گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی پس از حدود سه‌دهه تغییر کرد و وزیر آموزش‌و‌پرورش یکی از معاونان خود را به جای حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بر کرسی ریاست نهضت نشاند.

محسن قرائتی

وزیر آموزش و پرورش طی ابلاغی علی باقر‌زاده، معاون خود و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های عمومی این وزارتخانه را به‌عنوان رئیس جدید سازمان نهضت سوادآموزی منصوب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌‌‌الاسلام ‌والمسلمین محسن قرائتی نیز مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور آموزشی و پرورشی شد. آیین تودیع و معارفه حجت‌الاسلام قرائتی و باقر‌زاده دیروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

تاریخچه نهضت سواد‌آموزی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با درک عمیق از مشکلاتی‌که در اثر بیسوادی مردم در جامعه بروز و ظهور می‌یابد طی فرمانی موضوع بسیج سوادآموزی را صادر کردند.
در هفتم دی‌ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن جمعیت انبوه بی‌‌سوادان کشور تشکیل شد. حضرت امام خمینی(ره‌) برای تقویت برنامه‌های سوادآموزی حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی را به‌عنوان نماینده خویش‌ در این سازمان منصوب فرمودند. وی از سال 1358 تاکنون افزون بر نمایندگی ولی فقیه در سازمان نهضت سواد‌آموزی، ریاست این سازمان را نیز بر عهده داشت.

از معاونت وزیر تا ریاست سازمان نهضت سواد آموزی

علی باقر‌زاده سال 87 و در زمان وزارت علی‌احمدی، معاونت آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش پرورش را بر عهده داشت که با ادغام دو معاونت آموزش و پرورش عمومی و آموزش و پرورش نظری و مهارتی، وی به ریاست آموزش و پرورش خراسان شمالی منصوب شد. البته وی با وزیر آموزش و پرورش دولت نهم اختلاف سلیقه داشت و هنگامی که در مقام معاون آموزش و پرورش عمومی آمار مردودی دانش‌آموزان دوره ابتدایی را اعلام کرد، علی‌احمدی با رد آن به صراحت گفت که این آمار با «چرتکه» محاسبه شده و اشتباه است.باقر‌زاده، پس از حضور حاجی‌بابایی در وزارت آموزش و پرورش مجددا به‌عنوان یکی از معاونان وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های عمومی این وزارتخانه منصوب شد.

پوشش اهداف نهضت

دی‌ماه امسال وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: ‌نرخ بی‌سوادی تا پایان برنامه پنجم به صفر می‌رسد. حاجی‌بابایی در دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و کارکنان آن سازمان با اشاره به منویات و مطالبات بحق مقام معظم رهبری، گفت: ‌مکلف هستیم تحول بنیادین در آموزش و پرورش را جدی بگیریم. به گفته وی اینکه سازمان نهضت سوادآموزی توانسته در طول سی ساله انقلاب نرخ باسوادی را به حدود 88درصد برساند از افتخارات ماندگار برای جمهوری اسلامی و قابل ارائه به دنیاست. به گفته وی، آموزش و پرورش در ساختار جدید و با ایجاد معاونت آموزش ابتدایی و ایجاد مجتمع‌های آموزشی، بسیاری از اهداف و برنامه‌های نهضت سوادآموزی را هم پوشش خواهد داد.

مخالفت با واگذاری نهضت

الحاق نهضت سوادآموزی به آموزش و پرورش در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده بود که با نظر مقام معظم رهبری این موضوع تا پایان برنامه پنجم منتفی شد.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندی پیش در این باره به فارس گفت: با ارجاع ماده 28 مکرر از لایحه برنامه پنجم به کمیسیون تلفیق، الحاق نهضت سوادآموزی به آموزش و پرورش، تا پایان برنامه پنجم منتفی شد. نور‌الله حیدری اظهار کرد: خبرهای رسیده حاکی از این بود که با توجه به درخواستی که حجت‌الاسلام قرائتی در سال 87 از رهبر معظم انقلاب برای تعیین تکلیف نهضت سواد‌آموزی داشته است، مقام معظم رهبری نیز صراحتاً اعلام کرده‌اند که باید حداقل تا پایان برنامه پنجم توسعه، نهضت سواد‌آموزی باقی بماند و پس از آن راجع به ادامه وضعیت آن بحث و تصمیم‌گیری شود. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین مباحثی بود که در مجلس مطرح و مقرر شد که این کمیسیون بررسی بیشتری کند که اگر نظر صریح رهبری چنین است، این ماده نیز حذف شود.حیدری تصریح کرد: دفتر مقام معظم رهبری این موضوع را از قول ایشان در قالب نامه‌ای اعلام کرده‌اند که بر اساس آن نهضت سواد‌آموزی باید تا پایان برنامه پنجم به کار خود ادامه دهد.

کد خبر 128935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز