گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: یکی از دلایل ارائه طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی خستگی دانش‌آموزان بود اما وزیر آموزش و پرورش یکی از اهداف این طرح را افزایش ساعات درسی دوره ابتدایی اعلام کرد

مدرسه

وزیر آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: هم‌اکنون بحث ارتقای دوره ابتدایی مطرح است و اینکه چه گام‌هایی باید برداشته شود تا دوره ابتدایی رشد کند، انگیزه‌ها افزایش یابد، روانشناسی کودک رعایت شود و معلمان با نشاط بیشتری در کلاس‌ها حاضر شوند و از طرفی ساعات درسی نیز افرایش یابد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی با اشاره به نتایج یک تحقیق در آموزش و پرورش اظهار کرد: اکنون در ایران 32 هفته کاری داریم که اگر ضربدر 24 ساعت( ساعات آموزشی هر هفته) شود 744 ساعت می‌شود که این زمان در تعریف جدید 34 هفته و هر هفته نیز 25 ساعت دیده شده که 850 ساعت می‌شود. وی با استناد به نتایج این تحقیق اعلام کرد: 106 ساعت به تقویم آموزشی دوره ابتدایی اضافه می‌شود.

البته در حال بررسی هستیم که آیا مناسب است که دانش‌آموزان 5روز در هفته و هر روز 5ساعت به مدرسه بروند؟ وزیر آموزش و پرورش با استناد به نتایج تحقیق انجام شده در این وزارتخانه که البته تاکنون نتیجه آن به‌طور رسمی اعلام نشده مدعی شد: نتایج یک تحقیق دانشگاهی درباره فعالیت پنج‌روزه مدارس ابتدایی نشان می‌دهد که 78 درصد افراد جامعه با این طرح موافق هستند.

تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف ندارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما از طرح موضوع در جامعه، آگاهی از نظرات و دیدگاه‌های موافقان و مخالفان بود اعلام کرد: تا امروز حتی یک نظر منفی و مخالفت جدی و مستدل دریافت نشده است. وی در باره اجرای این طرح در مدارس دو نوبته نیز گفت: 15 درصد مدارس ابتدایی کشور دو‌نوبته هستند و برای این مدارس نیز برنامه‌هایی در نظر داریم که درصورت اجرای طرح آن را عملی می‌کنیم.

زمان کنکور هنرستانی‌ها

وزیر آموزش و پرورش در باره سرانجام هنرستانی‌ها برای شرکت در کنکور سال 90 گفت: براساس مصوبه مجلس از ابتدای برنامه پنجم همه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش با همه امکانات از آموزش و پرورش منتقل شد و بر این اساس، وزارت علوم مکلف شده است که داوطلبان دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزشکده‌ها را بپذیرد. وی با اشاره به نکته مهم جذب هنرستانی‌ها در وزارت علوم به هنرستانی‌ها اطمینان‌خاطر داد که هیچ دغدغه‌ای در این رابطه وجود ندارد و آنها نگران ادامه تحصیل نباشند.

تغییر نظر ناگهانی درباره مدارس استعدادهای درخشان

وزیر آموزش و پرورش که تا‌کنون بارها مخالفت خود را با جداسازی و تحصیل نخبه‌ها در مدارس استعدادهای درخشان اعلام کرده بود، در یک تغییرنظر ناگهانی، گسترش و توجه به مدارس استعدادهای درخشان را یکی از برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرد. حاجی‌بابایی گفت: مقام معظم رهبری نسبت به این مدارس توجه دارند و ما باید نسبت به این مدارس بیش از گذشته توجه داشته باشیم و ساختار آن را ساماندهی کنیم.

وی پیش از این با انتقاد از فعالیت مدارس استعدادهای درخشان و جداسازی دانش‌آموزان نخبه در این مدارس گفته بود: درست نیست که دانش‌آموزان معدل بالا را در یک مدرسه جمع کنند بلکه هنر این است که مدارس، معدل دانش‌آموزان ضعیف‌تر را در پایان سال به 17 یا 18 برسانند. وی با بیان اینکه ایجاد مدارس برای دانش‌آموزان تیزهوش، تنوع و زیبایی تحصیل را در مدارس از بین برده، اظهار کرد: در رویکرد جدید به‌دنبال کاهش تنوع مدارس که در حال حاضر به شکل مدارس عادی، نیمه دولتی، هیأت‌امنایی، تیزهوشان، غیردولتی، وابسته و... فعالیت می‌کنند، هستیم.

در کار خود مانده‌اند

حاجی‌بابایی در باره ادغام وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم گفت: تاکنون طرحی در این زمینه در دولت مطرح نشده و با توجه به حجم زیاد کار در آموزش و پرورش و وزارت علوم، اکنون این دو وزارتخانه به‌صورت مجزا هم در کار خود مانده‌اند.

کد خبر 128383

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز