گروه سیاسی - مجید مهرابی دلجو: با وجود گذشت بیش از 100 روز از تصویب قانون تاسیس وزارت ورزش و جوانان و گذشت بیش از 70روز از برکناری وزیر راه و ترابری، نه خبری از تاسیس وزارتخانه جدید است و نه خبری از معرفی وزیر جدید برای وزارت با قدمت راه و ترابری.

مجلس

این در حالی است که این روزها زمزمه بررسی طرحی برای تاسیس وزارتخانه جدیدی با عنوان منابع زیست در مجلس شنیده می‌شود.تعلل دولت در اجرای مصوبه قوه قانونگذاری برای تاسیس وزارت ورزش و جوانان که از روزهای گذشته مجلس را به واکنش وداشته است، دیروز هم زمینه اخطارها و تذکراتی را در صحن علنی فراهم کرد به‌طوری که نادر قاضی‌پور در اخطار قانون اساسی خود با تکیه بر اصول 94 و 141 قانون اساسی، گفت: با وجود تصویب قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، متأسفانه هنوز این قانون اجرایی نشده است.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده ارومیه که خواهان پیگیری وضعیت نامعلوم وزارت ورزش و جوانان شد، گفت: موضوع تشکیل وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است.
شاید منظور لاریجانی از پیگیری، همان نامه‌ای بود که به‌عنوان نخستین نامه نگاری بین مجلس و دولت در سال90 رقم خورد. لاریجانی در آن نامه از تعلل دولت در اجرای قانون تاسیس وزارت ورزش و جوانان گلایه کرده بود.

هر چند که دولت در لایحه بودجه90 برای سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان ردیف اعتباری جدا درنظر گرفته است اما بنا به گفته رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بودجه 2 سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را در قالب وزارت ورزش تعیین خواهد کرد. سید جلال یحیی‌زاده گفته است سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان از نظر قانون وجود خارجی ندارند، و مجلس نمی‌تواند بودجه سازمان‌هایی که وجود ندارند، تأیید کند.

اشاره یحیی‌زاده به این موضوع که از نظر مجلس سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان وجود خارجی ندارند، پایه استدلال مصطفی کواکبیان هم در جلسه علنی روز یکشنبه قرار گرفت که با انتقاد از دولت برای تعلل در تاسیس وزارت ورزش و جوانان گفت: قرارداد میلیاردی سازمان تربیت بدنی با مربی پرتغالی تیم ملی اعتبار ندارد.اصرار مجلس بر تاسیس این وزارتخانه علاوه بر امتناع دولت از اجرای مصوبه قوه قانونگذاری به عدم‌پاسخگویی سازمان تربیت بدنی در مقابل مجلس نیز برمی‌گردد. مصوبه مجلس بر انحلال این سازمان از یک سو زمینه‌ای را فراهم کرده تا مدیریت سازمان تربیت بدنی از یک سو کار خود را در عرصه ورزش کشور انجام دهد و از سوی دیگر به بهانه انحلال، وظیفه‌ای برای پاسخگویی در مقابل مجلس احساس نکند، به‌طوری که یحیی‌زاده اخیرا در این باره گفته است: در 7 سال گذشته هیچگاه سازمان تربیت بدنی تا به این اندازه در مقابل مجلس عدم‌پاسخگویی نداشته است.

با تمام این احوال، رئیس فراکسیون ورزش مجلس خبر داده است: دولت ظرف چند روز آینده وزارت ورزش و جوانان را تشکیل خواهد داد.سید کاظم دلخوش در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار داشت: دولت تمایلی به راه‌اندازی وزارتخانه ندارد چون گمان می‌کند این کار هزینه‌ها را اضافه می‌کند و نیز وزارتخانه نسبت به معاونت ریاست‌جمهوری، عرصه کمتری برای فعالیت دارد و دست آن بسته می‌شود اما من خبر دارم که این هفته و یا ظرف هفته آینده اتفاقاتی در این خصوص خواهد افتاد و ان‌شاءالله وزارتخانه تشکیل می‌شود.

پیوند استیضاح با ادغام وزارتخانه‌ها

وزارت ورزش و جوانان تنها وزارتخانه بلاتکلیف دولت نیست. از 12 بهمن‌ماه که حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری دولت در مجلس حاضر نشد تا مجلس غیابا او را استیضاح کند و رای به برکناری‌اش بدهد تا امروز که بیش از 70 روز می‌گذرد، این وزارتخانه با سرپرستی علی نیکزاد اداره می‌شود. انتصاب وزیر مسکن به سرپرستی وزارت راه و ترابری، برکناری بهبهانی را به موضوع ادغام و کاهش وزارتخانه‌های دولت پیوند زد. طبق مصوبه مجلس در برنامه پنجم، دولت موظف است وزارتخانه‌های خود را از 21 به 17 کاهش دهد و مسئولیت نیکزاد بر 2 وزارتخانه این تفسیر را به دست داد که او گزینه تصدی وزارت برای وزارتخانه‌ای است که از ادغام احتمالی وزارت راه و وزارت مسکن شکل خواهد گرفت.

در این میان بحث ادغام 3 وزارتخانه آموزش عالی، آموزش وپرورش و بهداشت و درمان با یکدیگر و 2 وزارتخانه بازرگانی و کشاورزی نیز به میان آمده است اما اختلاف نظری که بین مجلس و دولت در این زمینه وجود دارد این است که مجلس معتقد است برای ادغام هرکدام از این وزارتخانه‌ها دولت باید لایحه بیاورد؛ درحالی‌که برخی مقامات دولت استدلال کرده‌اند که در برنامه پنجم، قانون اجازه کاهش وزارتخانه‌ها از 21 به 17 را به دولت داده و دولت در این زمینه خود تصمیم‌گیرنده است و نیازی به لایحه و تصمیم‌گیری مجلس نیست.

دولت می‌تواند یک وزارتخانه را تا 3 ماه با سرپرست اداره کند و پس از آن موظف است وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند. بر این اساس دولت کمتر از 20 روز دیگر( تا 12 اردیبهشت) فرصت دارد تکلیف وزارتخانه راه و ترابری و احتمالا وزارت مسکن را روشن کند.

تولد یک وزارتخانه جدید

اتفاقات زیست‌محیطی- از آتش‌سوزی جنگل‌های شمال و غرب ایران گرفته تا مرگ ببر وارداتی- باعث شده است که مجلس اخیرا طرح تشکیل وزارتخانه جدیدی با عنوان وزارت منابع زیست را در دست بررسی قرار دهد. دیروز اقبال محمدی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت که پیشنهاد تشکیل وزارتخانه مستقلی با عنوان منابع زیست به مجلس ارائه شده و هیات رئیسه آن را برای بررسی به کمیسیون کشاورزی و اجتماعی داده است.

وی گفته است به‌نظر می‌رسد ظرفیت لازم برای تشکیل وزارتخانه‌ای که بخش‌هایی از نهاد ریاست‌جمهوری مثل سازمان محیط‌زیست، سازمان هواشناسی، سازمان جنگل‌ها و در عین حال بخش مراتع وزارت جهاد کشاورزی را شامل شود، وجود داشته و تشکیل آن لازم باشد.محمدی درباره انگیزه تاسیس این وزارتخانه نیز تصریح کرد: آتش‌سوزی چندماهه جنگل‌ها و عدم‌توان مسئولان ذیربط برای مهار آتش، در خطر قرار گرفتن گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در کیش، شمال و مرکز کشور، مرگ ببر وارداتی و... موضوعاتی است که در اذهان عمومی سابقه دارد و نشان‌دهنده ضعف مدیریتی منابع طبیعی، جنگل‌ها و محیط‌زیست است، بنابراین برای ممانعت از بروز و تکرار چنین اتفاقاتی، مدیریتی یکپارچه و دقیق بر محیط‌زیست لازم است.

کد خبر 132207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز