همشهری آنلاین: بر اساس دستورالعمل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان متبلا به آنفلوآنزا یک هفته به مرخصی می‌روند.

دانش آموز

 دکتر عباس حیصمی، معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به آغاز موج سرما در اروپا و شیوع این بیماری در کشورهای اروپایی، گزارش‌هایی از برخی کشورهای عربی و منطقه از ابتلا افراد به آنفلوانزآ رسیده است.

 وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت دستورالعملی را تهیه ‌کرده‌اند که به زودی به تمامی مدارس سراسر کشور ابلاغ و ارسال می‌شود، تا بروز هر گونه آنفلوآنزا را در مدارس رصد کرده و از شیوع آن جلوگیری به عمل آید.

 یک هفته مرخصی برای دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوآنزا

 معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال نیز همچون سال گذشته برنامه‌های عملیاتی به مدارس ابلاغ می‌شود و چنانچه دانش‌آموزی به آنفلوآنزا مبتلا شده باشد، باید از مرخصی یک هفته یا حداقل مرخصی 24 ساعته تا بعد از قطع تب بدون مصرف دارو استفاده کند.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مرحله اپیدمی نیستیم و هنوز این بیماری شیوع نیافته است، اما دانش‌آموزان و معلمان باید در مدرسه نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنند، تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

 معاون دفتر سلامت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه موج سرما در کشور در حال آغاز است، از همه گیر شدن آنفلوانزآ در فصل سرما خبر داد و یادآور شد: خانواده‌ها باید در تشخیص سرما خوردگی و آنفلوآنزا دچار اشتباه نشوند، چرا که سرماخوردگی تنها با آبریزش بینی و بدون تب بالا بروز می‌کند و با شیوه‌های سنتی در مدت کوتاهی قابل درمان است در حالی که آنفلوآنزا با علائمی همچون تب بالا، شروع ناگهانی بدحالی فرد آغاز می شود، لذا در صورت مشاهده، باید به ابتلای وی به آنفلوانزا شک کرده و اقدامات مربوط به این بیماری انجام شود.

 به گفته دکتر حیصمی، آنفلوآنزا ممکن است، آنفلوآنزای نوع فصلی و یا نوعH1N1 A باشد ، لذا استفاده از مسکن‌ها و تب‌برها، رعایت اصول بهداشتی توصیه می‌شود و تا زمانی که فرد تب بالا دارد، امکان سرایت آن به دیگران وجود دارد و باید از حضور در مکان‌هایی همچون کلاس‌های درس خودداری کنند. دکتر حیصمی به دانش‌آموزان توصیه کرد: در فصل سرما از لباس مناسب و گرم استفاده کنند، همچنین استفاده از لیوان شخصی و شستن دست‌ها با آب و صابون به آن‌ها توصیه می‌شود، ضمن آنکه دانش آموزان نباید از شیرهای آبخوری مدارس به طور مستقیم آب بخورند و استفاده از لیوان به آنها توصیه می‌شود.

 برگزاری برنامه‌های صبحگاهی در سالن مدارس در روزهای سرد

 وی از مسئولین مدارس نیز خواست در فصل سرما از قرار گرفتن دانش‌آموزان در معرض باد صبحگاهی جلوگیری کنند و مراسم صبحگاهی مدارس را به سالن‌های داخل مدرسه و یا کریدورها منتقل کنند تا از ابتلای دانش‌آموزان به سرما خوردگی جلوگیری به عمل آید.

 معاون دفتر سلامت آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش با دستورالعملی که به زودی به مدارس ابلاغ می‌کند، همچون سال گذشته برای مقابله با بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوآنزا، آمادگی دارد تا از همه گیر شدن آن در مدارس جلوگیری شود.

کد خبر 125047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز