گروه بین‌الملل: با بی‌نتیجه ماندن نبرد نظامی میان رژیم معمر قذافی و مخالفان و همچنین کاهش سطح حملات نیروهای ائتلاف به مواضع قذافی در لیبی، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این بحران از اواسط این هفته آغاز و اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌است.

نماز جماعت

از یک سو نماینده رژیم قذافی در ترکیه مشغول گفت‌وگو است و از سوی دیگر، نمایندگانی از اتحادیه اروپا و آمریکا به بنغازی و طرابلس رفته‌اند. در همین حال دیروز فرمانده مخالفان دولت لیبی ناتو را به نادیده گرفتن کشتار مردم مصراته توسط نیروهای وفادار به قذافی و کم‌کاری در این زمینه متهم کرد.

ژنرال عبدالفتاح یونس، فرمانده مخالفان دولت لیبی در بنغازی به خبرنگاران گفت: اگر ناتو یک هفته دیگر به عدم‌دخالت خود ادامه دهد، مردم محاصره شده این شهر نابود می‌شوند. ائتلافی از کشورهای تحت فرماندهی ناتو در حال اجرای قطعنامه منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی برای حفاظت از غیرنظامیان در مقابل حملات ارتش سرهنگ قذافی است. اما این عملیات در روزهای اخیر کم‌رنگ شده و دیگر شدت اولیه را ندارد. در همین حال ناتو نیروهای دولتی لیبی را متهم کرده تجهیزات نظامی خود را در مناطق مسکونی پنهان می‌کنند. مقامات ناتو می‌گویند این اقدام قذافی باعث شده که توان حمله به منابع نظامی و تجهیزات قذافی محدود شود.

ناتو هیچ کاری نمی‌کند

اما ژنرال یونس، ناتو را متهم کرد که با وجود قطعنامه سازمان ملل متحد هیچ کاری نمی‌کند. وی گفت: روند پیچیده بوروکراتیک این سازمان موجب شده که ساعت‌ها طول بکشد به تحولات خشونت‌بار واکنش نشان دهد. وی که تا فوریه گذشته و پیش از پیوستن به مخالفان سرهنگ قذافی وزیر کشور بود، گفت: ناتو می‌توانست محاصره مصراته را بشکند.مصراته تنها شهر بزرگ غرب لیبی است که همچنان در کنترل مخالفان است. ژنرال یونس گفت: اگر ناتو یک هفته دیگر صبر کند، دیگه مصراته‌ای نخواهد بود. دیگر کسی را پیدا نمی‌کنید.

ناتو مدعی است که حملات هوایی نیروهای ائتلاف توان نظامی سرهنگ قذافی را به میزان یک سوم کاهش داده اما اکنون نیروهای طرفدار دولت لیبی تجهیزات نظامی خود را به مناطق غیرنظامی منتقل کرده‌اند تا از حملات نیروهای ائتلاف در امان باشد. ژنرال مارک ون اوم، مقام ارشد ناتو در بروکسل در این‌باره گفت: وقتی از سپر انسانی استفاده می‌شود امکان حمله سلب می‌شود. وی گفت: حملات ناتو طی 2 روز گذشته، تانک‌های قذافی و سیستم‌های دفاع هوایی وابسته به قذافی را در اطراف مصراته و در نزدیکی البریقه در شرق لیبی نابود کرده است و درگیری‌های ناتو برای ششمین روز متوالی در مناطق مختلف ادامه دارد.

این مسئول ناتو اظهار داشت: نیروهای قذافی از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و خودروهای زرهی خود را در مناطق مسکونی مخفی می‌کنند و این مسئله موجب شده که ناتو حملات خود را کاهش دهد. ناتو اعلام کرده است که جنگ در داخل و اطراف مصراته هدف اصلی ماموریت‌های کنونی است.

نمایندگان سازمان ملل و آفریقا به طرابلس می‌روند

در همین حال خالد الکعیم، معاون وزیر خارجه لیبی که مشغول مذاکره با غرب درباره نظام قذافی و ادامه جنگ با مخالفان است، دیروز گفت: کمیته‌ای که از سوی اتحادیه آفریقا درباره لیبی تشکیل شده ظرف چند روز آینده به طرابلس وارد خواهد شد. الکعیم همچنین اظهار داشت: هیاتی از سازمان حقوق بشر سازمان ملل 15 آوریل به لیبی سفر خواهد کرد.

همچنین منابع آمریکایی دیروز خبر دادند، کریس استیونس، فرستاده ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به شهر بنغازی رفته و با اعضای شورای ملی انتقالی لیبی دیدار خواهد کرد. برخی معتقدند این مسئله زمینه به رسمیت شناختن این شورا از سوی آمریکا را فراهم می‌کند.

همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا نیز از 2 روز پیش در بنغازی مشغول گفت‌وگو با نمایندگان شورای انتقالی هستند. از سوی دیگر، سی‌ان‌ان دیروز گزارش داد، کورت‌ولدون نماینده سابق کنگره آمریکا از حزب جمهوریخواه امروز در طرابلس با معمر قذافی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. هدف از این سفر متقاعد کردن قذافی به کناره‌گیری مسالمت‌آمیز از قدرت بیان شده‌است.

به گفته منابع مطلع نظامی درحالی‌که توان هوایی ارتش قذافی از وی گرفته شده است اما توان زرهی و توپخانه‌ای وی که توسط مزدورانی از بالکان هدایت می‌شود، بسیار خطرناک بوده و برای مقابله با آن انقلابیون اسلحه کافی در دست ندارند.در میان ضعف تسلیحاتی انقلابیون، آنها بیشتر نیازمند سلاح‌های ضد‌تانک و خودروهای زرهی هستند تا بتوانند در میان انبوه آتش توپخانه و موشک‌های گراد سرهنگ قذافی مقاومت و پیشروی کنند.

در مورد حمایت هوایی جنگنده‌های ناتو نیز به‌نظر می‌رسد آنها تنها به گشت‌های هوایی خود ادامه می‌دهند و در این زمینه فعالیت چندانی از آنها مشاهده نشده است. این در حالی است که برخی از منابع خبری از حمایت‌های هوایی در نبردهای البریقه خبر داده بودند. هیات اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای دیدار با شورای ملی انتقالی لیبی به شهر بنغازی در شرق لیبی سفر کرده است. سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی با اشاره به ورود هیات دیپلماتیک انگلیس به بنغازی برای گفت‌وگو با انقلابیون، تاکید کرد که ماموریت آنها محرمانه است. پیش از این نیز ماه گذشته آنتوان سیفان به‌عنوان نماینده فرانسه نزد انقلابیون لیبیایی، به بنغازی اعزام شد.

انگلیس: هدف ما سرنگون کردن قذافی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با اشاره به تصمیم آمریکا برای توقف مشارکت خود در حملات غرب علیه لیبی گفت: ما به‌دنبال سرنگون کردن معمر قذافی نیستیم. بری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس درمصاحبه با شبکه خبری العالم، درباره تصمیم آمریکا برای توقف شرکت هواپیماها و ناوگان‌هایش درحملات نظامی کنونی علیه لیبی گفت: این تصمیم آمریکا بر عملیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لیبی تاثیری نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: کشورهای زیادی براساس قطعنامه سازمان ملل متحد تحت فرماندهی ناتو در عملیات نظامی در لیبی شرکت دارند و تصمیم آمریکا برای خارج کردن هواپیماها و موشک‌هایش از عملیات نظامی بر این عملیات تاثیر نخواهد داشت.وی درباره انتقاد گسترده انقلابیون لیبی درخصوص روند حملات نظامی غرب در لیبی گفت: ما طرفی در درگیری کنونی در لیبی نیستیم و نقش ما به تامین امنیت غیرنظامیان محدود می‌شود و ما از قدرت قذافی در حملات علیه شهرهای مختلف کاسته‌ایم و به اجرای این ماموریت ادامه خواهیم داد.

مارستون گفت: تا زمانی که رژیم لیبی تهدیدهای مستقیم علیه شهروندان لیبی انجام دهد، دولت انگلیس و سایر طرف‌های ذیربط به ادامه عملیات علیه لیبی پایبند هستند اما حمله به شخص معمر قذافی از اهداف نظامی ما به‌شمار نمی‌رود.

کد خبر 131683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز