دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: کم‌کم عید نوروز از راه می‌رسد و باز‌هم تعطیلات سال نو با مشق شب عید همراه است که در این چند سال تنها عنوان آن به پیک نوروزی تغییر کرده و به محتوا کمتر توجه شده است.

دانش آموزان دختر

 در حالی که قرار است پیک نوروزی از هفته آینده در مدارس ابتدایی توزیع شود، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به ایسنا گفت: درباره نحوه ارائه و توزیع پیک‌های نوروزی، استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش تصمیم‌گیری می‌کنند و به‌صورت سراسری توزیع نمی‌شود. فاطمه قربان اظهار کرد: استان‌ها می‌توانند با نظر شورای معاونت آموزش ابتدایی و با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی خود نسبت به تهیه و توزیع پیک‌های نوروزی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی اقدام کنند. البته وی بهمن‌ماه سال گذشته نیز اعلام کرد: در نظرسنجی‌ای که پیش از این درباره تدوین پیک نوروزی به شکل متمرکز داشتیم مسئولان متوجه شدند به اهداف مد نظر نخواهند رسید و به همین دلیل تولید و توزیع آن را به استان‌ها واگذار کردند.

راهکار جالب شهر تهران

ظاهرا آموزش و پرورش شهر تهران برای حل ساده‌تر پیک‌های نوروزی چاره‌ای اندیشیده و برای حل تکالیف پیک نوروزی باید دانش‌آموزان، کامپیوتر داشته باشند. براساس تصمیم آموزش و پرورش شهر تهران مطالب و محتوای گردآوری‌شده به شکل لوح فشرده(سی‌دی) از سوی مناطق در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و مدارس می‌توانند آن را تکثیر و به دانش‌آموزان ارائه کنند؛ بدین‌ترتیب دانش‌آموزان برای انجام تکالیف پیک نوروزی باید پای کامپیوتر بنشینند و بدون کامپیوتر نمی‌توانند آن را انجام دهند.

پیک نوروزی، خوب یا بد

در تعطیلات نوروزی در روند آموزش و پرورش اختلال به‌وجود می‌آید و برای بازگشت به وضعیت پیش از تعطیلات باید زمان و انرژی زیادی صرف شود که برای جلوگیری از این اختلال و آسیب‌های آن کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تکالیفی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود. بهروز فتحی، کارشناس آموزش ابتدایی بر این باور است که تکالیف و موضوعات مطرح‌شده در قالب پیک نوروزی باید آنچنان جذاب باشد که افزون بر ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان نیز اثرگذار باشد.

وی می‌گوید: ‌در چند سال اخیر اغلب خانواده‌هایی که درگیر پیک نوروزی بوده‌اند احساس کرده‌اند که فرزندانشان تکالیف پیک نوروزی را تحمیلی می‌دانند و آن را از سر اجبار انجام می‌د‌هند و صد البته که خانواده‌ها نیز به‌ناچار در انجام آنها دخیل شده‌اند. فتحی، بر این نکته تأکید می‌کند که تا‌کنون پژوهش و مطالعه‌ای درباره کارکرد‌های تکالیف نوروزی انجام نشده تا نقاط ضعف و قوت آنها مشخص شود. شاید به همین دلیل است که دانش‌آموزان پیک نوروزی را مخل آسایش خود و خانواده‌شان در تعطیلات نوروز می‌پندارند و سعی می‌کنند به هر نحو ممکن آن را انجام دهند و به قول معروف از «شر» آن خلاص شوند.

کد خبر 129902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز