سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: مناقشه چندماهه کرملین و شرکت رویال داچ شل درباره بزرگترین پروژه گازی جهان، ساخالین، روز پنج‌شنبه هفتم دی با واگذاری سهم شل در این پروژه به گازپروم به پایان رسید.

شرکت دولتی گازپروم روسیه روز پنج‌شنبه با امضای قراردادی، در ازای پرداخت ۷ میلیارد و۴۵۰ میلیون دلار، کنترل پروژه بزرگ ساخالین را به دست آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این قرارداد در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و مقام‌های شرکت گازپروم با مقام‌های ارشد شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل و نیز دو شرکت ژاپنی سهامدار در پروژه مزبور، به امضا رسید.

این قرارداد که پس از ماه‌ها فشار از سوی سازمان‌های تنظیم مقررات روسیه بر سهامداران خارجی پروژه ساخالین به دست آمده است، کنترل کرملین را بر ذخایر انرژی ملی روسیه افزایش می‌دهد.

بر طبق این قرارداد، گازپروم با پرداخت پول نقد، ۵۰ درصد بعلاوه یک سهم از پروژه ۲۲میلیارد دلاری مزبور در جزیره ساخالین در اقیانوس آرام را به دست می‌آورد و سهام شرکت‌های شل، میتسویی و میتسوبیشی نیز نصف خواهد شد.

شرکت گازپروم از این طریق نقش کنترل کننده پروژه ساخالین را که اولین پروژه تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) روسیه به شمار می‌رود و تأمین کننده اصلی ال‌ان‌جی بازارهای کلیدی آسیا و شمال آمریکا خواهد بود، به دست می‌آورد.

مقام‌های روسی، شرکت شل را به خسارت وارد کردن به محیط زیست آسیب‌پذیر جزیره ساخالین متهم و تهدید به لغو مجوزهای کلیدی این پروژه کرده بودند.

هر چند تحلیلگران عقیده دارند اتهام‌های زیست محیطی بر ضد شل با هدف تضمین سهم برای گازپروم در پروژه مزبور مطرح شده است، اما پوتین درصدد برآمد دولت روسیه را از مسائل مربوط به این قرارداد جدا کند.

وی گفت: این حقیقت که گازپروم تصمیم به مشارکت در ساخالین گرفته است، تصمیمی است که به این شرکت مربوط می‌شود. دولت فدراسیون روسیه از این مسأله آگاه شده و ما نیز مخالفتی نداریم.

شل اعلام کرد که 27/5 درصد از سهام پروژه ساخالین را حفظ می‌کند و «همچنان نقش مهمی در مدیریت کنسرسیوم خواهد داشت و مشاور فنی نیز باقی خواهد ماند.» ژرون فان‌در فیر، مدیر اجرایی شل، خاطرنشان کرد که اولویت اصلی این شرکت پیشبرد و اجرای پروژه ساخالین است.

رولاند ناش، رئیس بخش تحقیقات بانک سرمایه‌گذاری «رنسانس کاپیتال»، در خصوص این قرارداد گفت: به نظر می‌رسد که گازپروم به قرارداد اقتصادی قابل توجهی دست یافته است، اما شاید این تنها قرارداد سیاسی امکان‌پذیر برای شل بود.

شل از موضع ضعف مذاکره می‌کرد و در هر صورت بازنده بود. به دنبال انتقال کنترل پروژه بزرگ ساخالین به شرکت روسی گازپروم، ژاپن از روسیه خواست در ارتباط با این پروژه «مسئولانه» عمل کند. ژاپن در عین حال ابراز اطمینان کرد که طبق برنامه تعیین شده، گاز تولیدی این پروژه را دریافت خواهد کرد.

ژاپن که ذخایر طبیعی کمی دارد، بازار اصلی گاز تولیدی پروژه ۲۲ میلیارد دلاری ساخالین۲ خواهد بود.

کد خبر 12342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز