چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

طَلحه و زبیر که در به‌دست آوردن سهمی از حکومت ناکام مانده بودند، بیعت خود را شکستند و به سوی مکه رهسپار شدند و مردم را به خونخواهی عثمان، علیه امام‌علی(ع) فرا خواندند.

ali

از آن طرف، چون امام از ماجرا آگاه شد، تجهیز قوا کرد و درصدد دفع فتنه ناکثین برآمد. از آنجا که پیروان طلحه و زبیر شهر بصره را تصرف کرده و علیه امام شوریدند، سپاه حضرت نیز در مقابل آنان قرار گرفت. امیرالمؤمنین قبل از آغاز جنگ به میان هر دو صف لشکر آمد و به نصیحت آنان پرداخت. امام(ع) چون دید که صلح امکان‏پذیر نیست، با آنان اتمام حجت کرد و از آن پس، آتش جنگ در 15جمادی‌الثانی سال 36 قمری شعله‏ور شد. سرانجام با کشته شدن طلحه و زبیر و 16هزار نفر از ناکثین و شهادت بیش از یک‌هزار یاور حضرت علی(ع)، این جنگ با پیروزی امام پایان پذیرفت. این جنگ به‌دلیل سوار بودن عایشه بر شتر، به جَمَل شهرت یافت .

1374 قمری: رحلت علامه شوشتری

آیت‌ الله علامه حاج ‌شیخ محمد ‌ تقی ‌ شوشتری به سال ۱۳۲۰ هجری قمری تولد یافت و در سن 7سالگی در مکتب، قرآن و خواندن و نوشتن را فراگرفت. بعد از فوت مادرش نزد سید‌حسین‌نوری و سید مهدی‌آل‌طیب و اصغرحکیم که از شاگردان پدرش بودند مشغول تحصیل شد و البته بیشتر کتاب‌ها را بدون استاد مطالعه می‌کرد. بعد از سال ۱۳۵۴ قمری به‌دلیل قانون کشف حجاب، همراه سیدباقر‌حکیم از شوشتر هجرت و اقدام به تالیف کتاب قاموس‌الرجال کرد و موفق به کسب اجازه از شیخ‌آقا‌بزرگ‌تهرانی شد. او به سال ۱۳۶۰قمری به شوشتر مراجعت کرد و سرانجام در 29اردیبهشت سال ۱۳۷۴قمری در مولد خود دار فانی را وداع گفت. برخی آثار دیگر ایشان عبارتند ‌از : النجعه فی‌شرح‌لمعه، قضاءأمیرالمؤمنین علی‌بن‌أبیطالب(ع ) ، بهج‌الصباغه فی‌شرح‌نهج‌البلاغه، ۱۴جلد، الأربعون حدیثاً ، البدائع و تفسیر قرآن.

1291 شمسی: هلاکت یپرم‌خان

یپرم داویدیان گانتاکتسی، معروف به یپرم‌خان ارمنی در روستای بارسوم، از توابع گنجه ارمنستان، به دنیا آمد. در آغاز جوانی به قصد نبرد با عثمانی ‌ ها در حال گذر از مرز روسیه دستگیر و به اردوگاه‌های کاراجباری در سیبری تبعیدش کردند. او
به گونه‌ای شگفت‌انگیز از اردوگاه مرگبارش گریخت و پس از گذراندن راهی دراز به ایران آمد . در 1280 شمسی به تبریز و سپس گیلان رفت و همراه سپاهیان محمد‌ولی‌خان‌ تنکابنی، سپهدار اعظم، برای فتح تهران حرکت کرد. یپرم‌خان پس از فتح تهران به ریاست شهربانی رسید و در این منصب و به نام آزادی‏خواهی، جنایت‏های متعددی را مرتکب شد. یپرم از جمله عوامل مؤثر در محاکمه و شهادت آیت‏الله شیخ‌فضل‌الله‌نوری بود و در این راه تلاش زیادی کرد. او همچنین مخالفان خود را به زندان انداخته یا اعدام می‏کرد. سرانجام در 29 اردیبهشت سال 1291 میلادی در جریان نبرد با سالارالدوله، به هلاکت رسید .

1936 میلادی: در گذشت محمد مارمادوک پیکتال

محمد مارمادوک پیکتال، اسلام‌شناس و یکی از مترجمین قرآن به زبان انگلیسی در سال 1875‌میلادی در یکی از روستاهای انگلستان در یک خانواده مسیحی به دنیا آمد . پدر و پدربزرگش هر دو کشیش بودند و خود او نیز تحت نظر آنان آموزش‌های مقدماتی مسیحیت را دیده بود. مادرش برای آشنایی با ادیان مختلف، او را به فلسطین فرستاد. در آنجا زبان و ادبیات عربی را فراگرفت و با مسلمانان زیادی آشنا شد . 20ساله بود که وزارت امور‌خارجه انگلستان پیشنهاد سرکنسولی شهر حیفا را به او داد اما او از این کار منصرف شد. در طول اقامتش در فلسطین ، علاقه‌مند به اسلام شد و در یکی از سفرهایش به سوریه به دین اسلام گروید.

او در همان سال نویسندگی را آغاز کرد. کتاب «قصه‌های مرد ماهیگیر» شهرت بسیار خوبی برای وی کسب کرد . او شاهد توطئه ابرقدرت‌ها برای نابودی امپراتوری عثمانی بود و از همین زمان اعتراضش را علیه سیاست‌های استعمارگرایانه انگلیس و فرانسه آغاز کرد . او نهایتا در 29 نوامبر سال 1917 میلادی به‌طور علنی تشرفش به دین اسلام را اعلام و نام «محمد» را نیز برای خود انتخاب کرد. او به‌زودی به‌عنوان رهبر مسلمانان انتخاب شد و در یکی از مساجد لندن به امامت جماعت منصوب شد. پیکتال در 19می سال 1936میلادی درگذشت و در قبرستان مسلمانان این شهر به خاک سپرده شد.

کد خبر 135309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز