همشهری آنلاین: رسانه‌های آلمان با انتشاربخش‌هایی ازسخنرانی رییس جمهوری امریکا این سخنان را حمایت آشکار اوباما از اسراییل دانستند و نوشتند دنیای عرب شاید به این سخنرانی گوش کرد اما از آن هیجان زده نشد.

سخنان اوباما حمایت آشکار آمریکا ازاسراییل بود

به گزارش ایرنا، نشریه اشپیگل نوشت: رییس جمهوری آمریکا اگرچه ازاصلاحات در خاورمیانه حمایت کرد، ولی دستور کار مشخصی در سیاست خارجی خود اعلام نکرد و این بخش از سخنان وی بسیار مبهم بود.

more  سخنان اوباما درباره مسائل جهانی

اشپیگل باتاکید به اینکه اوباما در این سخنرانی خیلی از سوالات را بی‌جواب گذاشت، افزود: یکی از سوالات مطروحه این است که چرا اوباما که مدعی است خواستار برابری زن و مرد است به وضعیت عربستان سعودی هیچ اشاره‌ای نکرد.

این نشریه آلمانی افزود: اوباما در سخنرانی خود چیزهایی را مطرح کرد که ملت‌های عرب از خیلی وقت پیش از این آن را می‌دانستند از این رو دنیای عرب شاید به این سخنرانی گوش کرده باشد، ولی از آن دچار شور و هیجان نخواهد شد، زیرا این سخنان حمایت روشن آمریکا از اسراییل بود.

این نشریه با تاکید به اینکه مواضع اوباما در باره مناقشه خاورمیانه خیلی زیاد در برابر اسراییل دوستانه بود، یادآوری کرد که اوباما پیش از این درخواست فلسطین را برای برسمیت شناختن استقلال این کشور در سازمان ملل رد کرده است.

روزنامه آلمانی اوسنا بروکرسایتونگ نیز نوشت: کلمات قشنگ در رابطه با خاورمیانه کافی نیست بلکه اتحادیه اروپا و امریکا باید نشان دهند که در مشارکت جدید در این منطقه جدی هستند.

این روزنامه افزود: اوباما در حالی از بخشودگی یک میلیارد دلار بدهی مصر خبر داد که چینی ها فقط در ساخت یک پالایشگاه مصر این رقم را سرمایه گذاری کرده اند.

روزنامه شوبیشه سایتونگ دیگر روزنامه آلمانی با تاکید به اینکه آمریکا واقعا نمی تواند بر تحولات خاورمیانه تاثیر گذار باشد، نوشت:هرکسی که بدنبال ابتکار عمل مشخص درقبال خاورمیانه بود از این سخنرانی مایوس شد.

دویچلند رادیو نیز با اشاره به سخنرانی دو سال قبل اوباما در قاهره گفت: وی در آن مقطع نیز با استفاده از کلمات مشابه امیدهایی را در منطقه ایجاد کرد، امیدهایی که دیرهنگامی است که به ناامیدی تبدیل شده اند.

این رادیو آلمانی افزود: واشنگتن آماده و یا قادر به تغییرات سیاسی در منطقه خاورمیانه نیست زیرا در زمان ریاست جمهوری اوباما نه تنها در مقابله با مشکل اصلی در این منطقه یعنی مسئله فلسطین پیشرفتی بدست نیامد، بلکه درست برعکس مشکلات افزایش یافت.

این رادیو با اشاره به استعفای نماینده ویژه خاورمیانه رییس جمهوری آمریکا، ادامه داد: واشنگتن نه تنها هیچ برنامه ایی برای ایجاد صلح در آینده ارایه نداد بلکه به جای ان اعلام شد که آمریکا با اسراییل قرارداد محرمانه اتمی امضا کرده است.

این رادیو افزود: این گونه اقدامات نظرجهان عرب را مبنی بر اینکه امریکا مواضعی به نفع اسراییل دارد، تقویت می‌کند.

به گفته این رادیو، انقلاب‌های عربی نشان دادند که واشنگتن نه تنها هیچ راه حلی ندارد بلکه در قبال مسائل منطقه سردرگم است و مواضعی را که در قاهره و تونس از ان استقبال می‌کند، در یمن و بحرین آن را رد می‌کند.

دویچلند رادیو ادامه داد: این مواضع غیرمنطقی کمکی به نقش آمریکا آنطور که خود می‌خواهد، نمی‌کند و نمی توان آن اعتمادی را که از زمان سخنرانی اوباما در قاهره از دست رفته است، بازگرداند.

کد خبر 135435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز