چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: ایران با وجود بهره مندی از منابع متعدد و متنوع انرژی همواره با بحران مصرف و به دنبال آن نارضایتی شهروندان مواجه است.

این در حالیست که ایران در زمره کشورهای پر مصرف دنیا نیز قرار دارد .بدلیل نبود سازوکارهای مناسب تولید  توزیع و مصرف ، کمیت و کیفیت مصرف سوخت در داخل کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و مزمن شدن مساله، حل آن را برای دست اندرکاران در سالهای اخیر از اولویت انداخته است. واکنش مسئولان به این وضعیت هم به دادن هشدار و اتخاذ تصمیمات و اجرای سیاستهای مقطعی بدون حل بنیادین مساله محدود شده است. بحران مصرف رو به رشد بنزین سالیان متمادی است که سایه خود را بر اقتصاد ایران افکنده و با وجود آشکار بودن سیمای وحشتناک آن اراده ای قدرتمند و مصمم برای رویارویی با آن وجود ندارد. این بحران به درجه ای رسیده که در صورت عدم کنترل آن ایران به عنوان یکی از چهارکشور دارنده بزرگترین منابع نفتی، به واردکننده نفت تبدیل می شود. هشدار دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون مصرف روبه تزاید بنزین در کشور و درخواست عاجل وی از دولت برای مهار مصرف نباید به سرنوشت دیگر هشدارها تبدیل شود. بدیهی است ضرر کننده اصلی تداوم این وضعیت مردم ایران و نسلهای آینده کشور است.
حداد عادل دیروز در کنفرانس مطبوعاتی  اجرای سهمیه‌بندی بنزین را مستلزم مقدماتی دانست و از دولت خواست در این امر تسریع کند.
وی افزود: مجلس برنظر خود مبنی بر کاهش واردات بنزین و قطع نهایی آن مصر است و از وضع فعلی مصرف بنزین راضی نبوده و ادامه آن را به مصلحت کشور نمی‌داند. علاوه براین در روزهای اخیر با افزایش برودت هوا در سراسر کشور و بالارفتن مصرف گاز ،‌گاز برخی ازمناطق کشور قطع شده و این مساله مشکلات زیادی را برای برخی هموطنان در مناطق سردسیر فراهم کرده است.
 شرکت ملی گاز در اطلاعیه های متعددی در روزهای اخیر از مردم خواسته در مصرف گاز صرفه جویی کرده تا مشکل مناطق درگیر با قطعی گاز حل شود. به اعتقاد کارشناسان شرکت ملی گاز صرفه جویی 2درصدی از سوی شهروندان این مشکل را برطرف می کند.  وزارت نفت با هدف مقابله با بحران، گاز صادراتی به اولین و آخرین مشتری خارجی تاکنون یعنی ترکیه را قطع کرده که این مساله جایگاه ایران را به عنوان دارنده دومین دارنده منابع گاز در دنیا به خطر می اندازد.
یشگاه پارسیان 2 در آینده نزدیک خبرداده است که البته در زمره اقدامات مقطعی به شمار می آید. به نظر می رسد حل بحران سوخت در کشور  مستلزم اراده مسئولان و همت مردم است تا شدت بحران را درک کرده و در جهت حل آن همکاری و درعین حال مجاهدت کنند.
 وزیر نفت در دیدار از مرکز مدیریت توزیع گاز شرکت ملی گاز اظهار امیدواری کرد با بهره‌برداری سریع‌تر از پالایشگاه گاز پارسیان 2 مشکل تامین گاز مورد نیاز مشترکان داخلی و صادرات گاز به ترکیه برطرف شود.
سیدکاظم وزیری هامانه افزود: در چند روز گذشته، دمای هوا در برخی استان‌ها مانند کردستان و آذربایجان غربی به‌طور محسوسی کاهش یافت که این مسئله موجب شد مشکلاتی برای شهروندان برخی شهرهای این دو استان به‌وجود آید و در عمل صادرات گاز به ترکیه نیز قطع شود.
به گزارش شانا، وی مهم‌ترین مانع در تامین گاز را کاهش کم‌سابقه دما و پایداری آن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر مشترکان گاز در کمتر از ۱۰ نقطه کشور، با مشکل افت فشار یا قطع جریان گاز روبه‌رو هستند .وزیری هامانه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با وزیر انرژی ترکیه در مورد زمان ازسرگیری صادرات گاز به این کشور گفت: به دلیل کاهش دما، چهار روز است که صادرات گاز به این کشور در حد صفر است و آنها را نیز از این نظر در تنگنا قرار داده است که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از پالایشگاه پارسیان و بهتر شدن شرایط جوی، بتوان در اواخر هفته آینده صادرات گاز به این کشور را از سر گرفت و کمبودهای به‌وجود آمده را نیز جبران کرد.
وزیر نفت به راه‌اندازی پالایشگاه پارسیان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که تاکنون به‌عمل آمده، تلاش می‌شود، این پالایشگاه در ۱۰ روز آینده وارد مدار شود و با بهره‌برداری از آن و همچنین بهتر شدن اوضاع جوی و صرفه‌جویی مردم مشکلات به‌وجود آمده برطرف شود.
در همین حال سیدرضا کسایی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز بار دیگر از مصرف کنندگان خواست تا با توجه به این‌که تمامی پالایشگاههای کشور با حداکثر توان مشغول تولید گاز هستند،  در مصرف گاز صرفه‌جوئی کنند تا مشکل افت فشار یا قطعی گاز تشدید نشود.
کد خبر 12472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز