حمید ضیایی پرور: سازمان رادیو و تلویزیون بحرین برنامه‌های خود را به زبان‌های عربی و انگلیسی در چند شبکه تولید و پخش می‌کند.

بحرین - رسانه

تقریبا تمام شبکه‌ها دولتی هستند و یک شبکه رادیویی خصوصی راه‌اندازی شده است که برنامه‌های خود را به زبان هندی پخش می‌کند. پایگاه شبکه ماهواره‌ای mbc2 نیز در بحرین قرار دارد. خبرگزاری رسمی بحرین BNA نام دارد. همچنین نشریاتی به‌صورت روزنامه، هفته نامه و ماهنامه در این کشور منتشر می‌شود که مهم‌ترین روزنامه‌های آن عبارتند از: الایام، المیثاق، الوطن، الوقت، الوسط، البلاد، بحرین تریبیون (انگلیسی) و گلف دیلی نیوز (انگلیسی). همچنین هفته‌نامه‌های النبا و العهد در این کشور منتشر می‌شود که مخاطبان خاص خود را دارد.

روزنامه الوسط

روزنامه الوسط یکی از روزنامه‌های با خط‌مشی معتدل در بحرین است. در بازدید از این روزنامه، دکتر منصور الجمری مدیر مسئول و سردبیر این روزنامه توضیحاتی در باره وضعیت این روزنامه به هیأت رسانه‌ای ایران ارائه داد. در ساختار رسانه‌های بحرین، سردبیر، اصلی‌ترین شخصیت رسانه‌ای به شمار می‌رود. سایت اینترنتی این روزنامه به زبان عربی است و در آینده نزدیک زبان انگلیسی به آن اضافه می‌شود. بزرگ‌ترین بخش اخبار این روزنامه داخلی است، به‌طوری که 75 درصد اخبار منتشره در الوسط مربوط به تحولات داخلی است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا بخشی مخصوص بانوان در این روزنامه وجود دارد، گفت: قبلا بخشی از روزنامه به بانوان اختصاص داشت ولی بعدا این بخش در سایر قسمت‌های روزنامه ادغام شد. سرویس‌های مختلفی در تحریریه این روزنامه وجود دارد.

ارتباط خارجی این نشریه از طریق اینترنت است. قبلا این نشریه 15 خبرنگار در خارج از کشور داشته است. از 2002 تا 2006 این روزنامه خبرنگار خارجی داشته است اما از 2006 از سایر منابع خارجی در این روزنامه استفاده می‌شود؛ چرا که به اعتقاد سردبیر این روزنامه امروز دسترسی به منابع خبری در خارج خیلی بهتر از خبرنگار خود نشریه‌ها شده است. با این وجود، این روزنامه نویسندگانی در خارج از کشور دارد که به‌طور مرتب برایش مقاله می‌نویسند به عبارت بهتر روش کار این نشریه در ارتباط با خبرنگاران خارجی به سمت استفاده از مطالب تحلیلی نویسندگان خارجی سوق پیدا کرده است.به گفته سردبیر الوسط، کنترل مسائل حقوقی و مطالبی که نباید منتشر شود در بخش سردبیری و زیر نظر کارشناسان امر صورت می‌گیرد. برخی اخبار نیز توسط دادگاه‌های بحرین ممنوع‌الانتشار شده است.

وی که دکترای مهندسی مکانیک از انگلستان داشته و سابقه مدیریت مهندسی چندین شرکت نفتی انگلیسی را دارد و از سال 2002 تا‌کنون سردبیر الوسط است، نسبت به قوانین سختگیرانه بحرین در مورد انتشار مطبوعات انتقاد دارد و می‌گوید: به هر حال رسانه‌ها باید قوانین را رعایت کنند. به گفته وی، بخش اقتصادی روزنامه ساعت‌12 بسته می‌شود و بخش ورزشی ساعت 6 عصر شروع به کار می‌کند. براساس قانون مطبوعات بحرین نام نویسنده هر مطلب باید در ذیل آن درج شود. 2 پیوست روزانه هنری و فرهنگی نیز به‌صورت ضمیمه الوسط منتشر می‌شود و هر ماه یک پیوست ویژه منطقه منتشر می‌شود. تیراژ الوسط 10 تا 12 هزار نسخه در روز است و اغلب روزنامه‌های بحرین نیز در همین حدود تیراژ دارند. الایام و گلف دیلی نیوز هم همین قدر تیراژ دارند. بقیه ممکن است بگویند بیشتر تیراژ دارند اما کشش بیش از این حد وجود ندارد لذا گاهی الوسط پر تیراژ‌ترین روزنامه بحرین است و گاهی الایام.

کد خبر 122205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز