همشهری آنلاین: مرگ ۱۳ نفر بر اثر آنفولانزا، وزیر بهداشت و نمایندگان کمیسیون بهداشت را در مقام پاسخگویی قرار داد.

H3N2

تاکنون 13 نفر از هم وطنانمان در اثر ابتلا به آنفولانزا جان خود را از دست داده اند. ظاهرا تا اینجای قضیه مورد اختلاف نیست. اما اینکه آیا مرگ این تعداد در اثر آنفولانزای خوکی بوده است یا آنفولانزای فصلی در روزهای اخیر چالش برانگیز شده است.

قضیه از آنجایی شروع شد که یک متخصص عفونی در گفتگو با خبرگزاری مهر مرگ این تعداد را در اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی اعلام کرد. به گفته این متخصص عفونی که مدعی است مرگ 13 بیمار بر اثر آنفلوانزای نوع A بوده است، این نوع از آنفلوانزا در حال حاضر جزء آنفلوانزای فصلی شده است در حالی که آنفلوانزای H3N2 هنوز در کشور مرگ و میر نداشته و بیشتر بیمار را چند روزی در منزل نگه می دارد.
اما این خبر با واکنش وزیر بهداشت روبه رو شد. دکتر وحید دستجردی در حاشیه همایش بزرگ نظام سلامت در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه اعلام کرد: این 13 مورد مرگ در کشور بر اثر ابتلا به آنفلوانزای H3N2 بوده است.
« همه افرادی که بر اثر آنفلوانزای فصلی و آنفلوانزای H3N2 (نوع) B فوت کردند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند.»
وزیر بهداشت با بیان این مطلب، مرگ و میر ناشی از آنفولانزا را امری عادی دانست: هر سال در مواجهه با انواع آنفلوانزا تعدادی مرگ و میر داریم، اما به جهت این که سال گذشته ما با آنفلوانزای (H1N1) نوع A مواجه بودیم کل موارد آنفلوانزا را بررسی و رصد می‌کنیم و تعداد موارد مرگ ناشی از انواع آنفلوانزا گزارش می‌شود.

فصلی است، قانع شدیم

« آنفلوانزای موجود در کشور آنفلوانزای فصلی است. با ارایه گزارش رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت قانع شد.»
این را حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می گوید. وی با بیان اینکه بر اساس گزارش مسوولان وزارت بهداشت در جلسه کمیسیون، آنفلوانزای جدیدی در کشور مطرح نیست و آنفلوانزای موجود همان آنفلوانزای فصلی است، ادامه می دهد: مرگ و میرهایی هم که اتفاق می‌افتد مربوط به آنفلوانزای فصلی است که هر سال در این فصل بروز پیدا می‌کند البته وزارت بهداشت اقدامات لازم را برای پیشگیری از آنفلوانزا انجام می‌دهد.
از سوی دیگر معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه احتمال مرگ بر اثر هر سه نوع آنفلوانزا یکسان است، گفت: تفاوت چندانی به لحاظ شدت مرگ و میر در بین سه نوع آنفلوانزای خوکی، فصلی و مرغی وجود ندارد.
به گفته دکتر محمود نبوی هنوز جواب آزمایشهای 13 مورد مرگ و میر بر اثر آنفلوانز مشخص نشده اما با توجه به جمعیت 70 میلیونی کشور، این تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماریهای زمینه ای ناشی از آنفلوانزا زیاد نیست.
« متاسفانه بیش از این تعداد مرگ و میر در کشور بر اثر ویروسهای دیگر اتفاق می افتد که چندان جدی گرفته نمی شود. »
نبوی با بیان این مطلب، بهترین راه مقابله با ویروس آنفلوانزا را رعایت بهداشت فردی به ویژه از سوی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: شستشوی مکرر دستها قبل از خوردن تغذیه یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از انتقال این ویروس است.

کد خبر 126105

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز