همشهری آنلاین: خبرنگار سی ان ان در ژنو گزارش داد موضع ایران در برنامه هسته‌ای از همیشه سخت تر و ایرانی‌ها مانند همیشه مصمم هستند نشان دهند برنامه هسته‌ای آنها درست است

cnn

به گزارش واحد مرکزی خبر، ماتئو چانس خبرنگار سی ان ان در ژنو گزارش داد توسعه توانایی در تولید کیک زرد که ماده‌ای مهم در مسیر تولید سوخت هسته‌ای می‌باشد به این معنی است که ایرانیان می‌توانند در چرخه سوخت هسته‌ای به خودکفایی برسند. این مسئله ای مهم و به این معنی است که دیگر این کشور به خارج برای تهیه مواد اولیه سوخت هسته‌ای آنهم در زمانی که در برابر تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، وابسته نیست.

خبرنگار سی ان ان افزود پنج به علاوه یک در مذاکرات ژنو می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که ایران تلاش ندارد بمب هسته‌ای تولید کند. اما ایران تاکید دارد که بر نامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح امیز است ایرانی‌ها می‌گویند فراتر از قوانین با بازرسان آژانس همکاری کرده‌اند .اما آژانس می‌گوید ایران باید بازهم همکاری کند.

این دیپلمات افزود: ایرانی‌ها در این نشست درباره دانشمندان هسته‌ای خود که هفته پیش هدف بمبگذاری قرار گرفته بودند سخن گفتند.

چانس افزود: مذاکرات ژنو پس از حملات انفجاری علیه دانشمندان هسته‌ای ایران برگزار شده است اما به نظر می‌رسد این رویدادهای اخیر برای شرکت نکردن ایران در این مذاکرات کافی نبوده است.

وی افزود به نظر می‌رسد موضع ایران از هر زمانی سخت‌تر شده است. ایرانی‌ها مانندهمیشه مصمم هستند تا نشان دهند آنچه می‌گویند مانند غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز درست است.

اعلام خودکفایی در رسیدن به چرخه سوخت هسته‌ای در بحبوحه این مذاکرات نشان دهنده برداشتن یک گام دیگر بدون کمک های خارجی است.

چانس افزود: من گمان می‌کنم هدف ایران از شرکت دراین مذاکرات با جامعه جهانی برای تاکید بر این نکته است که موضع‌شان چیست و اینکه آنها معتقدند این موضع حقشان است.

دیپلمات‌های غربی تلاش می‌کنند در این مذاکرات به مصالحه‌ای با ایران دست یابند.صحبت از گفتگوهای آتی هم شده است.

کد خبر 122635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز