همشهری آنلاین : دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام خبر تصویب نقشه جامع علمی در جلسه شب گذشته شورا اظهار داشت: هدف اصلی از تصویب این نقشه، رسیدن به رتبه اول فناوری در منطقه و جهان اسلام است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با اعلام این مطلب افزود: برای رسیدن به این هدف و اینکه خود را در جهان در معرض پیشرفت قرار دهیم، تهیه این نقشه ازسوی مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شد و در دستور کار این شورا قرار گرفت.

مخبر دزفولی تصریح کرد: از ابتدای سال 1386 مطالعه اولیه نقشه آغاز شد و برای تدوین آن از نظرات صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه استفاده شد که مجموع نزدیک به دو هزار استاد حوزه و دانشگاه، ما را در این طرح یاری کردند.

وی تاکید کرد: در طرح و مطالعه اولیه این نقشه، مشکلات و فراز و نشیب‌های فراوانی وجود داشت که بالاخره بعد از نزدیک به سه سال به تصویب نهایی رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسناد پشتیبان و مستندات ما در این نقشه بیش از 50 هزار صفحه سند است.

مخبر دزفولی با اشاره به اینکه در تدوین این نقشه، دو راهبرد پیشنهاد شد گفت: راهبرد اول تدوین نقشه، این بود که مطالعات صورت گرفته در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی، توسط شورا پذیرفته شود و کلیات آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب اعضا برسد و راهبرد دوم این بود که شورا در محتویات نقشه شامل محورهای مختلف و فصل‌های نقشه را یک به یک به تصویب برساند.

وی تصریح کرد: با تاکید رئیس‌جمهور تمام بندهای فصل‌های نقشه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و به رای گذاشته شد و در نهایت نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.

مخبر دزفولی افزود: این موضوع از ابتدای سال 1389 در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود و بیش از 18 جلسه برای تصویب آن وقت صرف شد.


مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه نقشه جامع علمی

وی در خصوص بخش‌های گوناگونی که در جلسه اخیر این شورا به ‌تصویب رسید گفت: این بخش‌ها شامل اهداف و شاخص‌های کمی و کیفی شامل 13 راهبرد کلان است که ذیل هر راهبرد، راهبردهای ملی تعریف شده که متناظر با هر راهبرد ملی، اقدام ملی نیز گنجانده شده است.

مخبر دزفولی گفت: اگر همه این بخش‌های شامل راهبردهای کلان، راهبردهای ملی و اقدامات ملی بخواهد اجرایی و عملیاتی شود باید دائما این نقشه را به‌ روز رسانی و پایش کرد که مقام معظم رهبری در خصوص به‌ روزرسانی و پایش نقشه فرمایشات ارزشمندی داشته‌اند.


 ایجاد ستادی برای به روز رسانی، پایش و اجرایی کردن نقشه

وی گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر به ‌روزرسانی، پایش، اجرایی و عملیاتی شدن نقشه، تشکیل ستادی را تصویب کردند که به‌ موجب آن وظیفه مذکور را به‌عهده دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضای این ستاد شامل وزرای علوم و تحقیقات، بهداشت و درمان، معاون علم و فناوری رییس‌ جمهور، روسای کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس شورای اسلامی و رییس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ علاوه روسای دستگاه‌های مختلف است که در زمینه علم و فناوری فعالیت دارند.

وی افزود: وزرات‌خانه‌هایی که در این نقشه وظایفی برای آنها تعیین شده است عندالاقتضا می‌توانند در جلسات این ستاد شرکت کنند و حق رای در همان جلسه‌ای را که شرکت کرده‌اند دارند.

مخبر دزفولی درخصوص وظایف این ستاد گفت: به‌روزرسانی شاخص‌های نقشه، تکمیل برخی از بخش‌ها عندالزوم، بازنگری و به ‌روزرسانی و رفع مشکلات، مشارکت و تعامل سازنده و فعال با مجلس شورای اسلامی در تهیه قوانین مربوطه، هماهنگی و انسجام بخش‌هایی که باید در اجرایی شدن این نقشه قرار گیرد، از اهم وظایف این ستاد است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری بر تدوین همه برنامه‌های پنج ساله کشور مطابق نقشه جامع علمی کشور، این ستاد گزارش پیشرفت این نقشه و موارد مندرج این نقشه را به‌ صورت ادواری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهد.


شروع اجرایی شدن نقشه پس از شش ماه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اینکه از چه زمانی می‌توانیم شاهد اثرات تصویب نقشه جامع علمی کشور در جامعه باشیم گفت: بعد از اینکه نقشه مسیر ابلاغ را طی کرد و به مجموعه اجرایی کشور و دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد، این ستاد را شکل می‌دهیم که الان مقدمات آن در حال فراهم شدن است و برنامه‌ریزی و تدارکات لازم دیده خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم پس از شش ماه شاهد شروع به اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور در فصولی که قابلیت اجرایی شدن آن سریع‌تر است، باشیم.

دکتر مخبر دزفولی تصریح کرد: بخش مهم در عملیاتی شدن این نقشه بسترسازی مناسب فرهنگی است که باید توسط رسانه‌ها انجام گیرد.

وی افزود: نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مشترک در آگاه‌سازی آحاد جامعه و نخبگان جامعه از این اقدام، یک نقش کلیدی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب به ‌نام دهه پیشرفت و عدالت توسط مقام معظم رهبری گفت: یکی از نقاط اساسی، پیشرفت علم و فن‌آوری است و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه لایه‌های گوناگون در کشور که وظایف اصلی بر عهده‌شان است وظایف خود را انجام دهند.

وی افزود: یک لایه آن که سیاست‌گذاری و تدوین سیاست جامع بود توسط شورا به انجام رسید. لایه بعد از این، لایه تحقق و اجرایی کردن است که باید با همدلی و مشارکت صمیمانه دستگاه‌های گوناگون اتفاق بیافتد.

کد خبر 125048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز