کریم اعظمی: بعد از ناکامی ایران در راه رسیدن به جام جهانی 2002 برانکو ایوانکوویچ که آن زمان دستیار میروسلاو بلاژویچ بود، هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت.

فوتبال - برانکو

هر چند آن زمان انتقادهای زیادی از فدراسیون فوتبال بابت انتخاب برانکو صورت گرفت و بسیاری از روزنامه‌ها هم علیه او جبهه گرفتند ولی ایوانکوویچ کار خود را آغاز کرد و تیم جدیدی را با بازیکنان جوان تشکیل داد. در آن شرایط و در حالی‌که خیلی از بازیکنان تأثیرگذار و سرشناس تیم ملی به پایان خط رسیده بودند، کمتر کسی به موفقیت برانکو و تیمش امید داشت ولی بعدها این مربی کروات نسلی بزرگ از بازیکنان را به فوتبال ایران تحویل داد و دورانی طلایی را آغاز کرد؛ دورانی که با کسب مقام سومی جام ملت‌های آسیا و صعود به جام جهانی ادامه یافت. او بعد از جام جهانی تیم ملی را ترک کرد و حتی به ایران هم برنگشت ولی دیدگاه‌ها در مورد این مرد کروات عوض شده و خیلی‌ها ایوانکوویچ را یکی از مربیان موفق تیم ملی در تاریخ فوتبال ایران می‌دانند. او با تیم فوتبال شاندونگ توانست قهرمان چین شود و فصل آینده هم روی نیمکت این تیم خواهد نشست، در حالی که
دو هفته پیش خبرهایی درخصوص حضور برانکو در تیم ملی ایران مطرح شد. برانکو در مورد این مسائل و اتفاقات دیگر، گفت‌وگویی را با روزنامه همشهری انجام داد.

  • آقای ایوانکوویچ، مثل اینکه بعد از قهرمانی شاندونگ در لیگ چین همه چیز خوب پیش می‌رود. اینطور نیست؟

فکر می‌کنم همه ما یک سال خوب را پشت سر گذاشتیم. در این چند روز هم در کنار خانواده هستم و خوشحالم که برای تعطیلات سال نو به کرواسی آمده‌ام. سال نو همیشه حال و هوای خاص خودش را دارد و من زمانی هم که در ایران بودم می‌دیدم که ایرانی‌ها وقتی که سال نو فرامی‌رسید چقدر خوشحال بودند. اگر اشتباه نکنم سال نو در ایران دو، سه ماه دیگر فرا می‌رسد.

  • بله درست حدس زدید. راستی شما قراردادتان را با شاندونگ تمدید کردید؟

بله، من همچنان در این تیم مربیگری خواهم کرد و با مسئولان این باشگاه به توافق رسیده‌ام. من با آنها مذاکره کردم و چون شرایطم پذیرفته شد در چین ماندگار شدم و تمرکزم فقط روی شاندونگ است.

  • موافقید در مورد فوتبال ایران صحبت کنیم؟

بله. من همیشه خاطرات خوبی از فوتبال ایران دارم و 5 سالی که در تیم ملی شما بودم را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. گاهی اوقات به روزهایی که در ایران بودم فکر می‌کنم.

  • حتما می‌دانید جام ملت‌های آسیا در حال شروع شدن است؟

بله. من فکر می‌کنم این بازی‌ها سطح بالایی داشته باشد. تماشای بازی‌های چین برای من در اولویت است ولی مطمئن باشید بازی‌های ایران را هم دنبال خواهم کرد و امیدوارم تیم شما نتایج خوبی بگیرد.

  • شما دو دوره قبل سرمربی ایران بودید. چرا در آن دوره قهرمان نشدید؟

آن بازی‌ها هم در سطح بسیار بالایی برگزار شد ولی متأسفانه در بازی با چین قربانی ناداوری شدیم و همین موضوع قهرمانی را از ایران گرفت. متأسفانه با بدشانسی در ضربات پنالتی باختیم و همه می‌دانند که شانس تأثیر زیادی در پنالتی‌ها دارد. در ضمن تیم ما در نیمه دوم با اخراج یک بازیکن 10نفره شده بود و این کار ما را سخت کرد.

  • ولی خیلی‌ها معتقدند اگر یحیی گل‌محمدی پنالتی را آن‌گونه نمی‌زد می‌توانستیم به فینال برسیم.

ما به غیر از این پنالتی یک پنالتی دیگر را هم توسط ایمان مبعلی از دست دادیم و نمی‌توان به همین راحتی پیش‌بینی کرد که در ضربات پنالتی چه اتفاقاتی می‌افتد. من معتقدم فقط به اشتباهات داوری باختیم و در تمامی صحنه‌ها اولویت سوت زدن به نفع چین بود.

  • فکر می‌کنید ایران این دوره چه نتایجی کسب کند؟

من در مورد تیم ایران کنجکاو هستم ولی راستش را بخواهید نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چه اتفاقاتی برای این تیم خواهد افتاد.

  • فکر می‌کنید افشین قطبی می‌تواند ایران را قهرمان کند؟

او حتماً توانایی فنی بالایی دارد. امیدوارم که ایشان در کارش موفق باشند.

  • احتمال دارد برای تماشای مسابقات جام ملت‌های آسیا به قطر بروید؟

نمی دانم، باید ببینم برنامه کاری‌ام چگونه پیش خواهد رفت ولی فکر نمی‌کنم بتوانم به قطر بروم.

  • مدتی پیش رئیس فدراسیون فوتبال ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شما می‌توانید به تیم ملی کمک کنید. آیا واقعا با فدراسیون مذاکره کردید؟

خیر. هیچ تماسی با من صورت نگرفت ولی من مصاحبه‌ای را با یکی از روزنامه‌های ایران انجام دادم و از رئیس فدراسیون فوتبال ایران تشکر کردم. من خیلی خوشحالم که هنوز ایرانی‌ها به فکر من هستند و مدتی پیش هم به‌عنوان بهترین مربی خارجی ایران در 30 سال اخیر انتخاب شدم. من روزهای خوبی در تیم ملی ایران داشتم ولی بعد از جام جهانی 2006 همکاری‌ام با تیم ملی به پایان رسید. من مدتی پیش از شنیدن خبر انتخابم به‌عنوان بهترین مربی 3 دهه اخیر تیم ملی ایران خوشحال شدم. از تصمیمی که مردم گرفتند و انتخابی که کردند بسیار خوشحال شدم. هر مربی‌ از اینکه ببیند مردم یک کشور یا هواداران یک تیم از عملکردش رضایت دارند لذت می‌برد. من زحمات زیادی برای فوتبال ایران کشیدم و از قدردانی مردم ایران متشکرم.

  • از برخوردهایی که در فاصله چند هفته مانده به آغاز جام جهانی و بعد از پایان بازی‌های ایران با شما صورت گرفت ناراحت نیستید؟

همانطور که گفتم من خاطرات خوبی در ایران داشتم و اصلا ناراحت نیستم.

  • پس چرا بعد از جام جهانی به ایران نیامدید؟

همکاری من با تیم ملی ایران به پایان رسیده بود و بعد از پایان بازی‌های ایران چند روزی در آلمان ماندم و سپس به کرواسی برگشتم.

  • حتما می‌دانید که ایران در بازی‌های جام جهانی 2010 حاضر نبود. فکر می‌کنید دلیلش چه بود؟

واقعا نمی‌دانم دلیلش چه بود چون من از فوتبال ایران دور هستم. فوتبال در ایران برای مردم بسیار مهم است و من این را به خوبی درک می‌کردم. انتظارات از تیم ملی ایران فوق‌العاده بالاست و نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاد که ایران در آفریقای جنوبی حاضر نبود.

  • بازی‌های لیگ برتر ایران را هم دنبال می‌کنید؟

متأسفانه وقت ندارم که بازی‌های باشگاهی در ایران را دنبال کنم و معمولا نمی‌توانم تصاویر این مسابقات را ببینم. با این حال فکر می‌کنم که شور و هیجان فوتبال باشگاهی در ایران همچنان ادامه داشته باشد.

  • می‌دانید که کریم باقری هم از فوتبال خداحافظی کرده است؟

او سابقه درخشانی در فوتبال ایران دارد و از جمله نخستین بازیکنانی است که گام به لیگ‌های اروپایی گذاشته است. این برای فوتبال ایران یک افتخار به حساب می‌آید. من از زمانی که مربی تیم ملی ایران شدم نتوانستم مدت زیادی را در کنار باقری باشم ولی از همان زمان می‌دانستم که او یک بازیکن تمام نشدنی و خلاق در فوتبال ایران است. مردم ایران باید همیشه به خاطر خدمات درخشان باقری به او احترام بگذارند.

  • بلاژویچ هم که با تیم امید چین برای رسیدن به المپیک 2012 لندن قرارداد بست.

بله، من برای این مربی آرزوی موفقیت دارم. او شناخت خوبی از فوتبال چین دارد و فکر می‌کنم بتواند موفق باشد.

  • در پایان حرف خاصی دارید؟

امیدوارم که مردم ایران همیشه شاد باشند و برای فوتبال ایران هم آرزوی موفقیت دارم.

کد خبر 124782

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز