میترا بیدی: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش گازبها مانند سایر حامل های انرژی دور از انتظار نبود، اما رقمی‌که اهالی کرمانشاه در جدیدترین قبض های گاز بها مشاهده کردند، بیش از 10 برابر و در مواردی 30 برابر قبل بود که مراجعه جمعی از شهروندان کرمانشاهی را به شرکت گاز این شهر در پی داشت.

کنتور گاز شهری

 اگرچه مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه طی مصاحبه خود با همشهری، توپ را به زمین شهروندان می‌اندازد و می‌گوید که افزایش قیمت به دلیل استفاده چند واحد از یک کنتور و رعایت نکردن الگوی مصرف است، اما بررسی‌های میدانی همشهری نشان می‌دهد که برخی قبض‌های صادرشده با رقم‌های چندصد هزار تومانی برای خانوارهای 4 نفره برآورد شده است. به گفته اهالی، افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت گاز را نه‌تنها نمی‌توان با یارانه‌های دریافتی جبران کرد، بلکه باید بخش بزرگی از هزینه خانوار را برای پرداخت قیمت گازبها اختصاص داد.

«بعد از هدفمندی یارانه‌ها زمستان را با یک بخاری سر کردیم. 2سال قبل 2 بخاری در اتاق‌های خواب و یک شومینه و یک بخاری در هال و پذیرایی روشن می‌کردیم‌، اما زمستان سال گذشته همه را خاموش کردیم و تنها بخاری پذیرایی را روشن گذاشتیم. برای همین شب‌ها مجبور شدیم همه در پذیرایی بخوابیم آن هم با لباس گرم.»

این گفته‌های مهدی رنجبر، ساکن محله کارمندان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با همشهری است. او که پس از این همه صرفه‌جویی انتظار دیدن رقم 222هزار تومان را پای قبض گازبهای بهمن و اسفند نداشته است، می‌گوید: «‌گفتند مصرف‌تان را مدیریت کنید ما هم مدیریت کردیم، نتیجه این شد! الان که هوا سرد است، چند وقت دیگر هوا گرم می‌شود و هر روز باید دوش بگیریم. زمستان که بود هفته‌ای 2 بار حمام می‌کردیم. تابستان را چه کنیم؟»

رنجبر از ناتوانی خود و همسایه‌هایش برای پرداخت مبلغ گازبهای جدید می‌گوید: «‌ما که کارمندیم. همسایه‌ای هم داریم که بازنشسته است و حقوقش کفاف پرداخت چنین هزینه‌هایی را نمی‌دهد. از کجا بیاوریم برای 2 ماه چند‌صد‌هزار تومان بابت پول گاز بدهیم.»

این‌طور که این شهروند کرمانشاهی خبر می‌دهد‌، برخی از اهالی برای کاهش هزینه گاز‌بها، کنتورهای‌شان را دستکاری کرده‌اند، اما کنتور خیلی‌ها مانند خود او‌، دیجیتال است و تنها راه باقیمانده برای‌شان صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف بوده که این کار را هم در حدی که می‌دانستند و می‌توانستند‌، انجام داده‌اند.

هزینه گاز‌بها برای خانواده «گندابی» هم بسیار سنگین و دور از انتظار بوده است. ایران گندابی در این باره می‌گوید: «3 ماه زمستان را من و خواهرم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، زیر کرسی بودیم چون هوای اتاق سرد بود و ما به همان یک کرسی اکتفا کردیم. همه‌مان در یک روز حمام می‌رفتیم تا فضای حمام گرم باشد و مجبور نشویم آب گرم را مرتب باز بگذاریم. به همه درها و پنجره‌ها هم درزگیر زدیم. وقتی قبض 239هزار تومانی آمد‌، پدرم رفت شرکت گاز‌. گفتند دست نگه دارید و پرداخت نکنید شاید اشتباه شده باشد.»

«سیروس صفری‌» نیز یکی از شهروندان کرمانشاهی است که در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا از دریافت قبض 665‌هزار تومانی خبر داده است. او می‌گوید: «با دیدن قبض شوکه شدم. این رقم بیش از 30‌برابر دوره‌های گذشته است، در حالی‌که مصرف‌مان تغییری نداشته است.‌» صفری ادامه می‌دهد: «در مراجعه به امور مشترکین شرکت گاز متوجه شدم که تنها من نیستم که عیدی شرکت گاز را گرفته‌ام و دیگر مشترکان نیز بی‌نصیب نمانده‌اند.‌»

ستاد بی‌نام و نشان برای بررسی قبض‌ها

برای بررسی مشکل قبض‌های آخرین دوره گاز‌بها‌، سراغ مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه رفتیم. نقی کمالی برآورد هزینه گازبها را بر اساس‌ قانون وزارت نفت می‌داند و می‌گوید: «‌نرخ‌گذار ما نیستیم و ستاد سوخت است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. دلیل را از ستاد‌های مرکزی بپرسید.‌»

کمالی که پیش‌تر در گفت‌و‌گو با ایسنا دلیل نرخ‌های بالای قبوض گاز را اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و استفاده زیاد مصرف‌کنندگان از گاز طبیعی در فصل زمستان عنوان کرده بود‌، ادامه می‌دهد: «‌مصرف کننده ابتدا که مراجعه می‌کند‌، یک خانوار است. کنتور می‌گیرد و بعد می‌رود ساخت و ساز می‌کند و می‌شود 4-3 واحد. وقتی هم که بهای گاز را می‌بیند اعتراض می‌کند و مدعی می‌شود که این میزان مصرف نداشته است. از طرف دیگر، بخاری‌هایی که استفاده می‌کنند‌، استاندارد نیست و برای تولید گرما گاز زیادی مصرف می‌کنند.‌»

اما این‌طور که بررسی های همشهری نشان می‌دهد‌، بسیاری از خانواده‌ها مانند خانواده گندابی و رنجبر 4 تا 5‌نفره‌اند و کنتور‌شان تنها یک واحد را پوشش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت گاز استان کرمانشاه اگرچه در وهله نخست قبض‌های صادره را درست و بی اشکال عنوان کرده بود، اما در پی مراجعه تعداد بیشتری از شهروندان به این شرکت، از تشکیل ستادی برای بررسی مجدد قبض‌ها خبر داد. کمالی از دادن اطلاعات مکان و شماره تماس ستاد به همشهری خودداری می‌کند. او در پاسخ به اینکه با بررسی‌های این ستاد آیا تاکنون موارد اشتباه ثابت شده است‌، پاسخ می‌دهد: «‌از ستادهای تهران پیگیری کنید!»

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه پس از اصرار ما برای دانستن نتایج بررسی قبض‌ها از سوی ستاد، می‌گوید: «به صورت کلی خودتان برداشت کنید!»

کمالی پیش از این در گفت‌و‌گویی گفته بود که مصرف مشترکان گاز در زمستان 7 برابر سایر فصول است و چون زمستان امسال نرخ‌ها با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سمت واقعی‌شدن رفته، قیمت درج‌شده در قبوض بیشتر از گذشته است.
اهالی کرمانشاه هنوز درباره آخرین قبض‌های گاز‌بها سرگردانند. استانداری و شرکت گاز به آنها اعلام کرده است که برای پرداخت قبوض دست نگه دارند. کمالی، مدیر عامل شرکت گاز از سویی خبر از تشکیل ستاد بررسی قبوض می‌دهد و از دیگر‌سو در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره این مطلب که گفته می‌شود فعلا قبوض گاز تا بررسی مجدد نرخ‌ها پرداخت نشود، می‌گوید: «‌این موضوع صحت ندارد و پرداخت قبوض، دیون دولتی است که باید به خزانه پرداخت شود‌.»

به گفته کمالی، شهرهای استان از نظر آب و هوایی در 3 اقلیم قرار می‌گیرند که بر این اساس شهرستان‌های سردتر استان شامل اسلام‌آبادغرب، سنقر، پاوه، جوانرود، دالاهو، روانسر، صحنه، کنگاور و هرسین در اقلیم 2 و کرمانشاه در اقلیم‌3‌ قرار دارد. در این طبقه‌بندی دامنه مصرف با قیمت‌های کمتر برای شهرهایی که از نظر آب‌وهوایی سردسیر هستند، گسترده‌تر در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه، با دعوت مردم به رعایت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، ادامه می‌دهد: «نرخ گاز‌بها برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و در دامنه‌های مصرفی پایین قرار می‌گیرند، افزایش فاحشی نخواهد داشت.‌»

کد خبر 131822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز