همشهری آنلاین: وزیر نیرو از به مدار آمدن برق نیروگاه بوشهر در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: توسعه نیروگاه‌های اتمی مورد حمایت خاص دولت قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نامجو امروز یکشنبه در اجلاس سه جانبه وزرای انرژی ایران ، افغانستان و تاجیکستان در تهران با اشاره به ضرورت همکاری ملتهای منطقه به دلیل وجود تاریخ، فرهنگ، دین، زبان و آیین مشترک گفت: در حال حاضر اراده مقامات ارشد سه کشور بر ارتقای سطح روابط و تحکیم پیوندهای برادری بین این کشورها است که بر این اساس وظیفه ما این است که پتانسیلها را شناسایی کرده و آنها را در راستای مصالح و منافع ملتهای خود و ملل مسلمان منطقه مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر نیرو افزود: وجود منابع و ذخایر عظیم انرژیهای فسیلی، منابع سرشار آب و پتانسیلهای ارزشمند انسانی در سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان ضرورت همگرایی دولتها و ملتهای منطقه را جهت تکامل این پتانسیلها و به خدمت گرفتن آن برای توسعه اقتصادی و گسترش رفاه در این کشورها را دوچندان می کند.

وی تصریح کرد: صنعت برق ایران در حال حاضر دارای حدود 59 هزار مگاوات قدرت نصب شده نیروگاهی و 24 میلیون مشترک بوده و رشد بسیار بالای نیاز مصرف برق باعث شده است که هم اکنون 27 هزار و 600مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دست احداث باشد که بخش قابل توجهی از آن از سوی بخش خصوصی انجام می شود.

به گفته نامجو، این نیروگاه‌ها علاوه بر نیروگاه‌های حرارتی گازسوز، نیروگاههای برقآبی، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و تولید پراکنده برق و حرارت است که ظرف 5 سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

وی اظهار داشت: نیروگاه اتمی بوشهر با قدرت هزار مگاوات به زودی به بهره بردارری خواهد رسید و طرحهای دیگری نیز برای احداث نیروگاه‌های اتمی در دست بررسی است که دولت ایران از سرمایه گذاری در این بخش به خصوص منابع تجدید پذیر به صورت خاص حمایت می کند.

وزیر نیرو گفت: ایران با تمامی همسایگان خود از جمله افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، نخجوان و ارمنستان ارتباط الکتریکی دارد ضمن اینکه مطالعاتی برای ارتباط با تاجیکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس در دست انجام است.

این عضو کابینه دهم خاطر نشان کرد: علاوه بر این در کشورهای زیادی از جمله سوریه، لبنان، عمان و عراق در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی برق و تجهیزات برقی و ساخت نیروگاه و پست فعالیت داشتیم.

نامجو ادامه داد: مسئله خصوصی سازی و تجدید ساختار در صنعت برق از چند سال پیش آغاز و از چهار سال پیش نیز بازار برق راه اندازی شد و نیروگاه‌ها به صورت رقابتی برق را به شبکه سراسری می فروشند همچنین مطالعات اولیه راه اندازی بورس برق نیز انجام شده و با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ظرف چند سال آتی قیمت حامل های انرژی در کشور به صورت رقابتی تعیین خواهد شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ایران با افغانستان از طریق دو خط 132 کیلوولت و دو خط 20 کیلوولت ارتباط دارد و بر اساس قرارداد جدید سالانه تا 200 میلیون کیلووات ساعت به این کشور انرژی اعطا خواهد شد.

نامجو ادامه داد: با توجه به احداث نیروگاه سنگ توده 2 در تاجیکستان و مطالعات به عمل آمده برای اتصال شبکه های برق تاجیکستان، افغانستان و ایران اتصال کامل شبکه های برق سه کشور به یکدیگر دور از انتظار نیست.

همچنین در ادامه "گلشیرعلی" وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان نیز گفت: بر طبق توافقات به عمل آمده، قرار است با توجه به سرعت خوب پیشرفت احداث، سد و نیروگاه سنگ توده 2 در تاجیکستان تا کمتر از یک سال دیگر به بهره برداری می رسد و 220مگاوات برق به شبکه برق تاجیکستان اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم تاجیکستان تا 11 ساعت برق از سوی وزارت انرژی تاجیکستان دریافت می کنند که با وصل شدن انرژی الکتریکی سنگ توده 2 میزان بهره مندی مردم از نیروی برق از 11 ساعت به 15 ساعت خواهد رسید.

وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان ادامه داد: شرکتهای ایرانی در خصوص دو نیروگاه برقآبی عینی به ظرفیت 150 مگاوات و درزاب به ظرفیت 75 مگاوات را در حال مطالعه دارند که امیدواریم هر چه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر نتیجه مطالعات پروژه خط انتقال 500 کیلوولت برق از تاجیکستان به ایران از مسیر افغانستان در اختیار طرف تاجیکی قرار گیرد تا تصمیم گیری سریع برای اجرایی کردن موضوعات صورت پذیرد.

کد خبر 124080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز