به گزارش مهر،این روزها اگر در مشهد گشت وگذاری داشته باشید، شهروندانی را میبینید که با رنگ و روی پریده و گاه با چهرهای ماسک زده در خیابانهای شلوغ و پردود با سرعت تردد میکنند.
آنان با سرفه مداوم خود، خبر از معضلی میدهند که مشهد این روزها با آن دست و پنجه نرم میکند چرا که پائیز زیبا اگر چه برای برخی از شهرهای کشورمان با نزولات جوی هزار رنگ شد اما هوای سربی این شهر، هزار رنگ پائیز رؤیایی را زیر لایههای خاکستری سربی پنهان کرد.
بارندگی در مشهد 60 درصد کاهش یافت
بررسی آمار سازمان هواشناسی خراسان رضوی نشان میدهد در سه ماهه پاییز، سهم خراسان رضوی فقط 9 میلیمتر باران بوده است، به همین دلیل میزان بارندگی استان نسبت به پاییز گذشته، حدود 60 درصد کاهش نشان میدهد.
این در حالی است که با کاهش بارندگیها و افزایش آلودگی هوا بسیاری از شهروندان به دلیل بروز بیماریهای تنفسی راهی مطب پزشکان یا مراکز درمانی شدهاند.
بازار فروش ماسک در مشهد داغ شد
این موضوع افزون بر داغ شدن بازار داروخانهها، فروش ماسک در این شهر را به نحو قابل توجهی افزایش داده است.
همچنین بررسی آمار بیمارستانهای بزرگ مشهد، حکایت از افزایش تعداد بیماران قلبی وعروقی میدهد. پزشکان میگویند هوای سربی این روزهای مشهد بیشترین نقش را در بروز بیماریهای تنفسی داشته است و شاید به همین دلیل باشد که میگویند بهتر است مردم درخانه بمانند اما دراین میان حرفهای مردم نیز قابل توجه است.
مردم خواستار تدبیر مسئولان هستند
محمد لطفی یکی از شهروندان در این باره به گفت: در حالی که شاهد بودیم موضوع آلودگی هوای پایتخت با برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت مورد پیگیری قرار گرفت، اما در مشهد تنها شاهد اعلام وضع آلودگی هوا بودیم.
وی افزود: اقداماتی نظیر توزیع ماسک در پایتخت، آبپاشی آسمان تهران و تعطیلیها و یا کاهش ساعات کار باعث حساسیت عموم درباره پیامدهای ناشی از آلودگی هوا شده است، اما در مشهد با وجود هوای ناسالم هیچ اقدام خاصی از سوی مسؤولان انجام نشده است. وی گفت: در بعضی روزها آنقدر آلودگی هوا در مشهد بالاست که تنفس را دچار مشکل میکند.
این شهروند مشهدی ادامه داد: در چنین شرایطی تنها امید مشهدیها به بارش نزولات جوی است که از ابتدای فصل پائیز تنها یکبار شاهد آن بودهایم.
آفتاب مشهد نارنجی شد
علی رمضانی یکی از بازنشستگان مشهدی نیز با اشاره به ناسالم بودن هوای مشهد گفت: سالخوردگان در چنین شرایطی امکان تردد در شهر را ندارند. وی با بیان این که در بعضی روزها آفتاب این شهر همانند پایتخت نارنجی است، ادامه داد: متأسفانه استفاده بیرویه از خودرو، در کنار وجود خودروهای دودزا مانند اتوبوسهای شرکت واحد، آلودگی شهر را افزایش داده است.
رمضانی با انتقاد از نبود تابلوهای نمایشگر وضعیت آلودگی هوا در این شهر گفـت: این تابلوها در سطح محدودی نصب شده و اغلب خیابانها اصلی و میدانهای این شهر فاقد تابلوهای هشداری است.
وی خواستار اتخاذ تمهیدات مناسب برای کاهش آلایندگی هوای مشهد شد و گفت: برای پیشگیری از بروز بیماریهای خطرناک، مسؤولان باید حساسیت بیشتری نسبت به آلودگی هوای شهر داشته باشند.
وی گفت: با افزایش آلودگی هوای پایتخت، شاهد اجرای طرحهای مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها، هشدارهای پزشکی، اجرای طرحهای زیست محیطی در تهران بودهایم، اما در مشهد با وجود افزایش نقاط آلوده و شرایط هشدار، برای کاهش آلودگی هوا راهکارهای مناسب ارائه نشده است.
این شهروند ادامه داد: وقتی مشهد را به عنوان قطعهای از بهشت و پایتخت معنوی ایران معرفی میکنیم انتظار این است که شهری تمیز با آسمان آبی داشته باشیم نه شهری با آسمان خاکستری و آکنده از دود و غبار مواجه باشیم.
مرگ میر ناشی از بیماریهای تنفسی افزایش یافت
در همین حال رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به مشکلات آلودگی هوا در این شهر از افزایش 20 درصدی مرگ و میر در مشهد بر اثر بیماریهای تنفسی خبر داد. عباس شیرمحمدی، آلودگی هوا را یکی از مهمترین چالشهای کلانشهر مشهد عنوان کرده بود.
همزمان با این اظهارات، سازمان فردوسهای شهرداری مشهد نیز از افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در این شهر خبر میدهد. بر اساس آمار این سازمان تنها از اول تا 15 آذرماه گذشته، 137 نفر بر اثر بیماریهای تنفسی چشم از جهان فروبستهاند که در بازه زمانی15 تا 30 آذرماه، این میزان با رشد 20 درصدی، به 171نفر رسیده است. همین آمار نشان میدهد به طور متوسط روزانه 11.4 نفر به دلیل بیماریهای تنفسی، قربانی هوای آلوده میشوند.
این در حالی است که غلظت آلایندههای محیطی، طی روزهای گذشته بارها هوای این شهر را با وضعیت هشدار مواجه کرده است.
آلایندگی هوای مشهد به سطح هشدار رسید
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیزدر اطلاعیههای خود با استناد به گزارشهای مرکز کنترل کیفیت هوای مشهد از 11 ایستگاه سنجش آلودگی هوا، وضعیت هوا در این مناطق را به لحاظ آلایندگی ذرات معلق در سطح هشدار ارزیابی کرده است.
بر اساس دادههای ایستگاههای سنجش آلودگی، ذرات معلق هوا در بعضی از مناطق به قطر 5/2 میکرون رسیده که به معنای کیفیت هوا در شرایط ناسالم است.
بررسیها نشان میدهد با افزایش شدت بار آلاینده ذرات معلق و مواد آلاینده، تعداد نقاط آلوده این شهر از 5 منطقه به 12 منطقه افزایش یافته است.
این در حالی است که سالانه حدود ۴۹۱ هزار و ۳۵۰ تن مواد آلوده کننده، با استفاده از سوختهای فسیلی مثل گازوئیل، بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز، در هوای شهر مشهد پخش میشود.
هم اکنون حدود ۴۲۰ هزار خودرو در شهر مشهد تردد میکنند که این خودروها روزانه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف میکنند.
افزایش تردد خودروها در شهر
یکی از کارشناسان مدیریت شهری با تشریح عوامل آلوده کننده هوای مشهد گفت: تردد بیرویه خودروها، بیابانزایی و کمبود فضای سبز در مشهد از جمله منابع ایجاد آلایندهها هستند.
سیروس دانایی افزود: افزایش سفرهای زائران و تعداد خودروها در این شهر، برمیزان آلودگی هوای مشهد افزوده است. وی بهبود و ارتقای فضای سبز مشهد را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: ارتقای حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروها ازجمله راهکارهایی است که از تشدید آلودگی هوا جلوگیری میکند.
وی گفت: یکی از چالشهای اصلی مشهد، مسأله ضعف در حمل ونقل عمومی است که همین امر باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی شده است.
این کارشناس ادامه داد: با راهاندازی قطار شهری مشهد امید میرود حمل ونقل عمومی بهبود یابد، اما همچنان زیر ساختهای مشهد در بحث حمل ونقل عمومی نیازمند توجه ویژه است.
وی با بیان این که مردم در کاهش آلودگی هوای مشهد نقش اساسی را برعهده دارند، خاطرنشان ساخت: با توجه به این که وسایل نقلیه موتوری عامل ۷۰ درصد آلودگیهای هوای مشهد است، باید شهروندان برای حفظ سلامت خود کمتر از خودرو استفاده کنند.
بخش عمده آلودگی هوای مشهد مربوط به خودروها است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این باره گفت: بخش عمدهای از آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از تردد خودروهای شخصی است.
حسین آقامیری بروز پدیده وارونگی هوا و تأخیر در بارش نزولات جوی را علت افزایش میزان آلایندگی در هوای مشهد دانست و ادامه داد: با توجه به آلودگی هوا، شهروندان مشهدی از سفرهای غیر ضروری در داخل شهر و استفاده از وسایل نقلیه شخصی در ساعات شلوغ خودداری کنند.
وی ادامه داد: سرما و نبود بارش موجب شده تا در مناطقی که تراکم ساختمان و ترافیک بالایی دارند، شرایط حادتری برای تخلیه آلایندهها وجود داشته باشد.
وی با تأکید بر این نکته که خودروهای تک سرنشین باید کمتر در سطح شهر تردد کنند، خاطرنشان ساخت: مردم برای کاهش آلودگی هوا باید بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.
آقامیری تصریح کرد: شرایط آلودگی هوا در مشهد اصلا به اندازه تهران نخواهد رسید، چرا که شرایط این دو شهر با یکدیگر کاملا متفاوت است.
276 روز و تنها 34 روز هوای پاک
این در حالی است که طبق گفته های یک کارشناس محیط زیست انسانی، مشهدی ها طی ۲۷۶ روز گذشته، فقط ۳۴ روز ازهوای پاک برخوردار بودهاند.
کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور از جمله مشهد در برنامههای توسعه اقتصادی اجتماعی کشور دیده شده اما مسؤولان اجرایی، به این برنامهها توجه کافی و لازم را نداشتهاند.