چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

تظاهرات گسترده مردم مصر در شهرهای مختلف این کشور برای پایان دادن به 30 سال حکومت حسنی مبارک باعث شد تا روز گذشته هر نوع تجمع در این کشور ممنوع اعلام شود و نیروهای پلیس خیابان‌ها را به محاصره شدید خود درآورند.

حسنی مبارک

نگرانی دولت مبارک از گسترش تظاهرات مردمی به حدی است که روز گذشته حبیب العادلی، وزیر کشور مصر با اعلام ممنوعیت هر نوع تجمع در این کشور به صراحت تهدید کرد که نیروهای امنیتی این کشور هرنوع تظاهرات ضد‌دولتی را سرکوب خواهند کرد و در این رابطه هیچ نوع اغماضی نخواهند داشت.

صدها خودروی زرهی روز گذشته در خیابان‌های شهرهای مختلف از جمله قاهره پایتخت مصر مستقر شدند تا با هر نوع تجمع احتمالی مقابله کنند. گفته می‌شود نیروهای پلیس مصر روز گذشته دستور داشتند که درصورت مشاهده نخستین نشانه‌های تجمع مردم از تمام توان و تجهیزات خود برای متفرق کردن معترضان و جلوگیری از گسترده شدن اعتراضات استفاده کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در جریان تظاهرات کم‌سابقه ضد‌دولت مصر که با عنوان «روز خشم» سه‌شنبه شب برگزار شد حداقل 4 نفر از جمله یک مامور پلیس کشته شده‌‌اند. تظاهرات معترضان به دولت مبارک در روز سه‌شنبه گسترده‌ترین حضور مردم این کشور در خیابان‌ها طی سال‌های گذشته و مهم‌ترین جنبش اعتراضی از دهه 1970 به حساب می‌آید. تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده است در قاهره، که محل برگزاری بزرگ‌ترین تظاهرات بود یک مامور پلیس در درگیری‌ها کشته شده است. منابع بیمارستانی در شهر سوئز هم از کشته شدن 3نفر از معترضان در این شهر در اثر درگیری با نیروهای پلیس خبر داده‌اند.

به گفته مقام‌های امنیتی در جریان تظاهرات روز سه‌شنبه حداقل 250 نفر از معترضان به‌شدت زخمی و 200 نفر دیگر هم توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند. با وجود اینکه سازمان‌های حقوق بشر خواستار تحقیق درباره خشونت گسترده نیروهای امنیتی مصر هستند آمریکا به‌عنوان متحد نزدیک مصر مردم و دولت این کشور را تنها به خویشتنداری ترغیب کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به اعتقاد واشنگتن دولت مصر ثبات دارد و به‌دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی به نیازها و منافع مشروع مردم مصر است.

دولت مصر به‌صورت رسمی جنبش اخوان‌المسلمین را متهم به سازماندهی این تظاهرات گسترده کرده است. اخوان المسلمین از قدیمی‌ترین گروه‌های مبارز مسلمان در مصر،سال‌هاست که با وجود سرکوب شدید و محدودیت‌های اعمال شده در حکومت مبارک به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهد.

در شهرهای مختلف به‌ویژه در قاهره نیروهای ضد‌شورش پلیس مصر از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. در نخستین ساعات روز چهارشنبه به‌ویژه نیروهای پلیس با استفاده از شلیک مقدار زیادی گاز اشک آور و تعداد بسیاری خودروی آبپاش برای متفرق کردن معترضانی که در میدان التحریر در قلب پایتخت تحصن کرده بودند تلاش کردند.

این افراد اعلام کرده بودند تا زمانی که خواسته‌های ملت مصر از جمله آزادی و عدالت اجتماعی تحقق پیدا نکند در این میدان به تحصن خود ادامه خواهند داد. تظاهرات همچنین در سایر شهرها از جمله شهر اسماعیلیه و شهر بندری اسکندریه در شمال برگزار شد. در اسکندریه هزاران نفر به تظاهرات پیوستند و علیه حسنی مبارک و همچنین جمال مبارک پسر وی شعار دادند. بسیاری از مردم مصر عقیده دارند که حسنی مبارک که از سال 1981 و پس از ترور انور‌سادات حکومت را در این کشور بر عهده دارد قصد دارد پسر خود را در انتخاباتی فرمایشی جایگزین خود کند تا ریاست‌جمهوری در این کشور خاندانی شود.

روز گذشته یک سایت خبری به نام اخبار العرب هم از فرار جمال مبارک و خانواده‌اش از مصر به انگلیس خبر داد که این مسئله از سوی منابع موثق تأیید نشد. انقلاب مردم تونس و سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور توسط مردم عامل اصلی تاثیرگذار بر مردم مصر برای گسترش اعتراضات جهت پایان دادن به حکومت حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری این کشور به حساب می‌آید. روز سه‌شنبه معترضان در تجمع مقابل مقر دیوان عالی مصر پوسترهایی همراه خود داشتند که روی آن نوشته شده بود: تونس، راه حل است.

اعتراض‌های مردم تونس طی یک ماه در اعتراض به بیکاری و فساد باعث سقوط دولت زین‌العابدین بن‌علی پس از ۲۳ سال شد. اکنون مخالفان دولت مصر هم درصدد آن هستند تا با به راه انداختن تجمعات ضد‌دولتی، فشار بر دولت حسنی مبارک را افزایش دهند. آتش ناآرامی‌ها در مصر در حالی شعله‌ور شده است که تنها 8 ماه دیگر به انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری در این کشور باقی مانده است. هر چند قاهره با حضور گسترده نیروهای امنیتی روز گذشته آرامش شکننده‌ای را پشت سر گذاشت اما بدون شک مبارک تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری روزهای دشواری را پیش رو دارد. این وضعیت هشدارآمیز برای حکومت مبارک در تیترهای دیروز مطبوعات مخالف دولت در مصر بازتاب داشت.

آخرین آمارهامصر جمعیتی حدود 80میلیون نفر دارد و نرخ رشد جمعیت این کشور سالانه 2درصد است. 60درصد جمعیت این کشور زیر 30 سال سن دارند و 90 درصد بیکاران این کشور را هم افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند. آخرین آمارها نشان می‌دهد که 40 درصد مردم این کشور مجبور هستند زندگی را با درآمد روزانه کمتر از 2دلار سپری کنند. همچنین یک سوم مردم این کشور بیسواد هستند.

کد خبر 126764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز