یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: انتقال فرهنگیان به شهر تهران مانند چند سال اخیر ممنوع اعلام شد، ولی آموزش و پرورش شهر تهران با کمبود 7 هزار معلم روبه‌رو است و برای تهران معلمی هم جذب نشده‌است.

مدرسه

در جزئیات شیوه‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان برای سال تحصیلی 91ـ1390 آمده است: سال آینده (91-90) انتقال به شهر تهران در تمام رشته‌ها و به هر شکل ممنوع است. ممنوعیت انتقال معلمان به شهر تهران در حالی است که این شهر با کمبود 7 هزار معلم روبه‌رو است. در آغاز سال تحصیلی90-89 آموزش و پرورش شهر تهران با مشکل کمبود نیرو در دوره ابتدایی روبه‌رو شد که برای تأمین معلم، 3هزار نفر از معلمانی که برای دوره ابتدایی جذب شده بودند اما در سایر دوره‌ها اشتغال داشتند را مجبور به تدریس در مدارس ابتدایی کرد.

توصیه حاجی‌بابایی

این تصمیم پس از توصیه وزیر آموزش و پرورش در اجلاس روسای سازمان‌های آموزش و پرورش در مرداد ماه گرفته شد که در پاسخ به کمبود معلم دوره ابتدایی خطاب به رئیس وقت آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «باید کمبود نیروهای خود را با ساماندهی سایر معلمان و کارمندان جبران کنید». البته این پایان ماجرا نبود و با توجه به ممنوعیت انتقال فرهنگیان به شهر تهران، وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم ناگزیر شد معلمان ساکن تهران را که در شهرستان‌های استان تهران تدریس می‌کردند ، برای حل این معضل به تهران منتقل کند.

کمبود 7 هزار معلم در تهران

موضوع کمبود نیروی انسانی مانند آتش زیر خاکستر بود که با تغییر رئیس آموزش و پرورش شهر تهران نمود بیشتری پیدا کرد.
علی یزدی‌خواه در آیین معارفه‌اش در مقام رئیس آموزش و پرورش شهر تهران از کمبود 7 هزار معلم در شهر تهران و انتقال یک هزار‌و‌900نفر از معلمان شهرستان‌های استان تهران پس از شروع سال تحصیلی 90-89 برای جبران بخشی از این کمبود سخن گفت.

البته واکنش وزیر آموزش و پرورش به این موضوع جالب بود؛ «این طور نیست که الان 7هزار کلاس بدون معلم باشند».
پیش از این نیز وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نواخته شدن زنگ شادی، کمبود معلم در تهران را این طور توجیه کرد: «پیش از آغاز سال تحصیلی برای معلمان همه مدارس برنامه‌ریزی کرده بودیم، ولی برخی معلمان به موقع منتقل نشدند. احتمالا بعضی معلمان بیمار شدند و برخی نیز بازنشسته شدند و به همین دلیل در برخی مدارس با مشکل معلم روبه‌رو هستیم».

مازاد یا کمبود

از شواهد امر چنین به‌نظر می‌رسد که از نیروی مازاد در این وزارتخانه بزرگ خبری نیست و حتی کار به جایی رسیده که در پایتخت با کمبود شدید نیرو روبه‌رو است.

آموزش و پرورش 40 هزار نیروی جدید جذب کرد که تهران سهمی از آن نداشت و ظاهرا سیاست‌های اشتباه وزارت آموزش و پرورش و بی‌توجهی به بازنشستگی فرهنگیان و جایگزین نشدن آنها مشکلاتی را برای پایتخت به‌وجود آورده‌است.

ممنوعیت انتقال معلمان با انتقال حدود 2هزار نفر از معلمان شهرستان‌های استان تهران به شهر تهران عملا نقض شد. به‌طور شفاف معلوم نیست که چه راهکاری برای کمبود 7هزار معلم در تهران اندیشیده شده و آیا باز‌هم بخشنامه ممنوعیت انتقال معلمان به شهر تهران توسط خود آموزش و پرورش زیر پا‌گذاشته می‌شود یا اینکه...؟

کد خبر 129818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز