مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: دیگر سازه‌های نیمه‌کاره در سطح شهر کابوس شهروندان نخواهد بود. دیگر قرار نیست برای بهره‌برداری از یک تونل مانند رسالت، 11سال زمان بگذرد تا این پروژه افتتاح شود. دیگر قرار نیست سازه‌ای مثل برج میلاد بعد از 10سال آماده بهره‌برداری شود.

شهر تهران

دیگر سازه‌های نیمه‌کاره در سطح شهر کابوس شهروندان نخواهد بود. دیگر قرار نیست برای بهره‌برداری از یک تونل مانند رسالت، 11سال زمان بگذرد تا این پروژه افتتاح شود. دیگر قرار نیست سازه‌ای مثل برج میلاد بعد از 10سال آماده بهره‌برداری شود. این نوید را می‌توان از سخنان معاون فنی عمرانی شهردار تهران دریافت. روزگاری در سال‌های گذشته روزشمار نشانه‌ای بر زمان پایان یک پروژه تلقی می‌شد، اما امروزه تنها روزشمار نیست. هنگامی که روبه‌روی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران دکتر مازیار حسینی می‌نشینیم، از بسیاری از طرح‌های عمرانی در دست اجرا می‌پرسیم؛ طرح‌هایی که برخی‌ از آنها آماده بهره‌برداری است و برخی دیگر ابتدای سال آینده افتتاح خواهند شد. متن گفت‌وگوی ما را با معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بخوانید.

  • قول داده بودید بزرگراه شهید زین‌الدین را تا آخر سال به بهره‌برداری برسانید. این بزرگراه هم‌اکنون در چه وضعیتی است؟

ساخت بزرگراه شهیدزین‌الدین هم‌اکنون به روزهای پایانی‌‌اش نزدیک شده است. هم‌اکنون باند شمالی بزرگراه شهید زین‌الدین حد فاصل بزرگراه امام علی(ع) تا دلاوران آماده بهره‌برداری است و با انتقال ترافیک به‌صورت دو طرفه در این باند در روزهای آینده، کار روی باند جنوبی آن ادامه خواهد یافت و امیدواریم تا پایان سال یا ابتدای سال آینده آن بخش نیز به پایان برسد. از طرفی هم‌اکنون این بزرگراه از سه‌راه آزمایش تا تقاطع اتحاد به روی شهروندان گشوده شده است. در واقع ما در معاونت فنی عمرانی شهرداری بر این استراتژی تأکید داریم که هر پروژه‌ای آماده بهره‌برداری بود و امکان تردد وجود داشت، مسیرها را به روی شهروندان باز کنیم و الزامی نیست که حتما بهره‌برداری رسمی صورت گیرد؛ چرا که دستور شهردار محترم بر خدمت بیشتر به شهروندان است. باید توجه داشته باشید که بزرگراه شهید زین‌الدین یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های شهری کشور است. حجم معارضان ملکی و تأسیساتی این پروژه کمر شکن بوده و زمان زیادی برای آن صرف شد، اما با تلاش‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده امیدواریم که در نیمه اول سال آینده شرقی‌ترین نقطه تهران در سه راه آزمایش را به غربی‌ترین نقطه آن در انتهای همت در محدوده منطقه 22 بدون چراغ قرمز به شهروندان تحویل دهیم.

  • در واقع ابتدای سال90 خبر‌های خوبی از بزرگراه‌ها خواهیدداشت.

بله. نخستین پروژه‌ای که بناداریم ابتدای سال90 به بهره‌برداری برسانیم، ادامه بزرگراه صیاد شیرازی تا میدان سپاه است که در روز 12 فروردین همزمان با روز جمهوری اسلامی است. هرچند تلاش می‌کنیم مسیرها هر زمان که آماده استفاده بود، به روی شهروندان باز شود.

  • بزرگراه شهید باکری در غرب تهران نیز از دیگر پروژه‌هایی است که شهروندان منتظر آغاز بهره‌برداری از آن هستند. وضعیت این بزرگراه چگونه است؟

محور اصلی بزرگراه شهید باکری آماده شده است. ما طول مسیر را از بلوار سیمون بولیوار تا تقاطع آزادراه تهران- کرج آماده کرده‌ایم. این بزرگراه چند تقاطع دارد. الان تنها 2تقاطع از این بزرگراه باقی مانده است؛ تقاطع لاله و تقاطع آزاد راه تهران- کرج. در حال حاضر کار روی پل تقاطع لاله ادامه دارد و امیدواریم تا پایان سال آماده بهره‌برداری باشد. تنها تقاطع شهید باکری به آزادراه تهران- کرج باقی می‌ماند که با اجرای اتصال‌ها به این آزادراه، بزرگراه شهید باکری نیز به پایان می‌رسد. با توجه به اینکه بزرگراه شهید باکری در غرب تهران می‌تواند بار ترافیکی محمد علی جناح را کم کند و با وجود خط روگذر مترو در انتهای بزرگراه شهید باکری، کار روی این پروژه حساسیت‌های بسیاری دارد، بنابراین ما مجبوریم در اجرای اتصال‌ها به آزادراه تهران- کرج از روش‌های جدید استفاده کنیم. برای این منظور استفاده از قالب‌های فلزی جدید در دستور کار قرار دارد. همچنین ساخت یک پل کابلی سنگین نیز برای گذر از خط مترو در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا سال91 به بهره‌برداری کامل برسد.

  • چندی پیش ساخت تونل صدر- نیایش مورد بحث قرار گرفت و شهردار تهران نیز خبر از اجرای این طرح در آینده نزدیک داد. این تونل آیا وارد فاز اجرایی شده است؟

برای ساخت این تونل باید زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد. ابتدا سعی شده است تا ساخت تونل صدر- نیایش هماهنگ با ترافیک جاری در بزرگراه صدر دیده شود و مورد مطالعه قرار گیرد، بنابراین بیشتر به وضعیت ترافیکی بزرگراه صدر توجه کردیم. در گام بعدی مطالعاتی که در زمینه ترافیک این بزرگراه انجام شده به شورای شهر ارائه شد و در کمیسیون عمران شورا مورد بررسی قرار گرفت. در این طرح مطالعاتی ما یک شبکه بزرگراهی برای شمال، شمال شرق و شمال غرب طراحی کردیم.
در واقع تمامی معابر اصلی این محدوده مورد مطالعه قرار گرفت. از خیابان اندرزگو تا میدان نوبنیاد، بزرگراه صدر، مدرس، چمران و حتی بزرگراه یادگار و کردستان نیز مورد مطالعه قرار گرفت و یک مدل ترافیکی طراحی شد. این طرح به چند بخش تقسیم شد و در نهایت با ارائه به شهردار محترم، نظرات ایشان را نیز در طرح لحاظ کردیم، سپس به شورا برده شد و در آنجا در کمیسیون عمران نیز به تصویب رسید.

ما با توجه به ترافیک جاری در بزرگراه صدر به این نتیجه رسیدیم که ساخت تونل صدر- نیایش بدون توجه به ترافیک موجود در صدر کار خوبی نمی‌تواند باشد. بنابراین ساماندهی ترافیک صدر در دستور کار قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که بزرگراه صدر را به‌صورت دوطبقه درآوریم. رفتن به زیر بزرگراه و ساخت تونل به موازات بزرگراه صدر امکان‌پذیر نبود، بنابراین تصمیم گرفته شد تا با استفاده از فناوری‌های نوین و به شکل پیش ساخته، یک طبقه روی بزرگراه صدر بسازیم. در واقع با استفاده از این روش هم مزاحمت کمتر در سطح شهر به‌وجود می‌آید و همزمان اجرای پروژه کوتاه‌تر می‌شود. از سویی نیز دانش جدیدی به عرصه مهندسی کشور وارد می‌شود. بنابراین تمامی سازه پل به جز پایه‌ها به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه ساخته و برای اجرا به محل بزرگراه آورده می‌شود. دسترسی‌هایی نیز در این طرح به قیطریه و کاوه دیده شده است. در قیطریه دسترسی‌ها به‌صورت کلی و در کاوه نیز دسترسی به‌صورت محدودتر ایجاد خواهد شد.

  • آیا در این پروژه از منابع خاصی نیز بهره برده‌اید؟

این پروژه جزء پروژه‌های مصوب است که می‌تواند از فاینانس خارجی استفاده کند. مسلما برای استفاده از فاینانس خارجی مصوبه بانک مرکزی نیاز است که همکاری بسیار خوبی با ما برای استفاده از فاینانس داشته‌اند. هم اکنون نیز 12‌جبهه کاری طراحی شده است و به‌زودی کار اجرایی را انجام خواهیم داد.پیش‌بینی می‌شود که طرح دوطبقه ‌شدن بزرگراه صدر، هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ منظر کار خوبی باشد. از طرفی هم ساکنان دچار مشکل نشوند و هم برای توسعه دانش فنی با توجه به نصب قطعات پیش‌ساخته در آن دانش مهندسی کشور را چندین گام به جلو ببریم.

  • آیا در این پروژه نیز معارضان ملکی و تأسیساتی دارید؟

یکی از دستاوردهای ما در طراحی بزرگراه صدر و احداث تونل صدر- نیایش، به حداقل رساندن معارضان بود؛ به‌طوری که در طول 14کیلومتر مسیر بزرگراهی و تونل، میزان معارضان به یک‌دهم کل پروژه نخواهد رسید. در واقع این دستاورد به‌خاطر این است که در این پروژه اصلاحات زیادی صورت گرفته است و تا آنجا که توانسته‌ایم طرح‌های خودمان را تغییر داده‌ایم. به عبارتی هنوز کار اجرایی ساخت تونل و بزرگراه شروع نشده است، از هم‌اکنون همکاران ما درصدد رفع معارضان ملکی و تأسیساتی هستند. امیدواریم که بتوانیم هرچه زودتر این کار را انجام دهیم.

  • و سخن آخر؟

ان‌شاءالله ابتدای سال آینده خبرهای خوبی را به شهروندان خواهیم داد. در واقع در سال آینده و در ادامه سال 91 تمامی طرح‌های بزرگراهی به سرانجام خواهند رسید و هیچ طرح ناتمامی در سطح شهر وجود نخواهد داشت.

 

کد خبر 128008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز