همشهری آنلاین: اگرچه بهای نفت خام در معاملات الکترونیک صبح جمعه (22 دی) در بازار های آسیا اندکی افزایش یافت اما قیمت این محصول همچنان پایین‌تر از بشکه‌ای 53 دلار قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه در معاملات الکترونیک صبح روز جمعه در بازار آسیا، در مقایسه با معاملات پنجشنبه شب در بازار بورس نیویورک، با 72 سنت افزایش بشکه‌ای 52 دلار و 60 سنت معامله شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه نیز در معاملات الکترونیک صبح روز جمعه در بازار آسیا 75 سنت افزایش یافت و بشکه ای 52 دلار و 45 سنت معامله شد.

 در همین حال روز پنج شنبه به دلیل ملایم بودن بیش از حد هوا در شمال شرق آمریکا و افزایش چشمگیر ذخایر فر‌آورده‌های پالایشی در پرمصرف‌ترین منطقه نفت جهان، بهای نفت‌خام در معاملات بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح ظرف ۱۹ ماه اخیر رساند.

 هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه در معاملات روز پنجشنبه یک دلار و 99 سنت کاهش یافت و بشکه‌ای 51 دلار و 70 سنت معامله شد.

بهای نفت برنت در طول معاملات روز پنج‌شنبه تا بشکه‌ای 51 دلار و 65 سنت کاهش یافت که پایین‌ترین رقم از 9 ژوئن سال 2005 (19 خرداد 1384) بود.

بهای نفت‌خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه نیز، در معاملات روز پنجشنبه با دو دلار و 14 سنت کاهش در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه، به بشکه ای 51 دلار و 88 سنت رسید.

بهای نفت پایه بورس نیویورک نیز در طول معاملات روز پنجشنبه تا بشکه ای 51 دلار و 80 سنت کاهش یافت که پایینترین رقم از 31 مه سال 2005 (10 خرداد 1384) بود.
 
ملایمت بیش از حد سرما در آمریکا، در مقایسه با معمول آن در این فصل از سال و نیز بالا بودن میزان ذخایر فراورده های پالایشی این کشور، دلایل اصلی آرامش معامله گران و کاهش بهای نفت در روز پنج‌شنبه بودند.
 
وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه در گزارش هفتگی خود اعلام کرد میزان ذخایر فرآورده های پالایشی این کشور در هفته گذشته 5 میلیون و 400 هزار بشکه افزایش داشته است که این رقم بسیار بیشتر از پیش بینی‌های قبلی تحلیلگران (دو میلیون بشکه) بود.
 
به گفته اداره هواشناسی آمریکا، میزان تقاضای فرآورده‌های گرمایشی در این کشور در حال حاضر 24 درصد پایین‌تر از معمول همه ساله است. این در حالی است که پیش بینی می‌شود دمای هوا در شمال شرق آمریکا تا روز 18 ژانویه (28 دی ماه) همچنان در سطح بالا قرار داشته باشد.
 
کاهش بیسابقه سرمای هوا در شمال شرق آمریکا که بیشترین مصرف سوخت گرمایشی را در دنیا دارد، موجب شده است که بهای هر بشکه نفت خام از ابتدای سال جدید میلادی (دوازده روز اخیر) حدود 15 درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر 13107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز