گروه سیاسی: با وجود اینکه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه گفته بود ایران در اجلاس فوق‌العاده اتحادیه بین‌المجالس که در امارات برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد، دیروز هیات پارلمانی ایران عازم ابوظبی شد.

لاریجانی

بنا به گفته علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ایران با پادرمیانی کویت و با توافق بر سر این موضوع که طرح موارد تفرقه افکن در نشست فوق‌العاده بین‌المجالس جایی ندارد حاضر به شرکت در این نشست شده است.
درحالی‌که کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس سالی 2 بار تشکیل جلسه می‌دهد امارات متحده عربی تلاشی را آغاز کرده بود تا با برگزاری یک اجلاس فوق‌العاده و در قالب کمیته‌ای به‌نام «مساعی‌حمیده» یا کمیته حل اختلاف، اختلافات مرزی بین کشورهای اسلامی را پیش کشیده و به این بهانه پای ادعاهای خود بر جزایر سه‌گانه ایران را به اتحادیه بین‌المجالس بکشاند. این اقدام امارات متحده عربی تعبیر به تغییر در اساسنامه اتحادیه بین‌المجالس شده است.

اعضای ایرانی کمیته اجرایی و شورای بین‌المجالس اسلامی پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به نشست آتی و غیرقانونی این شورا در امارات تاکید کرده بودند: کمیته مساعی حمیده ماموریت انگلیسی - آمریکایی امارات است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه در واکنش به تشکیل کمیته مساعی حمیده و تلاش امارات برای پیش کشیدن موارد اختلاف‌برانگیز در اتحادیه بین‌المجالس گفته بود که حدود 250 مورد اختلاف که بسیاری از آن اختلافات مرزی است بین کشورهای اسلامی وجود دارد؛ چگونه بین‌المجالس که می‌خواهد عامل وحدت باشد به این همه اختلاف رسیدگی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری،  پیش از آنکه مجلس وارد دستور کار رسمی خود شود، جلسه‌ای غیرعلنی را ترتیب داد تا در آن جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره دلایل سفر هیات پارلمانی ایران به دوبی و شرکت در اجلاسی که پیش از این مجلس شورای اسلامی به برگزاری آن معترض بود توضیحاتی به نمایندگان ارائه دهد. آنچه رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه درباره سفر خود به امارات گفته است معطوف به پادرمیانی کویت و حذف موارد تفرقه‌برانگیز از دستور کار این اجلاس بوده است.

علی لاریجانی در این جلسه گفته است: مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اینکه امارات متحده عربی سعی داشت در نشست روسای مجالس اسلامی موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی را مطرح کند، تصمیم گرفت در این اجلاس شرکت نکند که با وساطت کویت این موضوع منتفی شده و بدین‌ترتیب ایران در اجلاس بین‌المجالس اسلامی شرکت خواهد کرد.

علاء‎الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز به همراه علی لاریجانی تهران را به قصد امارات ترک کرد در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره دلایل سفر به امارات گفت: به‌دلیل مواضع قاطعی که جمهوری اسلامی در قبال موضوعات بحث‌برانگیز که قرار بود در نشست بین‌المجالس مطرح شود گرفت، رئیس این نشست تصمیم گرفت این دستور غیرحقوقی و غیرقابل‌قبول را از نشست بین‌المجالس حذف کنند.

وی افزود: رئیس مجلس امارات در تماس تلفنی با لاریجانی درخواست کرد که ایشان به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی حتما در این نشست حضور پیدا کنند چرا که ایران کشوری است که این نشست را ترتیب داده است.بروجردی گفت: رئیس مجلس امارات بر این موضوع تاکید کرده که موضوع بحث‌برانگیزی که ایران با آن مشکل داشت از دستور این نشست حذف شده است.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته رئیس مجلس کویت نیز در گفت‌وگو با لاریجانی اعلام آمادگی کرده است که با حذف موارد بحث‌برانگیز از دستور کار بین‌المجالس موافق است، افزود: کویت نیز درخواست حذف این دستور را از نشست بین‌المجالس داده است.

اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با همت و تدبیر جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده و مقر اصلی آن هم در تهران است. فلسفه وجودی اتحادیه بین‌المجالس ایجاد رویه وحدت گرایانه بین کشورهای اسلامی و دفاع از مظلومیت فلسطین است.

رهبران مقاومت، صحنه را مدیریت می‌کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی که به‌منظور حضور در اجلاس فوق‌العاده بین‌المجالس کشورهای اسلامی عازم ابوظبی بود، گفت: در شرایط فعلی در دنیای اسلام و منطقه از جمله کشورهای تونس، لبنان، سودان و فلسطین، حوادث حساسی در حال وقوع است و این موارد، موضوعاتی است که در این اجلاس مورد توجه واقع می‌شود.

علی لاریجانی به دادگاه تصنعی ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان اشاره کرد و افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند آرامشی که با تدبیر نیروهای مقاومت و برخی کشورهای مؤثر منطقه انجام گرفت و سکون و آرامشی را که در لبنان ایجاد کرد، ببینند و نقشه کودکانه‌ای کشیدند و تلاش کردند این آرامش را برهم بزنند.

لاریجانی ادامه داد: جالب است روزی که دادگاه بین‌المللی لبنان گزارشی را مطرح کرد آقای اوباما بسیار سراسیمه آن را تایید کرد و مورد حمایت قرار داد و حداقل ظاهر را حفظ نکرد که نشان‌دهنده استقلال این دادگاه باشد. البته آنها خسارت خواهند دید زیرا تیزهوشی برای رهبران لبنانی و مقاومت به‌طور جد وجود دارد و این صحنه‌ها را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

کد خبر 126159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز