مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت با اشاره به تصمیمات مهم دولت در خصوص بنزین گفت: بر این اساس سهمیه سوخت تاکسی‌ها از خردادماه به صورت منطقه‌ای تخصیص می‌یابد.

 به گزارش ایسنا، محمد رویانیان با بیان این خبر افزود: روز گذشته ( دوشنبه 5 اردیبهشت) بر اساس ابلاغیه رئیس‌جمهوری به ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، برنامه‌هایی برای این حوزه در نظر گرفته شده است که منطقه‌ای کردن سهمیه سوخت تاکسی‌ها یکی از این موارد است.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت افزود: در بحث منطقه‌ای کردن سهمیه سوخت برای تاکسی‌ها برای آنها ضریب مشخص می‌شود، ضمن آنکه نیاز به تغییر کارت‌های تاکسی‌ها نیست و بر اساس برنامه از خردادماه طرح منطقه‌ای کردن بنزین را آغاز خواهیم کرد.

 به گفته وی این طرح از مناطق گرمسیر و همچنین از شهر تهران آغاز خواهد شد.

 صدور اعطای مجوز تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها

 رویانیان همچنین از صدور اعطای مجوز تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها خبر داد و گفت: با هماهنگی شورایعالی ترافیک وزارت کشور جای خاصی از بدنه تاکسی‌ها که از نظر پلیس مانعی وجود نداشته باشد برای تبلیغات در نظر گرفته شده و درآمد حاصل از آن برای رانندگان تاکسی خواهد بود.

 وی همچنین با تاکید بر عملیاتی شدن بیمه رانندگان تاکسی براساس دستور رئیس‌جمهوری نیز گفت: هنوز برخی از رانندگان تاکسی بیمه نیستند. این در حالیست که 50 درصد مشارکت دولت به دلیل برخی اختلافات کوچک مدیریتی عملیاتی نشده که باید هرچه سریعتر این مشکلات برابر دستور رییس‌جمهوری حل شده و بیمه رانندگان تاکسی‌ها عملیاتی شود.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت همچنین از ثبات قیمت لاستیک و روغن به ویژه برای تاکسی‌ها خبر داد و گفت: قیمت لاستیک و روغن جزو اقلام حمایتی دولت محسوب می‌شود و تغییرات آن را نمی‌توان پذیرفت و چنانچه افرادی آن را تغییر دهند متخلف محسوب می‌شوند و تغزیرات حکومتی با آن‌ها برخورد می‌کنند.

 برخورد با مسافربرهای شخصی

 وی یکی دیگر از برنامه‌های امسال را برخورد با مسافربرهای شخصی عنوان و تصریح کرد: در تمام شهرها اولویت با تاکسی‌هاست و فرمانداران در شهرها باید از هرگونه فعالیت غیرقانونی و غیرمجاز مسافربرهای شخصی جلوگیری کنند و چنانچه در حومه شهرها نیازی به مسافربرهای شخصی باشد باید با مدیریت فرمانداران صورت گیرد.

 طرح ساماندهی اصلاح قیمت‌های تاکسی و اتوبوس بزودی ابلاغ می‌شود

 رویانیان از طرح ساماندهی اصلاح قیمت تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: بزودی با منطقی کردن کرایه تاکسی‌ها به صورت محلی و منطقه‌ای کرایه حمل و نقل در این دو بخش ساماندهی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکسی‌ها روزانه حدود 20 میلیون نفر را در شهرهای کشور جابجا می‌کنند و 30 درصد جابجایی‌های روزانه مسافر توسط تاکسی‌ها انجام می‌شود گفت: بحث ساماندهی و اصلاح نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از مهمترین مواردی است که در کمیته حمل و نقل بررسی شده و بزودی اعلام می‌شود.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت افزود: شورای شهر تهران با رئیس‌جمهوری ملاقات داشتند که اصلاح نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی‌ بود که با موافقت رئیس‌جمهوری در دستورکار ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته است و در کمیته حمل و نقل وزارت کشور با حضور وزیر کشور بزودی طرح ساماندهی و اصلاح قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس ابلاغ می‌شود.

 همیاران انرژی در کشور تشکیل می‌شوند

 وی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل همیاران انرژی با همکاری آموزش و پرورش خبر داد و گفت: همیاران انرژی از مقطع راهنمایی و دبیرستان و با استفاده از جوانان و نوجوانان برای مدیریت مصرف انرژی تشکیل می‌شوند که این طرح در حال بررسی با وزارت آموزش و پرورش است و در صورت موافقت و فراهم شدن زمینه‌های آن نحوه اجرا و اهداف آن توسط وزارت آموزش و پرورش و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 افزایش خط اعتباری تاکسی‌ها در سالجاری

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت همچنین از افزایش خطوط اعتباری تاکسی‌ها در سالجاری خبرداد و گفت: این خطوط اعتباری بویژه برای تاکسی‌ها افزایش خواهد داشت و به آنها اجازه داده می‌شود سالانه برای تامین نیازهای خود از جمله لاستیک، روغن و هزینه‌های تعمیر از این خطوط اعتباری استفاده کنند.

 وی درباره وضعیت موتورسیکلت‌های فرسوده نیز گفت: در بخش موتورسیکلت اطلاعات موجود ناقص است که باید شماره‌گذاری ملی آنها به اتمام برسد چرا که بخشی از موتورسیکلت‌ها در بخش خدماتی فعالیت می‌کنند و یکی از برنامه‌های ستاد ساماندهی موتورسیکلت‌ها بویژه در بخش خدمات و پیک‌هاست تا با کد این موتورسیکلت‌ها شناسایی شوند.

 شایعات افزایش قیمت بنزین مورد تایید نیست

 وی در ادامه در خصوص قیمت سوخت گفت: شایعاتی که در ارتباط با افزایش قیمت بنزین و تغییر سهمیه‌ها عنوان شده را تایید نمی‌کنم چرا که هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشده و سیاست و رویکرد فعلی ثبات قیمت در بازار است.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت گفت: درباره افزایش قیمت بنزین و تغییر سهمیه‌ها هیچ‌گونه تصمیمی اتخاذ نشده و این بحث در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی و تنها از طریق این ستاد اعلام خواهد شد.

 وی با بیان اینکه سیاست فعلی دولت سیاست تثبیت قیمت است، تاکید کرد: هرگونه تغییر در قیمت بنزین تنها در ستاد هدفمندی یارانه‌ها بررسی و اعلام می‌شود.

 افزایش تعداد جایگاه‌های CNG به 2100 جایگاه

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت با اشاره به جایگاه‌های CNG نیز گفت: در حال حاضر یک هزار و 666 جایگاه فعال CNG در کشور داریم و 300 جایگاه دیگر نیز در دست ساخت و راه‌اندازی است.

 وی با اشاره به این که در سال 90 تعداد جایگاه‌های CNG را به 2100 جایگاه افزایش خواهیم داد، افزود: در حال حاضر حدود دو هزار و 900 جایگاه بنزین و گازوئیل نیز در کشور فعال است.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت همچنین درباره مشکلی که در جایگاه‌های CNG در رابطه با کارمزدها وجود دارد گفت: بحث افزایش درآمد جایگاه‌های CNG در دستورکار ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد و برای این بخش برنامه کاهش قیمت برق و گاز را در این جایگاه‌ها خواهیم داشت. همچنین با استفاده از مراکز تجاری بحث افزایش درآمد جایگاه CNG نیز یکی دیگر از برنامه‌های ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در سال جاری بود.

 برگزاری جشن خروج یک میلیون خودروی فرسوده کمتر از یک ماه

رویانیان همچنین از خروج یک میلیون خودرو فرسوده در کمتر از یکماه آینده خبر داد و گفت: بزودی جشن خروج یک میلیون خودرو را خواهیم داشت و شاهد برنامه‌های جدید نوسازی در حمل و نقل خواهیم بود.

 وی افزود: همچنین نوسازی 50 هزار تاکسی در برنامه‌های ستاد قرار دارد و بر این اساس عمر تاکسی‌ها در کشور به کمتر از هفت سال خواهد رسید.

 به گفته رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت از حدود 350 هزار تاکسی 50 هزار تاکسی بالای 10 سال عمر دارند که این خودروها تعویض خواهند شد و بزودی تمامی تاکسی‌های بالای ده سال تهران نوسازی می‌شوند.

 وی گفت: از 350هزار تاکسی موجود در کشور 11 هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که عمر آنها بالای 10 سال است و با همکاری ایران خودرو بانک صادرات و راهنمایی و رانندگی در طرح نوسازی تاکسی‌ها، نوسازی می‌شوند.

 رویانیان تصریح کرد: با آغاز طرح ضربتی نوسازی تاکسی‌ها در کشور در سال 90 تعداد 50 هزار تاکسی در کلانشهرها نوسازی می‌شوند که فراخوان آن در اردیبهشت‌ماه سالجاری و با اولویت تهران آغاز می‌شود.

  نوسازی 40 هزار دستگاه مینی‌بوس

 وی همچنین از آغاز عملیات نوسازی کامیون‌ها خبر داد و گفت: به دستور رئیس‌جمهوری هزینه این نوسازی از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود چرا که یکی از مشکلات اساسی حمل و نقل فعلی در بخش کامیون‌هاست که به علت فرسوده بودن در افزایش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارند.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت خاطرنشان کرد: نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده و اتوبوس‌ها نیز در دستور کار ستاد قرار گرفته و از طریق سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی امسال 40 هزار دستگاه مینی‌بوس نوسازی خواهد شد.

 به گفته وی در حال حاضر حدود 100 هزار کامیون بالای سن مفید در کشور وجود دارد که در فراخوان اولیه 30 هزار دستگاه کامیون نوسازی می‌شود.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت تصریح کرد: از یک میلیون و 300 هزار خودرو فرسوده کشور که بیش از سن مفید دارند حدود 50 هزار تاکسی بالای ده سال سن مفید، 30 هزار کامیون بالای بیست و پنج سال بالای سن مفید و بقیه مربوط به خودروهای شخصی و وانت‌بارهاست که بالای بیست و پنج سال سن مفید دارند.

 حمایت مالی دولت از توسعه‌دهندگان دوچرخه

 وی با بیان اینکه سن فرسودگی موتورسیکلت‌ها باید در طرح ملی تعویض پلاک پلیس مشخص شود گفت: رویکرد ستاد به سمت استفاده از دوچرخه است و فعالان این عرصه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت با بیان اینکه دوچرخه یک وسیله پاک و غیرآلاینده است، گفت: دولت آمادگی دارد و رییس‌جمهوری نیز پذیرفته است که فعالان بخش دوچرخه‌سواری به منظور جلوگیری از آلودگی توسعه پیدا کرده و به آنها کمک مالی شود، ضمن آنکه می‌توان از دوچرخه‌های گازی نیز استفاده کرد.

وی در ادامه درباره ساماندهی شرکت‌های تاکسیرانی نیز گفت: اخیرا در دیوان عدالت اداری شکایتی تنظیم شده است که شرکت‌های خصوصی حق شارژ غیر قانونی از تاکسی‌ها دریافت می‌کنند و دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کرده و بر اساس آن کمیته‌ای را برای بررسی حق شارژ تاکسی‌ها در تهران و همچنین اخذ پورسانت از آنها تشکیل داده است.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت با بیان اینکه بزودی این کمیته حق شارژ آنها را تعیین وضعیت می‌کند و به همه دستگاه‌ها اعلام می‌کند، ادامه داد: برخورد برخی شرکت‌ها با رانندگان تاکسی زننده و غیرقانونی است و در این رابطه موضع رسمی خود را اعلام و سریع به مبادی قانونی اعلام خواهیم کرد.

 رویانیان در پایان درباره اهداف ستاد حمل و نقل و سوخت در خصوص جمع‌آوری خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: سال گذشته به طور نسبی به اهداف خود رسیدیم و می‌توان گفت 50 درصد از اهداف ستاد در خصوص جمع‌آوری خودروهای فرسوده عملیاتی شد، اما امسال در سال جهاد اقتصادی جهش بالایی در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل در کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

کد خبر 133494
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز