سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به همراه گروهی دیگر از مقام‌های سیاسی سابق جهان روز گذشته برای سفری سه‌روزه راهی پیونگ‌یانگ شدند تا برای حل مشکلات در شبه جزیره کره و ادامه مذاکرات خلع‌ سلاح هسته‌ای کره‌شمالی تلاش کنند.

دیدار کره شمالی

درحالی‌که تنش‌ها در روابط میان 2 کره در ماه‌های گذشته افزایش داشته است، این گروه از رهبران سابق کشورهای مختلف اعلام کرده‌اند که درباره بحران غذا در کره‌شمالی و همچنین مسئله مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با مقام‌های ارشد این‌کشور دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. در این ماموریت سه‌روزه، مارتی آهتیساری، رئیس‌جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل، گرو بروندت لند، نخست‌وزیر سابق نروژ و ماری رابینسون، رئیس‌جمهور سابق ایرلند، جیمی کارتر را همراهی می‌کنند.

هنوز مشخص نیست این مقام‌های سابق با چه کسانی در این سفر دیدار خواهند کرد اما اعضای این گروه امیدوار هستند که بتوانند با کیم جونگ‌ایل، رهبر کره‌شمالی و کیم جونگ اون، پسر و جانشین احتمالی او دیدار و گفت‌وگو کنند. اعضای این گروه روز گذشته مورد استقبال ری یونگ هو، معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی قرار گرفتند اما جیمی کارتر اعلام کرد که مطمئن نیست بتواند با رهبر کره‌شمالی دیدار کند. بهبود روابط 2 کره پس از شدت گرفتن تنش‌های اخیر میان دو طرف یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات اعضای این گروه و مقام‌های ارشد کره‌شمالی طی این سفر خواهد بود؛ مسئله‌ای که باعث شده است روند تلاش‌ها برای بازگشت پیونگ‌یانگ به مذاکرات 6 جانبه هم با مشکل جدی مواجه شود.

تنش‌ها در شبه جزیره کره پس از غرق شدن یک ناو متعلق به کره‌جنوبی به‌شدت افزایش یافته است. مقام‌های کره‌جنوبی اعتقاد دارند که این ناو بر اثر اصابت اژدری شلیک شده از یک زیر دریایی کره‌شمالی غرق شده و کشته شدن ده‌ها نظامی این کشور را به‌دنبال داشته است. علاوه بر این حمله خمپاره‌ای پیونگ‌یانگ‌به یک جزیره کره‌جنوبی در ماه نوامبر اختلاف‌های دوطرف را به نقطه اوج خود رساند. این حمله باعث کشته شدن 2 غیرنظامی و 2 تفنگدار نیروی دریایی کره‌جنوبی شد. مقام‌های سئول برای این مسائل خواستار عذرخواهی رسمی کره‌شمالی شده‌اند اما مقام‌های پیونگ‌یانگ‌ تاکنون از این مسئله طفره رفته‌اند. کره‌شمالی و جنوبی پس از جنگ شبه جزیره کره توافقنامه صلحی امضا نکرده‌اند و به همین خاطر همچنان عملا در حال جنگ به حساب می‌آیند.
مذاکرات شش‌جانبه که هدف آن پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است، مدت‌هاست که متوقف شده و تلاش‌های انجام شده برای بازگشت کره‌شمالی به پای میزمذاکرات تاکنون بی‌فایده بوده است.

جیمی کارتر پیش از این در تابستان سال ۲۰۱۰ هم برای مذاکره درباره آزادی یک شهروند آمریکایی که به اتهام ورود غیرقانونی در کره‌شمالی زندانی بود، به این کشور سفر کرد. این‌بار کارتر اما در گفت‌وگو با خبرگزاری کره‌جنوبی اعلام کرده است که قصد ندارد درباره یک تبعه دیگر آمریکا که به اتهام فعالیت‌های تبلیغاتی در کره‌شمالی زندانی است، با مقام‌های این کشور مذاکره کند. وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارتر در سفرهای خود حامل هیچ پیام رسمی از سوی دولت آمریکا نیست.

همچنین مسئله کمبود مواد‌غذایی در کره‌شمالی هم از جمله موضوع‌های مورد مذاکره این گروه موسوم به «ریش‌سفیدان» در کره‌شمالی خواهد بود. براساس گزارش سازمان ملل متحد، یک‌چهارم جمعیت کره‌شمالی( معادل بیش از 6 میلیون نفر) از عدم‌دسترسی مناسب به مواد‌غذایی رنج می‌برند. ماری رابینسون، رئیس‌جمهور سابق ایرلند روز گذشته با اشاره به این مسئله اعلام کرد که بحران غذایی مردم کره‌شمالی هر روز در حال بدتر شدن است.

کره‌شمالی یکی از مرموزترین کشورهای جهان به حساب می‌آید و به‌خاطر محدودیت‌های شدید در ورود خبرنگاران به این کشور و فعالیت آزادانه آنها، اطلاعات کمی درباره وضعیت زندگی مردم این کشور در دسترس است. مردم کره‌شمالی امکان تماس تلفنی با هیچ کشور خارجی را ندارند و دانشجویان این کشور هم تنها می‌توانند از یک شبکه اطلاع‌رسانی داخلی به‌صورت بسته استفاده کنند.
چین نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی به حساب می‌آید و در تمامی تنش‌های اخیر از مقام‌های این کشور حمایت کرده است.

گفته می‌شود به‌تازگی مقام‌های ارشد هسته‌ای کره‌شمالی به پکن سفر کرده‌اند تا با مقام‌های دولتی چین درباره بازگشت به مذاکرات شش‌جانبه مشورت کنند. همچنین گفته می‌شود فرستاده ارشد هسته‌ای پکن روز گذشته به سئول سفر کرده است تا درباره این مذاکرات با مقام‌های این کشور مذاکره کند. چند دیپلمات ارشد کره‌جنوبی هم برای مذاکره در این مورد با مقام‌های آمریکا در واشنگتن به‌سر می‌برند که نشان‌دهنده تلاش‌های جدید برای ازسرگیری مذاکرات شش‌جانبه است.گروه ریش‌سفیدان 4 سال پیش توسط نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی شکل گرفت.
اعضای این گروه معتقدند تجربه آنها و همین‌طور وابسته نبودن آنها به دولت یا سازمانی خاص، موقعیت ویژه‌ای برای حل بحران‌های جهانی در اختیار آنها گذاشته است؛ هرچند درباره مسئله شبه جزیره کره این امیدواری چندان وجود ندارد.

کد خبر 133523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز