دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آن‌لاین - محمد رسولی: شرکت مایکروسافت اعلام کرد که فروش کنسول بازی Xbox 360 را در چین طی چند ماه آینده آغاز خواهد کرد.

به گزارش رویترز از شانگهای، مایکروسافت که سال گذشته در چنین روزهایی به بازار نرم‌افزارهای PC در چین وارد شد، امسال قصد دارد با ورود کنسول بازی خود سهم بیشتری از بازار چین را به خود اختصاص دهد.
مایکروسافت با کمک سازندگان PC  چین و  سرویس دهنده‌های اینترنت با  راه‌اندازی تعدادی نمایندگی اقدام به پخش Xbox360 در این کشور کرده و با توجه به وسعت و جمعیت بسیار این کشور، تعداد نمایندگی‌هایش نیز در این کشور بسیار زیاد خواهد بود.

سال گذشته نیز مایکروسافت با کمک سازندگان PC و سرویس‌دهنده‌های اینترنت در چین توانست محصولات خود را به مردم چین معرفی کرده و فروش بالایی را در این کشور داشته‌ باشد. این سیاست مایکروسافت به دلیل وسعت زیاد این کشور است و راه‌اندازی نمایندگی‌های بسیار در این کشور مستلزم چندین سال زمان و هزینه‌های بسیار است.
مایکروسافت همچنین تمام مراحل ورود و پخش و جزئیات بازی‌های خود را به اطلاع وزارت فرهنگ و اطلاعات چین رسانده است تا همه مراحل زیر نظر آنها انجام گیرد.

وزارت فرهنگ چین نیز تمامی بازی‌های این کنسول را قبل از پخش، آزمایش کرده و در صورت وجود هرگونه مسائل غیر اخلاقی یا مسائل ناسازگار با فرهنگ این کشور، از پخش آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد. قیمت آنها بازی‌ها نیز با توجه به سطح درآمد مردم چین تعیین شده است.
زمان دقیق پخش Xbox360‌ در چین هنوز به صورت دقیق از سوی مایکروسافت اعلام نشده ولی نمایندگی‌های این شرکت در حال پیش‌فروش این کنسول هستند و بسیاری معتقدند تا ماه فوریه ، تحویل آغاز خواهد شد.
قیمت اعلام شده مایکروسافت برای Xbox360 در کشورهمسایه چین، هنگ‌کنگ ، 300 دلار بوده و بدیهی است در چین نیز قیمت مشابه‌ای اعلام خواهد شد.

در سال 2006 مایکروسافت با فروش 10.4 میلیون عدد Xbox360  توانسته از پیش‌بینی خود پیشی بگیرد. سایر رقبای او در این زمینه یعنی Wii نینتندو و PS3 سونی ، رقابت سختی هم دارند و بازار چین به عنوان یکی از بازارهای بزرگ، همواره مورد توجه شرکتهای آمریکایی بوده است.
لازم به ذکر است چینی‌ها به دلیل عدم رعایت قانون کپی‌رایت و همچنین سطح درآمد پایین مردم، تاکنون چندان مورد توجه شرکتهای بزرگ کامپیوتری جهان نبودند ولی از 2 سال گذشته و با پافشاری دولت چین بر رعایت قانون کپی‌رایت و همچنین بالارفتن سطح درآمد مردم به دلیل رشد چشمگیر اقتصادی این کشور، اوضاع در این کشور دگرگون شده است.
اکثر سازندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار با روی آوردن به این کشور و راه‌اندازی نمایندگی، باعث علاقه شدید مردم  به تکنولوژی شده به شکلی که تعداد کاربران اینترنت در این کشور با رشد چشمگیر، به 132 میلیون نفر رسیده است.

همین موضوع باعث گردیده شرکتهای مطرح کامپیوتری جهان نظیر مایکروسافت، گوگل، یاهو و ... تمرکز بسیاری بر بازار IT این کشور انجام دهند و در این راه رقابت سنگینی با یکدیگر داشته باشند. با توجه به ساختار و قوانین خاص دولت چین ، تمامی آنها می‌بایست از کانال دولت  و تحت نظارت آنها وارد این کشور شوند و جالب اینکه تمامی آنها توانسته‌اند با جلب نظر دولت چین به فعالیت در  این کشور بپردازند. بسیاری از کارشناسان با انتقاد از این کشورها اعلام کرده‌اند که فعالیت آنها در چین و مجوزی که از دولت این کشور گرفته‌اند به دلیل همکاری با دولت این کشور برای کنترل کاربران اینترنت بوده است.
دولت چین نیز بارها صراحتا اعلام کرده که مردم این کشور فقط اجازه دارند از اینترنت برای تجارت و آموزش استفاده کنند و مصارف سیاسی و غیر اخلاقی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 13441

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز