یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس شب گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

جشنواره

به گزارش مهر، این مراسم  با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر ارشاد، مسئولان استان هرمزگان و جمع زیادی از هنرمندان، پژوهشگران و محققان عرصه خلیج فارس و نیز جمعی از مردم بندرعباس در تالار شهید آوینی این شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با 115 دقیقه تاخیر آغاز شد، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و نیز سرود ای ایران توسط گروه سرود رزمنوازان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و سپس همایون امیرزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس گزارشی از این جشنواره ارایه کرد.

وی نام خلیج فارس را ریشه‌دار در باورهای اصیل ایرانیان پاک نهاد توصیف کرد و گفت: این پدران و مادران شرافتمند ما بودند که حتی در روزگار فترت حاکمان این مرز و بوم، تن به ستم دیدگی و ظلم کشی‌ ندادند و از کیان خلیج فارس دفاع کردند.

امیرزاده با اشاره به استقبال خوب از محورهای مختلف این جشنواره تاکید کرد:‌ باورمان نمی‌شد با گذشت تنها یک سال پس از تصویب برگزاری جشنواره، شاهد حضور بیش از 5 هزار هنرمند در آن باشیم.

مدیرکل ارشاد هرمزگان با تقدیر از تمام کسانی که به هر نحو در برپایی این جشنواره مشارکت داشته‌اند، گفت: باید قدردان همه بود؛ چه آنان که با ارسال بیش از 8 هزار اثر در قالب‌های مختلف بر صیانت از نام خلیج فارس تاکید کردند و چه آنها که نتوانستند، اما مطمئنم که صدای رسایشان از پنجره‌های آسمانی 75 میلیون انسان آزاداندیش بیرون آمده است.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای نمایش آیینی خلیج فارس، حسین هاشمی تختی، استاندار هرمزگان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نخستین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس پیام رئیس جمهور را قرائت کرد.

در این مراسم همچنین پس از اجرای موسیقی توسط گروه سازهای بادی هرمزگان که تنها گروه ارکستر سازهای بادی در کشور و اعضای آن همگی فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی هستند، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ابراز امیدواری کرد، برگزاری جشنواره آغازی برای حرکتی گسترده در تمام زمینه‌های مختلف و مرتبط با موضوع خلیج فارس باشد.

وی گفت: از این پس باید هر استان مسئولیت یک بخش از کار جشنواره را به عهده بگیرد تا ما شاهد برنامه‌های متعدد در سراسر کشور باشیم. لازم است ایرانیان خارج از کشور هم در این جشنواره مشارکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به سابقه نام خلیج فارس در متون و نقشه‌های کهن تاکید کرد:‌ مدارک فراوانی وجود دارد و در هر متن کهن و مستندی در دنیا همه جا نام خلیج فارس مطرح است. به واقع اینجا مهم‌ترین و حساس ترین نقطه جهان است و بیهوده نیست که غربی‌ها آن را "هارتلند" (قلب زمین) می‌نامند.

وی با قرائت شعری درباره خلیج فارس سخنانش را به پایان برد.

در مراسم اهدای جوایز که با حضور معاون اول رئیس جمهور،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سینمایی وزیر ارشاد، قائم مقام سازمان صدا و سیما و استاندار و مدیرکل ارشاد استان هرمزگان برگزار شد، از چهره‌های زیر با اهدای تندیس، لوح تقدیر و نشان طلای جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس تقدیر به عمل آمد:

1- محمد بزرگ‌نیا کارگردان فیلم "راه آبی ابریشم"
2- داریوش ارجمند بازیگر فیلم "ناخدا خورشید"
3- خانواده شهید خبر از شهدای هواپیمایی ایرباس
4- خانواده شهید خسرو عبدالکریمی از شهدای نیروی هوایی ارتش
5- خانواده شهید علی محمودی تختی از ناوچه سهند و سبلان نیروی دریایی ارتش
6- امیر دریاردار حبیب الله سیار فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
7- سردار فدوی فرمانده سپاه استان هرمزگان

8-رئیس سازمان سیمای جمهوری اسلامی ایران.
9- سدیدزاده
10- شهداد روحانی رهبر ارکستر سمفونی ملی و آهنگساز سمفونی خلیج فارس
11- پیروز مجتهدزاده، جغرافیدان و پژوهشگر حوزه خلیج فارس
12- پروفسور ارفعی
13- حسن زنگنه مترجم آثار مکتوب حوزه خلیج فارس
14- حمیدرضا مقدم فر، مدیر عامل خبرگزاری فارس
15- جعفر مرادی شهدادی پیشنهاد دهنده روز ملی خلیج فارس
16- فرشته سراجی مقدم اکولوژیست حوزه خلیج فارس
17- محمود ابراهیمی
18- حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان
19- منصور پارسایی

در این مراسم همچنین از مدیران کل ارشاد اسلامی در استان‌های خوزستان، یزد، بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، مرکزی و گلستان تقدیر شد. همچنین از علی شجاعی صائین، شروین پاشایی، کیانوش جهانبخش، ابوذر نوروی، محمد حیدری، مجتبی تبریزنیا، محمد مهدوی گورابی، ابراهیم امینی زاده، سعید بیگدلی، حسین سالاری و حمید کمالی تقدیر شد.

 

کد خبر 133865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز