علی شاکری: مرحله نیمه‌پایانی لیگ برتر بسکتبال ایران برای نخستین بار با الگوبرداری از NBA و لیگ‌های اروپایی در بازی‌های 3 از 5 برگزار می‌شود و طی آن دو تیم مهرام و ذوب آهن 2 میزبان بازی اول خواهند بود و 2 بازی بعدی را در خانه حریفان خود در کاشان و ماهشهر انجام خواهند داد.

ورزش - بسکتبال

درصورت مشخص نشدن چهره تیم برنده، تیم صعود‌کننده در بازی پنجم شناخته خواهد شد. این دوره از بازی‌ها از معدود دوره‌هایی است که در آن 4 تیم از 4 شهر در آستانه فتح جام قهرمانی لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران قرار گرفته‌اند و این یکی از نقاط روشن بازی‌های این فصل به نسبت سال‌های قبل به شمار می‌رود. در حالی که فردا این بازی‌ها با رویارویی مهرام با توزین الکتریک در تهران و ذوب آهن با پتروشیمی در اصفهان کلید می‌خورد با مربیان 4 تیم حاضر در این مرحله به گفت‌وگو نشسته‌ایم که حرف‌های آنان را می‌خوانید.

با صعود 4 تیم مهرام تهران، پتروشیمی بندر امام، ذوب‌آهن اصفهان و توزین الکتریک کاشان به مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران، رقابت مدعیان اصلی در راه قهرمانی وارد فاز تازه‌ای شده است. دراین میان به‌رغم تفاوت‌های کیفی جزئی نزد تیم‌های صعود‌کننده هیچ‌کدام از آنان نمی‌خواهند موقعیت رسیدن به فینال را به‌راحتی از دست بدهند. طبیعی است که هر کدام از تیم‌ها در این مرحله از بازی‌ها، استراتژی متفاوتی با مراحل دیگر این جام برای خود تعریف کرده و بابرنامه‌تر از بازی‌های قبلی نقشه راهیابی به فینال را کشیده‌اند و حتی تیمی چون توزین الکتریک که روی کاغذ در جمع 4 تیم مرحله پایانی دارای کمترین بخت برای صعود به فینال است در رویارویی با مهرام- بخت اول قهرمانی- خود را ناامید نمی‌پندارد. در این مرحله، تیمی موفق به صعود به فینال خواهد شد که بتواند زودتر از حریفش به کسب پیروزی سوم نایل‌آید.

مهرام - توزین الکتریک

مهرام در مرحله مقدماتی 2بار موفق به شکست توزین شد هرچند در بازی دوم تا یکقدمی شکست نیز پیش رفت. اما رویارویی این مرحله شرایطی کاملا متفاوت با بازی‌های پیشین دو تیم خواهد داشت. توزین تا همین‌جای کار نیز با حضور در جمع4تیم مرحله پایانی به بخش بزرگی از اهدافش رسیده و همین مسئله باعث خواهد شد تا بازیکنان این تیم بدون استرس و با بار روانی کمتر نسبت به دو بازی قبلی در مقابل تیم مدافع عنوان قهرمانی ظاهر شوند. توزین با 7شکست در دور مقدماتی در جای پنجم ایستاد، اما مهم‌ترین بردش در مرحله اول پلی‌آف، مقابل راه وترابری قم- تیم چهارم جدول دوره‌ای- طی دو بازی رفت و برگشت بود. نماینده کاشان که دومین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌کند در اکثر دیدارهای این فصل با بهره از شیوه چرخشی در استفاده از بازیکنانش (متناسب با نیاز تاکتیکی) یکی از تیم‌های موفق بوده است. در این تیم سعید داورپناه به همراه زلاتکو، هومن موحدنژاد و حاجیان به تناوب پست‌های 1 تا 3 را پوشش دادند. در پست 4 و 5 اگرچه بیشترین حضور را محمد حسن‌زاده و نناد میشانوویچ در ترکیب اصلی داشتند، اما علی دورقی به‌عنوان بهترین گزینه، جانشین شایسته‌ای برای هر دوی آنان بود.

سعید تابش‌نیا- بازیکن سابق

صبا باتری و پتروشیمی- که در این فصل بعد از پایان دوران بازیگری‌اش، دستیار اول ولاد جورجویچ صربستانی در تیم توزین الکتریک شده در مورد بازی فردا با مهرام می‌گوید: «شاید خیلی‌ها فکر کنند که ما حریف آسانی برای مهرام خواهیم بود ولی من هرگز اینچنین نمی‌اندیشم و این بازی را سکوی پرتابی می‌دانم که حتی درصورت شکست می‌توانیم تجربه خوبی برای بازی رده‌بندی به‌دست آوریم. ما با وجود داشتن شانس کمتر نسبت به مهرام برای صعود به فینال تلاش می‌کنیم و امیدواریم حداقل در یکی از دوبازی خانگی پیروز شویم اگر هم ببازیم، با آبدیده‌شدن بازیکنان در مصاف با تیم پرمهره‌ای چون مهرام، شانس خود را برای رسیدن به‌عنوان سومی بیشتر می‌کنیم، اگرچه کسب مقام چهارمی هم نتیجه بدی برای توزین نخواهد بود». در این میان مهران شاهین طبع توزین را به‌مراتب حریفی خطرناک‌تر از سایر مدعیان برای مهرام- تیم مدافع عنوان قهرمانی- می‌خواند و با احتیاط از این تیم حرف می‌زند. سرمربی این فصل مهرام در مورد دلایل احتیاط و نگرانی‌‌اش می‌گوید: «آنان تیمی جوان و باانگیزه هستند و اسم مهرام و بازیکنانش کفایت می‌کند تا آنان با بالاترین انگیزه به پیروزی مقابل ما فکر کنند.

از همه مهم‌تر اینکه آنان چیزی برای ازدست‌دادن در این بازی ندارند و حتی با باخت خفیف هم همراهی افکار عمومی را به‌دنبال خود دارند و این امتیاز کمی نیست». وی ادامه داد: «این بازی می‌تواند برای ما که تیمی باتجربه‌تر از حریف هستیم، هم ساده باشد و هم سخت. البته این بستگی دارد به هنر ما مربیان و کادر سرپرستی که چگونه بتوانیم انگیزه لازم را در وجود بازیکنان بزرگ و ملی‌پوشانمان بیدار کنیم».

مهرام البته این‌روزها با پیوستن صمد نیکخواه بهرامی شرایط متفاوتی نسبت به ماه‌های پیش پیدا کرده و در حال تبدیل‌شدن به همان مهرام قدرتمند فصل قبل است. اگرچه مهرامی‌ها هنوز موفق به جذب بازیکن دلخواه خود در پست5 نشده‌اند، اما باداشتن
شیخ سمب بعید به‌نظر می‌رسد که در سد حریفان تقویت شده به مشکل بخورند. مهدی کامرانی، مهراد آتشی، صمد نیکخواه‌بهرامی، کریس ویلیام و شیخ سمب جزو 5 بازیکن اصلی شروع‌کننده مهرام هستند و با بودن جایگزینان مطرحی چون جواد داوری، بابک نظافت، مارلون گارنت، علیرضا هنردوست، فرید زرقی و جابر روزبهانی، شاهین‌طبع بابت نیمکت نیز نگران نیست.

ذوب‌آهن - پتروشیمی

بازی ذوب‌آهن و پتروشیمی خود، یک فینال بزرگ قبل از بازی پایانی این فصل خواهد بود؛ دیدار دوتیمی که همواره نقش جدی‌ترین رقیب مهرام را در فینال‌های چند سال اخیر بازی کرده‌اند. ذوب‌آهن در این فصل با وجود آنکه توانسته در دو بازی رفت و برگشت، پتروشیمی را در شرایطی خاص مغلوب کند، اما نمی‌تواند در این مرحله به آن دو برد قبلی خود اتکا کند چرا که پتروشیمی با جذب 3 بازیکن خارجی زبده به تیمی متفاوت با گذشته تبدیل شده است. مصطفی هاشمی، سرمربی پتروشیمی در مورد دو شکست این فصل تیمش برابر ذوب‌آهن می‌گوید: «بار اول در اصفهان و روی اشتباهات خودمان در ثانیه‌های پایانی با یک گل اختلاف بازنده شدیم و در بازی برگشت نیز بدون بازیکنان خارجی به آنان باختیم و این در حالی است که این بار وضعیت، نسبت به دو دیدار قبلی کاملا متفاوت خواهد بود».

وی باتاکید بر اینکه هر تیمی که مدعی قهرمانی است نباید حریفانش برایش چندان فرقی داشته باشند گفت: «بالاخره تیمی که به‌دنبال قهرمانی است نباید از رویارویی با هیچ حریفی هراسی به‌خود راه دهد. من در طول دوران بازیگری و مربیگری‌ام آموخته‌ام که برای دستیابی به پیروزی باید جنگید و همیشه سعی کرده‌ام که این روحیه را به بازیکنانم نیز منتقل کنم. ما اگر ابتدای فصل دچار ناهماهنگی و مشکلات نمی‌شدیم و به‌موقع موفق به جذب بازیکنان خارجی می‌شدیم اکنون شرایط دیگری برای رسیدن به فینال داشتیم». پتروشیمی همه امیدش در این مرحله به بازیکنان خارجی برجسته‌ای است که به‌تازگی جذب کرده. جیمی باکستر بهترین آنان بوده که با وجود بازی در پست3 همانند یک سنتر در گلزنی موفق عمل کرده است. الکساندر بوچیچ و سی‌جی (بازیکنان فصل پیش الریاضی لبنان) دو بازیکن خارجی دیگر پتروشیمی هستند که در کنار سامان ویسی، حامد سهراب‌نژاد، بنیل کوچویی، آیدین کبیر، محمد شاهسوند، هومن رضایی و کامران جمشیدوند در پازل تاکتیکی هاشمی نقش‌آفرینی می‌کنند.

فرزاد کوهیان، سرمربی نام‌آشنای ذوب‌آهن بزرگ‌ترین مشکل تیمش را در آستانه بازی با پتروشیمی، نداشتن سنتر می‌داند. او نمی‌خواهد از عثمان بارو که عملکرد رضایت‌بخشی به‌خصوص در بازی‌های اخیر این تیم نداشته استفاده کند. کوهیان درباره اینکه چگونه می‌خواهد در این بازی حساس خلأ پست5 تیمش را پوشش دهد می‌گوید: « اگر بازیکن خارجی سوم تیم نرسد به ناچار از وجود توامان کرم احمدیان و اوشین ساهاکیان سود خواهیم برد».

سرمربی ذوب‌آهن با وجود آنکه پتروشیمی را با بازیکنان تقویت‌شده خارجی بهتر از دو بازی قبلی می‌بیند روی پیش‌بینی‌اش در صعود به فینال راسخ است و می‌گوید: «این درست که حریف ترکیبی قوی‌تر از قبل پیدا کرده اما همه امیدم به دو بازی اول در اصفهان است و درصورت کسب یک برد در خانه حریف اطمینان دارم که ذوب‌آهن دوباره در فینال حاضر خواهد بود».

ذوب‌آهن با وجود نداشتن یک سنتر طراز اول، در تمامی پست‌ها صاحب بازیکنان ارزنده‌ای است. آرن داوودی و علی باهران در پست یک، حامد آفاق، عماد سلمانی و محمد امجد در پست 2، کارلوس پاول و محمدرضا اکبری در پست 3، اوشین ساهاکیان و کرم احمدیان در پست4 و عثمان بارو به همراه مهدی اسماعیلی و شاید یک بازیکن خارجی جدید از دیگر داشته‌های کوهیان برای رسیدن به فینال محسوب می‌شوند.

نوربخش: چاره‌ای جز انجام بازی‌های فشرده نبود

رئیس کمیته مسابقات و داوران فدراسیون بسکتبال در آستانه بازی‌های پایانی لیگ برتر در پاسخ به مخالفت مربیان 4 تیم حاضر در مرحله نیمه‌پایانی لیگ برتر بسکتبال با شیوه انتخاب تیم میزبان بازی پنجم درصورت مساوی‌شدن تیم‌ها طی 4 بازی رفت و برگشت می‌گوید: «‌تصمیم به اتخاذ شیوه تفاضل گل برای تعیین میزبان درصورت تساوی تیم‌ها در پایان 4 بازی رفت و برگشت مراحل نیمه‌پایانی و پایانی، به جلسه هماهنگی قبل از آغاز مسابقات بر‌می‌گردد که با رأی اکثریت نمایندگان تیم‌های شرکت‌کننده، قرار بر به‌کارگیری این شیوه شد. در همان موقع نیز این موضوع با مخالفت تیم‌های بخت‌دار صعود مواجه شد ولی دیدگاه آنان رأی لازم را نیاورد».

حسن نوربخش در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود الگوبرداری از شیوه بازی‌های 3 از 5 از سایر لیگ‌های اروپایی و NBA چطور امتیاز میزبانی بازی پنجم هم در این مرحله همانند همان لیگ‌ها به تیمی داده نشد که در دور مقدماتی شرایط بهتری در جدول دوره‌ای داشته است، می‌گوید: «‌ما از هر لیگ خوب شیوه‌هایی که با شرایط بسکتبال ما مطابقت و همخوانی دارد را می‌گیریم ولی خیلی از شرایط آن لیگ‌ها را نه تیم‌های ما دارند و نه بسکتبال ما. از همه مهم‌تر اینکه ما در تمامی این سال‌ها در برگزاری هرچه بهتر مسابقات به توصیه رئیس فدراسیون هرگز نظر خودمان را اعمال نکرده‌ایم و سعی کرده‌ایم در همه موارد خود باشگاه‌ها تصمیم بگیرند‌».

وی در مورد فشردگی مسابقات این فصل و اینکه فکر نمی‌کنید که این موضوع اثر منفی بر کیفیت بازی‌ها داشته است می‌گوید: «‌با توجه به اینکه مهرام ‌باید در مسابقات باشگاه‌های آسیا حاضر شود و تنها درصورت پایان بازی‌ها می‌تواند از سایر تیم‌ها بازیکن کمکی بگیرد و نیز با توجه به اهمیت حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و رقابت با چین برای راهیابی به المپیک و تشکیل اردوی این تیم چاره‌ای جز برگزاری فشرده مسابقات نبود‌».

رئیس کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سؤال که اگر این همه شتاب برای به‌پایان‌بردن مسابقات وجود دارد پس چگونه به جای انجام بازی‌های 2 از 3 در مراحل پایانی شیوه 3 از 5 را انتخاب کرده‌اید می‌گوید: «‌این خواسته خود تیم‌ها بوده است که با این تعداد بازی موافقت کرده‌اند و با فشردگی بازی‌ها هم به نوعی کنار آمده‌اند‌».

نوربخش در مورد حساسیت بازی‌های این مرحله و اهمیت گزینش داوران می‌گوید: «‌مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و با توجه به نزدیکی شهرهای محل مسابقات، داوران بازی‌ها را به راحتی جابه‌جا خواهیم کرد‌».
وی در مورد نحوه سقوط و صعود تیم‌ها یاد‌آورشد: «‌دوتیم یازدهم و دوازدهم از لیگ برتر به دسته یک سقوط خواهند کرد و دو تیم برتر دسته اول نیز جانشین تیم‌های سقوط‌کننده می‌شوند.

در همین حال در یک ماه مانده به مسابقات فصل آینده یک فرصت دو‌باره هم به تیم‌های سوم و چهارم لیگ دسته اول می‌دهیم تا آنان به همراه تیم‌های نهم و دهم لیگ برتر فصل قبل در مسابقات دوره‌ای بخت خود را برای راهیابی به این لیگ آزمایش کنند‌».

کد خبر 134064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز