گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: هنرستانی‌‌ها و دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای نگران شرکت در کنکور سال 90 نباشند، کنکور دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش جداگانه برگزار خواهد شد.

هنرستان

آغاز ثبت‌نام کنکور سال آینده و اضافه نشدن گروه آزمایشی به گروه‌های آزمایشی پنجگانه - که وزیر آموزش و پرورش پیش از این وعده آن را داده بود - نگرانی هنرجویان هنرستانی و فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش را به همراه داشت.

معاون سازمان سنجش در پاسخ به پرسش همشهری در باره نگرانی هنرستانی‌ها از ادامه تحصیل اعلام کرد: ادامه تحصیل حق طبیعی فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای است و این گروه از داوطلبان می‌توانند همچون گذشته در کنکور آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و در دوره‌های کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مؤسسات غیر‌انتفاعی ادامه تحصیل بدهند.

به گفته ابراهیم خدایی، اطلاعیه مربوط به جزئیات کنکور دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای اسفند ماه امسال اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه دیپلمه‌‌های فنی و حرفه‌ای نمی‌توانند در کنکور 90 شرکت کنند اظهار کرد: براساس قوانین برای ورود به دوره‌های کاردانی و کارشناسی، داشتن دیپلم کامل متوسطه الزامی است و سازمان سنجش نیز ملزم به اجرای قوانین است و تصمیم‌گیرنده نیست.

معاون سازمان سنجش ادامه داد: مصوبه جدیدی برای ثبت‌نام از دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای به سازمان سنجش ابلاغ نشده‌است.

تقاضای آموزش و پرورش از سازمان سنجش

با وجود عملی نشدن وعده وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد گروه آزمایشی جدید در کنکور سال 90 ویژه دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از سازمان سنجش خواست تا سعی کند خود را با نگاه دولت همسو کرده و شرایط را برای ادامه تحصیل هنرستانی‌ها هموار کند.

ابراهیم سحر‌خیز درباره فراهم نبودن شرایط شرکت هنرستانی‌ها در کنکور سال آینده به فارس گفت: البته هنوز هم دیر نشده چراکه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش هر سال دانشجو می‌پذیرند و به همین دلیل دانش‌آموزان هنرستانی نباید ناامید باشند زیرا حداقل فرصتی که برای آنها وجود دارد، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای است.

تکرار ادعای ایجاد گروه جدید

معاون وزیر آموزش و پرورش بار دیگر ادعای مقام ارشد خود را تکرار و اظهار کرد: نگاه وزیر آموزش و پرورش فراتر از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای است و هنرجویان باید بتوانند در یک گروه آزمایشی جدید در کنار گروه‌های آزمایشی فعلی، با داوطلبان دیگر به رقابت بپردازند.البته تا پیش از این وزیر آموزش و پرورش، اعتقادی به پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نداشت تا جایی که سال گذشته یکباره ظرفیت پذیرش دانشجو در این آموزشکده‌ها را صفر اعلام کرد.

وزیر آموزش و پرورش شهریور امسال نیز از ایجاد ششمین گروه آزمایشی در کنکور سال 90 برای داوطلبان هنرستانی خبر داد و گفت: با این اقدام، داوطلبان هنرستانی در کنار داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنجگانه علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و فنی، هنر و زبان‌های خارجی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شرکت می‌کنند.البته این وعده وزیر هم عملی نشد که نگرانی هنرجویان هنرستان‌ها و دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای را به‌دنبال داشت.

واگذاری آموزشکده‌های فنی به وزارت علوم

هفته گذشته نیز با تصویب مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش از ابتدای برنامه پنجم توسعه به وزارت علوم واگذار شود.شبکه خبر نیز به نقل از وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: دانشجویان فنی و حرفه‌ای از بهمن‌ماه زیرنظر وزارت علوم، ادامه تحصیل می‌دهند.

حاجی بابایی اظهار داشت: وزارت علوم موظف شده است فنی حرفه‌ای‌ها را در 2 بخش کاردانی و کارشناسی بپذیرد.سر انجام هفته گذشته مجلس تکلیف آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای روشن کرد.براساس مصوبه مجلس از ابتدای برنامه پنجم آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش جدا و به وزارت علوم واگذار می‌شود.

این انتقال با همه امکانات، اموال منقول و غیر‌منقول و نیروی انسانی و دارایی‌ها و تعهدات و مسئولیت‌ها از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم است.وزارت علوم همچنین مکلف شد که در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به پذیرش دانشجو در این آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها اقدام کند.

کد خبر 123321

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز