و اثرات مثبت این اقدام مهم در برون رفت از بحران نمایش سینمایی تهران بر همگان عیان شد، قابلپیشبینی بود که این تصمیم اصولی شهرداری اگر با مدیریت نرم افزاری بر این پردیسها که خارج از وظایف این نهاد عمومی است و در ید قدرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نسبت مستقیم با تصمیمگیری با نهادهای صنفی دارد، همسو نگردد، امکان کاهش بهرهوری پردیسهای سینمایی دور از انتظار نیست!
بعد از مشکلات بهوجود آمده در حوزه فعالیتهای صنفی و کاهش تصمیمگیری نهادهای صنفی مستقل در حوزه اکران سینمایی و تغییر در آییننامه شورای صنفی خانه سینما توسط شورای صنفی جدیدالتأسیس، مادهای در آییننامه موجود است که با حیات طبیعی پردیسهای سینمایی در تضاد قرار دارد. این ماده آییننامه، اشاره دارد به ماهیت مستقل هر سالن پردیس در شاکله این مجموعههای سینمایی که ذاتا متکی بر سیستم نمایشی در یک مجموعه دارای چند پرده اکران تعریف میشوند نه بهعنوان سالنهای منفک از یکدیگر! برای اینکه بهتر بتوانم موضوع را کالبد شکافی نمایم لطفا به این مثال توجه فرمایید:
فیلم پرفروشی در سالن اصلی یکی از پردیسهای سینمایی بهدلیل ازدحام تماشاگران امکان پذیرش مخاطب جدید را ندارد و سالنهای دیگر پردیس نیز به فیلمهای دیگری تعهدی برای نمایش ندارند و مخاطب پشتگیشه نیز تمایلی به دیدن فیلمهای دیگر ندارد. مدیریت پردیس براساس این ماده آییننامه نمیتواند فیلم پرفروش را در سالنهای دیگر خود اکران کند و چنانچه این اقدام را انجام دهد تخلف کرده است!خب، در این شرایط طبیعی پردیسها نمیتوانند براساس ماهیت ساختاری خود سرویس مناسبی به مخاطبان ارائه نمایند و مخاطب نیز به مرور زمان بهعلت بیتوجهی به خواست منطقی خود از پردیسها رانده میشود!
یادمان باشد مجموعه قوانین و مقرراتی که برای حوزه اکران سینمایی تبیین میشود باید کمترین میزان دخالت را در حیات طبیعی نمایش سینمایی داشته باشد و میبایست خود را با ادبیات جدید حوزه نمایش که توسط پردیسها جاری شده است همسو کردند اما متأسفانه بهجای تبیین مفاد آییننامه برای حضور پردیسهای سینمایی در حوزه تصمیمگیریهای نمایش سینمایی، شاهد از حیز انتفاع انداختن این مجتمعهای سینمایی تاثیرگذار در ناوگان سینمایی تهران هستیم و به سازندگان آتی پردیسهای سینمایی پیام میدهیم که بهجای ساخت مجتمعهای سینمایی بهدنبال ساخت سینماهای تکسالنه باشند و هرگونه نوآوری در حوزه نمایش سینمایی کشور توسط آییننامههای غیرکارشناسی فعلی محتوم به شکست خواهد بود!باور کنیم سینما یک بار اختراع شده است و بهجای اختراع مجدد آن سعی کنیم به ماهیت آن در تمام حوزهها وفادار باشیم!