سفیر ایران در عراق با اشاره به وضعیت اردوگاه اشرف تصریح کرد: دولت عراق ماندن این افراد در این کشور را غیرقانونی می‌داند و اعلام کرده است چنانچه آنها به سرعت از عراق خارج نشوند به‌طور قانونی برخورد خواهد کرد.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت اردوگاه اشرف پس از درگیری‌های هفته گذشته میان ارتش عراق و این اردوگاه اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت در این اردوگاه به حالت عادی برگشته است.وی گفت: درگیری‌های هفته گذشته چند ساعتی به طول انجامید و دلیل آن این بود که ارتش عراق در پی آن بود بخشی از این اردوگاه را که خالی و مورد ادعای کشاورزان آن منطقه بود، در اختیار کشاورزان قرار دهد که در حال حاضر براساس اخبار منتشر شده این اتفاق افتاده است.وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف کسانی که در این اردوگاه هستند اما می‌خواهند اکنون از آن خارج شوند و به ایران بیایند چیست؟ گفت:

این مسئله در وزارت خارجه کشورمان و نیز از سوی سفیران کشورهای دیگر مقیم عراق مطرح شده است که این افراد درصورت تمایل و نداشتن پرونده قضایی در عراق و ایران می‌توانند به ایران یا هر کشور دیگری بروند و پاسپورت نیز در اختیارشان قرار می‌گیرد.دانایی‌فر گفت: کمتر از 100 نفر از این افراد پرونده قضایی دارند که برخی از آنها به‌طور مشترک در ایران و عراق و برخی فقط در ایران پرونده دارند. در سال‌های گذشته بیش از 750 نفر از این افراد از اردوگاه خارج شده و به ایران آمده‌اند.سفیر ایران در عراق با بیان اینکه دولت عراق در سال گذشته میلادی تصمیم گرفت که این افراد(سازمان منافقین) را از عراق خارج کند، تصریح کرد: دولت عراق سال گذشته تاکید کرد این افراد یا خودشان باید از این کشور خارج شوند و یا سازمان‌های بین‌المللی کاری برایشان انجام دهند و تعدادی کشور را به‌عنوان مقصد این افراد چنانچه این کشورها تمایل داشته باشند، تعیین کرد.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه تعداد در اردوگاه به سر می‌برند این تعداد را سه هزار نفر عنوان کرد و افزود: رئیس‌جمهور عراق همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است تا نسبت به خروج قانونی این افراد از عراق اقدامات لازم را انجام دهد و این ابلاغیه دو روز پیش صادر شده است. عراق اعلام کرده است که ماندن این افراد از نظر آنها غیرقانونی است و باید اقدامات لازم به سرعت انجام شود.

کد خبر 132321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز