با صدور قبوض جدید گازبهای مصرفی بخش خانگی، بسیاری از خانوارهای پرمصرف پردرآمد به‌دلیل مصرف بسیار بالای گاز، نقره داغ شدند و برخی هم که قبوض زردرنگ را دریافت کردند به‌دلیل مصرف مازاد بر الگوی مصرف با دیدن هزینه گازبهای مصرفی‌شان شوکه شدند.

 به‌گزارش همشهری قبوض سبزرنگ‌گاز برای ‌مصرف‌ متناسب، زردرنگ برای مصرف مازاد بر الگو و قرمزرنگ برای مصرف بی‌رویه صادر می‌شود. اخیرا دولت وعده داده بود آمادگی دارد تا انتقادات و اشکالات احتمالی را بررسی و رفع کند. برخی شهروندان در تماس با تحریریه همشهری با اشاره به افزایش گازبهای مصرفی خود نسبت به دوره قبل، گفتند که هنوز نمی‌دانند که شرکت ملی گاز بر چه مبنایی گاز مصرفی آنها را محاسبه کرده؛ چرا که هزینه گازبهای آنها در دوره جدید نسبت به قبل بیش از سه‌برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ما، یکی از مشکلات درخصوص نحوه مصرف گازبهای خانگی این است که برخلاف وعده قبلی مسئولان شرکت ملی گاز، قبوض صادر شده دوره زمانی متفاوتی را در بر می‌گیردکه همین مسئله باعث سردرگمی مردم در شهرهای مختلف شده است.

پیش‌تر شرکت ملی گاز در اطلاعیه‌ای مبنای محاسبه گازبهای مصرفی خانوار را براساس تقسیم‌بندی شهرها و روستاها به اقلیم‌های مختلف متناسب با شرایط آب و هوایی عنوان کرده بود اما برخی مردم در شهرهای مختلف از جمله مشهد و اصفهان نسبت به نحوه تعیین اقلیم‌ها گلایه دارند و می‌گویند که افزایش بیش از حد انتظار بهای گاز مصرفی آنها ناشی از خطای سازمان هواشناسی و شرکت ملی گاز در تعریف اقلیم‌بندی شهرها و روستاها بوده است.

براساس این گزارش، برخی از شهروندان هم می‌گویند نظر به مساحت خانه‌ها به‌ویژه در شهرهای کوچک و روستاهای برخوردار از نعمت گاز، تعیین الگوی مصرف گاز عادلانه نیست؛ چرا که امکان تغییر ساختار مصرفی خانوار به‌دلیل نوع معماری و قدیمی‌بودن خانه‌ها در کوتاه‌مدت وجود ندارد و بهتر این است که دولت هر چه زودتر تسهیلاتی را برای اصلاح ساختار مصرف اینگونه خانه‌ها در نظر بگیرد.

افزایش بیش از حد انتظار گازبهای مصرفی برخی خانوارها صرفا ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و تغییر قیمت‌ها نبوده است بلکه شرکت ملی گاز ، تعرفه مصرف مشترکان خانگی را در قالب طرح ویژه جرایم مشترکان پرمصرف از 15 مرداد امسال اعمال کرده است؛ به‌گونه‌ای که افزایش ناگهانی قبوض مصرفی برخی خانوار‌ها ناشی از جرایم مصرف زیاد گاز بوده است.

یکی از شهروندان تهرانی با اشاره به افزایش 4برابری گازبهای یک مجتمع 12واحدی می‌گوید: انتظار می‌رود شرکت ملی گاز توضیح دهد که آیا در محاسبه الگوی مصرف گاز بها، الگوی مصرف محاسبه‌شده براساس نیاز مصرفی واحدهای مستقر در هر مجتمع صورت گرفته است یا اینکه به‌دلیل عدم‌تعریف الگوی واقعی مصرف برای هر واحد به تناسب نیاز واقعی‌اش، قبض‌های جدید را صادرکرده‌اند.

خانمی از شهر اصفهان هم در تماس با همشهری گفت: قبض قبلی‌اش حدود 4500 تومان بوده است اما در قبض جدید که دوره زمانی 31 آبان تا 16 دی‌ماه را شامل می‌شود، میزان گاز بهای مصرفی‌اش 37 هزار و 500 تومان آمده است. فرد دیگری از شهر مشهد هم اظهار کرد: در قبض قبلی‌اش گازبهای مصرفی حدود 20هزار تومان بوده اما الان هزینه گاز مصرفی‌اش بیش از 118 هزار تومان محاسبه شده است.

قبض برق هم این هفته می‌رسد

یک منبع آگاه گفت: صدور قبض برق کارخانه‌ها، بخش کشاورزی و ادارات دولتی سراسر کشور از این هفته آغاز می‌شود. او که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با فارس افزود: کار صدور قبض برق مشترکین خانگی در سراسر کشور از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد و به‌طور کامل طی این هفته به پایان می‌رسد.

وی گفت: در طول هفته جاری کار صدور قبض برق دیماندی‌ها (مشترکان با قدرت بالا ) نیز آغاز می‌شود. خبر دیگر اینکه وزیر نیرو گفت: با تاکیدات رئیس‌جمهور، قبوض جدید آب و برق با 10 روز مهلت پرداخت بیشتر در نوبت نخست به مردم عرضه می‌شود. مجید نامجو شفاف‌سازی، ساده‌سازی و مقایسه آسان با دوره‌های قبل را از ویژگی‌های این قبوض ذکر کرد و گفت: همچنین در این قبوض آیتم‌های ابهام‌آوری چون دیماند خانگی، آبونمان و تبصره‌ها حذف شده است.

کد خبر 126439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز