پس از ضیافت شام سولانا و لاریجانی در بروکسل و در حالی که صحبت های زیادی در خصوص تعویق سفر لاریجانی برای مذاکره در خصوص بسته پیشنهادی 1+5 به تهران مطرح بود، سخنگوی خاویر سولانا به رویترز گفت که دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خوبی آغازشده و یک شروع خوب تلقی می شود.

به گزارش سرویس سیاسی همشهری  کریستینا گالاچ در ادامه گفت که امیدوار است در مذاکرات سه شنبه هفته جاری، ایران بتواند یک پاسخ بهتر و جامع تر به سولانا بدهد. سخنگوی سولانا در ادامه تاکید کرد که اروپا خواهان تسریع در پاسخ ایران است اما هیچ گاه مهلت زمانی برای این پاسخ اعلام نکرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در بروکسل اعلام کرد که ایران در حل این مسئله جدی است و تاکید کرد که به احترام سولانا قبول کرده برای انجام گفت وگوها به بروکسل برود. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، علی لاریجانی خبر داده که پاسخ مقدماتی ایران به بسته پیشنهادی در این هفته از سوی ایران اعلام و سه شنبه هفته جاری این گفت و گوها آغاز می شود.

سخنگوی سولانا با اظهار خشنودی از ضیافت شام پنج شنبه گذشته خبر داده ، گفت و گوهای این هفته می تواند شروع مثبتی برای حل این مسئله باشد.

درخواست پاسخ سریع از ایران در بروکسل مهم ترین پرسش بود که با اعلام نظر سخنگوی سولانا مشخص شد که مهلت زمانی در کار نیست و همچنین مذاکرات به زودی وارد مرحله ای تازه  می شود. محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج شنبه گذشته خواستار پاسخ سریع ایران شد اما در همین حال با قاطعیت ادعایی مبنی بر وجود تاسیسات مخفی را در ایران کرده و به ایتارتاس گفت: به هیچ وجه اطلاعاتی که چنین خبرهایی را نشان دهد وجود ندارد.

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد که فعالیت های هسته ای ایران با نظارت آژانس انجام می گیرد و تا به امروز چرخه سانتریفیوژهای ایران با 164 سانتریفیوژ مشغول به کار است. رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در گفت و گویی تلویزیونی با بی بی سی از ایران خواست که زودتر پاسخ خود را اعلام کند.

ولادیمیر پوتین در این گفت و گو تاکید کرد که فشار زمانی برای ایران طرح نشده اما بهتر است این مسئله هرچه سریعتر به جریان افتاده و مذاکرات مرتبط با آن آغاز شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از ضیافت شام در بروکسل راهی اسپانیا شد و با زاپاترو، نخست وزیر این کشور دیدار کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از مشروح مذاکرات منتشر نشده است. علی لاریجانی پس از دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه اسپانیا راهی کشور سوئیس شد تا با مقامات سوئیسی نیز دیدار و گفت و گو داشته باشد.

کد خبر 1235

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز