سرپرست وزارت خارجه ایران و میهمانان خارجی که برای دیدار از تاسیسات هسته‌ای به ایران آمده‌اند، دیروز از مجتمع آب‌سنگین اراک بازدید کردند.

سایت اتمی

گروه میهمانان خارجی صبح دیروز به تهران رسیدند و در نخستین برنامه راهی اراک شدند. علی‌اکبر صالحی در این مراسم از 2محصول جدید هسته‌ای با کاربرد پزشکی در مجتمع آب‌سنگین اراک رونمایی کرد. در برنامه سفر این میهمانان خارجی، دیدار از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز نیز گنجانده شده است.

نمایندگان و سفیرانی از نمایندگان تروئیکای جنبش عدم‌تعهد، گروه 77، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و برخی دیگر از کشورها از جمله ونزوئلا و سوریه در این سفر حضور دارند.این افراد به نمایندگی از بیش از 120 کشور جهان ضمن استقبال از دعوت جمهوری اسلامی ایران برای انجام بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌اش عازم جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. کشورهای چین و روسیه و همچنین خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به این سفر دعوت شده بودند که با استقبال از برگزاری این سفر، در این جمع حضور ندارند.

علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی و علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این برنامه حضور دارند و سفرای خارجی را همراهی می‌کنند.سفر دوروزه این هیات امروز در صدر خبرهای دنیا درباره ایران قرار گرفت و مطبوعات جهان غرب، ضمن اشاره به حسن نیت ایران، آن را گامی در جهت شفاف‌سازی فعالیت های صلح‌آمیز اتمی ایران قلمداد کردند. در همین حال، توجه مطبوعات جهان به گفت‌وگوهای پیش روی استانبول نیز معطوف بود و این حرکت ایران را در چارچوب همین موضوع ارزشیابی کردند.

چیزی برای پنهان‌کاری نداریم

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: نمایندگان حضوریافته در بازدید از تاسیسات هسته‌ای اراک، نمایندگان بیش‌از 120 کشور هستند که در آژانس مسئولیت دارند.علی‌اصغر سلطانیه در یک نشست خبری در تاسیسات آب سنگین اراک که در روز نخست حضور میهمانان خارجی برگزار می‌شد و سرپرست وزارت امور خارجه نیز در آن حضور داشت، تاکید کرد: این نمایندگان اکنون از طرف کلیه کشورهای عضو در آژانس در این بازدید حضور دارند.

در ادامه این نشست خبری، صالحی با خوشامدگویی به هیات حضور یافته برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای اراک گفت: همانطور که می‌دانید ایران همواره اعلام و بر این موضوع اصرار کرده است که همه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است. ما درباره موضوع هسته‌ای خود صادق بوده و به‌خصوص در 8 سال گذشته در این‌باره اقدام کرده‌ایم و از آنجا که به آنچه می‌گوییم و انجام می‌دهیم اعتقاد داریم گام‌هایی در جهت اعتمادسازی و شفافیت انجام می‌دهیم که در این راستا دعوت ایران از سازمان‌ها، کشورها و جنبش‌ها یک اقدام استثنایی است که در کمتر کشوری دیده شده که اجازه دهد از تاسیسات هسته‌ای‌اش بازدید کنند.

او با بیان اینکه ایران درهایش را به سوی جامعه بین‌المللی بازکرده‌ است چون ما می‌دانیم چه می‌کنیم و چیزی برای پنهان‌کاری نداریم، تاکید کرد: در سال‌های 2004، 2007 و اکنون بازدیدهایی انجام شده و امیداست که در آینده کشورهای بیشتری را دعوت کنیم که از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: این گام ایران برای ایجاد شفافیت و اعتمادسازی انجام شده است و امیدوارم وقتی نمایندگان این کشورها به وین بازمی‌گردند براساس مسئولیت خود و همکاران خود از فرصتی که برای بازدید ارائه شده است تعریف کرده و با استفاده از یک رویکرد منطقی، مشاهدات خود را اعلام کنند تا دیگران دست از انتقاد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بردارند. در واقع زمان آن رسیده که مباحث سیاسی کنار گذاشته شود. ایران همواره اعلام کرده است که متعهد به معاهده ان‌‌پی‌‌تی و پادمان جامع آژانس است و این اقدام می‌تواند برای هر دوطرف مفید باشد.

رونمایی 2 رادیوداروی جدید

2رادیودارو به نام‌های لوتسیوم ـ177 edtmp برای درمان سرطان ‌بدخیم و ید 131ـ کلروتوکسین برای ازبین‌بردن تومورهای مغزی با حضور صالحی، سلطانیه، نماینده مصر، الجزایر، سوریه، کوبا، ونزوئلا و‌ عمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نماینده اتحادیه عرب عصر دیروز در تاسیسات آب سنگین اراک رونمایی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رونمایی از این دو رادیوداروی جدید که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت:‌ برای نخستین‌بار در کشور تولید و بهره‌برداری از 2رادیوداروی جدید برای درمان سرطان‌های بدخیم به‌انجام رسیده است. سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: این دو رادیودارو در معدودی از کشورهای جهان تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی کشور در سالیان اخیر در راستای گسترش کاربردهای فناوری هسته‌ای در علوم پزشکی محصولات متعدد رادیودارویی را برای تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها به جامعه پزشکی عرضه کرده‌اند.در ادامه این مراسم، نماینده کوبا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من به‌عنوان نماینده زنان از دستیابی ایران به این علم خشنود بوده و به ایران تبریک می‌گویم؛ ‌این دستاورد مهمی است.

سپس نماینده الجزایر در آژانس گفت:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخشی از نگرانی خود را به سمت این علم اختصاص داده است و اینکه ایران توانسته به این رادیو داروها دست پیدا کند بسیار خشنود بوده و به ایران تبریک می‌گوید.صالحی در حاشیه رونمایی از 2رادیوداروی جدید و ترکیبات دوتره که در حضور هیات نمایندگان و رئیسان گروه‌های بین‌المللی انجام شد، گفت: ما در حال حاضر 5ترکیب دوتره را معرفی کرده‌ایم و قول می‌دهیم 5تا 10 ترکیب جدید دوتره در آینده داشته باشیم.

کد خبر 125859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز