گروه شهری : روز گذشته طرح 2 هزار هکتار جنگل کاری در قالب کمربند سبز اطراف شهرتهران با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران افتتاح شد.

روز درختکاری


در این مراسم که به مناسبت روز درختکاری در انتهای بزرگراه همت با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، استاندار تهران و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور طی سخنانی بر اهمیت درخت در چرخه زیست‌محیطی تأکید کرد.وی گفت: کاشت درخت و توسعه فضای سبز یک ماموریت دائمی است زیرا اگر روزی زمین از درخت پاک شود، بارندگی نیز از بین خواهد رفت.به همین دلیل از نظر احمدی‌نژاد اخبار مربوط به کاشت درخت و توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز در قالب طرح کمربند سبز توسط شهرداری تهران، بزرگ‌ترین هدیه نه‌تنها برای مردم تهران که برای بشریت است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به معضل آلودگی هوای شهر تهران پرداخت و یکی از اصلی‌ترین منابع تولید آلودگی هوای تهران را تردد بی‌رویه وسایل نقلیه دانست و بر گسترش وسایل‌نقلیه عمومی تاکید کرد.

رئیس جمهور افزود: شهرداری می‌تواند برای توسعه حمل و نقل عمومی به‌طور نامحدود وام و منابع مالی از بیرون بگیرد، دولت هم تضمین می‌دهد 50 درصد این دیون را بازپرداخت کند.‌ رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه انصافا وسایل نقلیه همگانی در تهران به‌خوبی توسعه یافته، گفت: با وجود این سرعت رشد ترافیک به‌دلیل تولیدات زیاد خودرو از رشد تسهیلات حمل و نقل عمومی جلوتر است، بنابراین از نظر احمدی‌نژاد باید دنبال راه حل‌هایی بود که از تحولات جمعیتی و جابه‌جایی ترافیکی جلو افتاد.

رئیس‌جمهور گفت: دولت در این چند ساله هرچه در توان داشته برای کمک به کلانشهرها به میان آورده است. ‌ وی در توضیح منشأ مهم دیگر آلودگی هوای تهران افزود: در فصل پاییز و زمستان در کنار روزانه 12 میلیون لیتر بنزینی که سوخت می‌شود وسایل گرمایشی شهر نیز هست؛ بنابراین از نظر رئیس‌جمهور ضروری است فکری برای مصرف سوخت گرمایشی شهر تهران نیز بشود. رئیس‌جمهور در ادامه به طرح راهکاری برای توسعه فضای سبز پرداخت و گفت: چه کسی گفته 8 میلیون تهرانی در 700 کیلومتر مربع شهر تهران زندگی کنند؟ آیا آیه الهی در این باره نازل شده؟ یا ناشی از منطق ریاضی غیرقابل خدشه است؟

احمدی‌نژاد ادامه داد: چه کسی گفته مردم باید در زندان‌های 60 یا 70 متری به اسم آپارتمان زندگی کنند؟ کی گفته است مردم برای خرید یک آپارتمان کوچک تمام منابع مالی حال و آینده‌شان را پیش‌فروش یا تمام زندگی‌‌شان را بفروشند ؟ وی گفت : چه اشکالی دارد تهران را به سمت شرق گسترش دهیم تا مردم به جای آپارتمان‌های کوچک در ویلا‌های هزار متری با حوض و حیاط زندگی کنند، در تعیین گونه‌های گیاهی و روش آبیاری درختان حیاطشان نیز ما به آنها کمک می‌کنیم و از آنها بابت حفظ فضای سبز شان تعهد می‌گیریم.

احمدی‌نژاد‌ گفت: با وجود اینکه شهرداری تهران قوی‌ترین بین شهرداری‌های کشور است اما در نهایت سالی 2 تا 5 هزار هکتار جنگل کاری می‌تواند انجام دهد که در این صورت 100 سال طول می‌کشد تا به اهداف خود برسد. وی چاره کار را تغییر مدل شهرسازی از آپارتمان نشینی به سمت خانه‌های ویلایی با کمک صاحب‌نظران و اساتید به‌ویژه خود مردم دانست.

ساخت بزرگ‌ترین بوستان منطقه

دیروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران میزبان مراسم جشن درختکاری و افتتاح 2000 هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران بود. وی در این مراسم طی سخنانی خبر داد: در هفته جاری به مناسبت هفته منابع طبیعی، کار احداث بزرگ‌ترین پارک نه تنها در کشور که در سطح منطقه در جنوب شهر تهران آغاز می‌شود.

وی با اعلام اینکه از همان روزهای نخست شروع مسئولیتش در شهرداری تهران رویکرد اصلی خود را معطوف به جلوگیری از افزایش فاصله میان شمال و جنوب شهر تهران کرده است، گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده‌اند، لذا برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

قالیباف افزود: نیاز مبرم امروز جامعه اسلامی ما همدلی، وحدت و از طرف دیگر تلاش و خدمتگزاری صادقانه و پر‌کاری است. قالیباف همچنین خطاب به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور که در مراسم جشن درختکاری روز گذشته شرکت کرده بود، گفت: حضرت‌عالی می‌دانید که آلودگی هوا از دغدغه‌های مهم شهر تهران است؛ به‌گونه‌ای که 80 روز در سال‌جاری شرایط آلودگی هوا در تهران به مرز اضطرار رسیده بود. وی تاکید کرد: با توجه به تهدیداتی که از این ناحیه جان و سلامت شهروندان تهرانی راتهدید می‌کند باید همه تلاش خود را در رفع و حل این چالش به کار گیریم. شهردار تهران در این باره از لزوم برداشتن 3 گام بزرگ سخن گفت.

یکی از این تصمیمات بزرگ توسعه فضای سبز است که به گفته قالیباف خوشبختانه در تهران از رشد قابل‌قبولی برخوردار بوده است. و اما گام دوم به گفته شهردار تهران مربوط به توسعه حمل‌ونقل عمومی است به‌گونه‌ای که ظرفیت‌های لازم برای استفاده مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فراهم شده، در عوض برای وسایل نقلیه شخصی محدودیت‌هایی ایجاد شود که البته در کنار توسعه شهر الکترونیک و کاهش تقاضای سفر می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. وی در توضیح حرکت سوم گفت:‌ لازم است همه دست به دست هم دهیم تا از گسترش بی‌رویه شهر تهران جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم جمعیت در شهر تهران بیش از این افزایش یابد.

شهردار تهران در پایان اظهاراتش به‌عنوان نکته آخر خطاب به رئیس‌جمهور اظهار داشت: شهرداری تهران به همراه مجموعه کلانشهرها و مراکز استان‌ها خود را موظف می‌داند تا به کمک دولت در اقدام بسیار دقیق و شجاعانه اصلاح و هدفمندی یارانه‌ها بشتابد.وی گفت: از آنجایی که پاشنه آشیل هدفمندی یارانه‌ها، موضوع حمل و نقل عمومی است به همین دلیل شهرداری‌های کلانشهرها با دقت و وسواس بسیار همه تلاش خود را کردند تا در این تصمیم مشکلی ایجاد نشود. در آینده نیز همین کار را ادامه خواهیم‌داد تا این اقدام ملی به سرانجام برسد.قالیباف افزود: از آن جایی که رئیس‌جمهور به درستی از همه ابعاد مشکلات تهران اطلاع دارند به‌گونه‌ای تدبیر شود که مجموعه شهرداری‌ها و مدیریت شهری کلانشهرها در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از حمایت‌های دولت و شخص رئیس‌جمهور برخوردار شوند.

رشد 1000 درصدی بوستان‌های شهر تهران

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز گفت: فاز اول طرح کمربند سبز اطراف تهران به وسعت 30 هزار هکتار به اتمام رسید و فاز دوم آن در قالب 50 هزار هکتار در دستور کار شهرداری تهران قرارگرفته که بخشی از آن دیروز به اتمام رسید. وی اعلام کرد: توسعه فضای سبز و بوستان‌های شهری در 30 سال گذشته از 1000 درصد رشد برخوردار بوده است. مختاری یکی از سیاست‌های مدیریت شهری در دوره مدیریت قالیباف را توسعه عادلانه فضای سبز دانست ‌.

کد خبر 129891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز