گروه سیاسی: یک ماه پس از درگیری‌هایی که بین نیروهایی ارتش عراق و گروهک تروریستی منافقین، در گورستانی در پادگان اشرف رخ داد، سرکردگان این گروهک تروریستی، آخرین دست و پاها را برای بقا در اشرف می‌زنند.

عراق تروریست

اواخر فروردین ماه امسال تلاش‌های نیروهای ارتش عراق برای برچیدن اردوگاه گروهک تروریستی منافقین براساس مفاد قانون اساسی این کشور آغاز شد؛ در جریان این درگیری‌ها گروهک تروریستی منافقین که از اوایل دهه 1980 با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در پادگان اشرف عراق مستقر شده‌اند مقاومت‌هایی از خود نشان دادند اما اعتراض‌های مردمی عراق در چند روز گذشته و سخنان مسئولان این کشور، نشان داده است که تخلیه اشرف تنها خواست دولت و ملت عراق است. قانون اساسی عراق تاکید می‌کند که این کشور پایگاهی برای هیچیک از گروه‌های تروریستی به‌منظور اقدام علیه همسایگان نیست. با وجود پافشاری بغداد مبنی بر اخراج گروهک منافقین از خاک عراق، آمریکا و مدعیان دمکراسی هرازگاهی طرحی برای نجات منافقین از فشار پلیس عراق برای اخراج از پادگان اشرف می‌دهند. براساس طرح جدیدی که آمریکا ارائه داده است، ساکنان این کمپ به یک مکان جدید در عراق منتقل خواهند شد و تا زمان اعطای تابعیت به این افراد در یک کشور سوم، در همان منطقه باقی خواهند ماند.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفته است که این طرح با هدف جلوگیری از بروز هرگونه اقدام خشونت‌بار در اردوگاه اشرف که اخیرا شاهد درگیری بوده است، تدوین شده است.
چندی پیش رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اینگونه اقدامات اظهار داشت: گروهک تروریستی منافقین علاوه بر جنایاتی که نسبت به ملت ما انجام داد و پرونده سیاهی با بیش از 12هزار ترور از آنها ثبت شده و به‌عنوان گروهک تروریستی در بین همه مردم دنیا کاملاً شناخته شده است، عملکردش در داخل عراق نیز موجب نفرت ملت و دولت عراق به‌خاطر حضور آنها در داخل این کشور شده است. وی به کشورهای غربی مدعی حمایت از حقوق بشر توصیه کرد که بهتر است دست از حمایت این گروهک تروریستی بردارند.

درخواست اجاره اشرف!

از سوی دیگر سرکردگان گروهک تروریستی منافقین هم که تا به حال، با انکار حاکمیت مردم عراق بر خاک غصب شده پادگان اشرف، خود را مدعی همیشگی این پادگان می‌دانستند، به وسیله یک میانجی از دولت عراق درخواست کرده‌اند تا پادگان اشرف را به آنها اجاره دهد. اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری الشرق‌الاوسط گزارش داد سرکرده منافقین که قبل از حضور پلیس عراق در پادگان اشرف، اعلام کرده بود تنها با اخذ مبلغ 200 میلیون دلار حاضر به ترک این پادگان هستند، از طریق یک میانجی درخواست کرده است تا دولت عراق پادگان اشراف را به آنها اجاره دهد.دولت عراق با رد این درخواست، اعلام کرده که برای اعمال حاکمیت مردم عراق بر خاک پادگان اشغال شده عراق جدید (اشرف) با هیچ کشور و گروهی وارد معامله نخواهد شد.

بغداد علت این امر را دست داشتن اعضای این گروهک در جنایات علیه مردم عراق در دوره رژیم سابق و قرار گرفتن آن در لیست سازمان‌های تروریستی از سوی دولت عراق و سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده است.

تظاهرات برای اخراج

اعتراض‌های مردمی عراق نیز آب پاکی را روی دست غرب مدعی دمکراسی ریخته است. شنبه گذشته بیش از هزار عراقی در مقابل پادگان اشرف مقر عناصر مجاهدین خلق (منافقین) تجمع کردند و خواستار اخراج سریع اعضای این گروهک تروریستی از خاک عراق شدند.تظاهرات‌کنندگان که‌ از استان‌های مختلف عراق به ناحیه الخالص در 80 کیلومتری شمال بغداد آمده بودند، علاوه بر پرچم‌های عراق پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: ما از نخست‌وزیر می‌خواهیم که گروهک تروریستی مجاهدین خلق را از کشور اخراج کند و مجاهدین خلق و تروریسم یک دست واحد علیه ملت عراق هستند .

حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق نیز درخصوص اخراج منافقین از عراق گفته است: دولت عراق اعلامیه‌ای داشته و هیات دولت این کشور نیز مصوبه‌ای گذرانده؛ علاوه بر این گروه‌های سیاسی عراق همچون ائتلاف ملی درخواست اخراج منافقین را داشته‌اند و نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور نیز بر این مسئله تاکید داشته‌اند؛ فکر می‌کنیم امسال این اتفاق بیفتد چون اخراج منافقین از عراق خواست ملت و دولت عراق است. وی گفته است در حال حاضر 3400 نفر در اردوگاه اشرف حضور دارند که تاکنون تعداد هزار نفرشان به ایران بازگشته‌اند و 750 نفرشان از طریق صلیب سرخ خواهان ترک اردوگاه هستند.

حسن دانایی‌فر درباره شرایط ایران برای پذیرش و عفو منافقین افزوده: تمام ساکنین اشرف از نظر ما عفو هستند مگر کمتر از 100 نفر از آنها که دارای پرونده قضایی‌اند. سایرین می‌توانند به کشور عزیزمان بازگردند و یا هر جایی که مایل هستند مسافرت کنند.

منافقین تهدید هستند

وزیر حقوق بشر عراق روز شنبه در گفت‌وگویی، حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک عراق را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: وجود آنها در اردوگاه اشرف تهدیدی برای امنیت منطقه است.
محمد شیاع السودانی وزیر حقوق بشر عراق افزود: تاکنون 81 دستور قضایی از سوی دادگاه‌های بین‌المللی علیه شخصیت‌های حاضر در کمپ اشرف صادر شده است. با وجود این نحوه تعامل دولت عراق با این گروهک کاملا انسانی بوده است. هرچند که این افراد در سرکوب انتفاضه شعبانیه مردم عراق در سال 1991 نقش داشتند. به هر حال یک کمیته گفت‌وگو با این گروهک تشکیل شده و به آنها ابلاغ شده که هرچه سریع‌تر باید پادگان اشرف را تخلیه کنند.

کد خبر 134442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز