تا به‌حال پیش آمده که از فروشگاهی خرید کنید و دست‌آخر حساب‌کتابتان با آنچه که به فروشنده پرداخت کرده‌اید جور در نیاید؟ گاهی اشتباه سهوی فروشنده باعث می‌شود تا خریداران قیمتی غیر از آنچه که باید باشد را بپردازند؛ حال چه بیشتر باشد چه کمتر.

این در حالی است که اطلاع هر دو طرف خریدار و فروشنده از وزن و قیمت تک‌تک اجناس از احتمال بروز چنین اشتباهی کم می‌کند. به‌عنوان مثال برخی از فروشنده‌های خوش‌سلیقه با استفاده از ‌‌ماشین‌حسابی که از دوطرف دارای صفحه‌نمایشگر است خریدار را در جریان کامل جمع قیمت‌ها می‌گذارند. به‌هرحال از آنجا که در برخی از مغازه‌ها فاکتور فروش ارائه نمی‌شود، ماشین‌حساب دارای این امکان، احتمال برخی از اختلاف‌ها را کاهش می‌دهد.

کد خبر 122093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز