همشهری آنلاین: نمایشگاه منتخب گنجینه‌ هنرستان هنرهای زیبای تهران حاصل تلاش هنرجویان دیروز این هنرستان، عصر روز 10 خردادماه در فرهنگستان هنر افتتاح شد.

هنرستان هنرهای زیبا

به گزارش ایسنا، مراسم گشایش این نمایشگاه که با حضور هنرمندان همراه بود، با یک فیلم کوتاه خاطره انگیز شروع شد تا سری به دوران نوجوانی این هنرمندان و سال‌های آغازین درس و مدرسه‌شان در هنرستان هنرهای زیبا بزند.

در ادامه محمود فرشچیان ـ هنرمند نگاگر ـ گفت: امروز یکی از روزهای فراموش نشدنی زندگی من است که انگار دوباره روزهای هنرستان را نظاره‌گر بودم. امیدوارم اساتیدی که در این زمینه کار می‌کنند موفق و همیشه بهترین باشند و حفظ هویت ملی ایران یکی از اهدافشان باشد.

سپس علی معلم دامغانی ـ رییس فرهنگستان هنر ـ خطاب به محمود فرشچیان در سخنانی گفت: در حضور استاد فرشچیان که راه‌ خانه‌ آشنا و دوست را بیشتر از همه می‌شناسد، سخن گفتن من فضولی است. چرا که مرغیم کوچک، کوچک‌تر از آنکه در سلسله‌ مرغان جایی داشته باشم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: هنرمندانی که امروز با نام هنرستان هنرهای زیبا گردهم آمدند، خود می‌دانند درصدد کدامین مطلب هستند! اما حضورشان برای بزرگداشت هنر است.

 

در بخش دیگری از مراسم روز گذشته احمد رویایی ـ مدیر هنرستان هنرهای زیبای تهران ـ ضمن قدردانی از علی معلم و همه عوامل برگزار کننده‌ نمایشگاه در سخنانی گفت:این هنرستان در سال 1332 با حضور هنرجویانی چون جلیل ضیاپور، جلال آل احمد، سهراب سپهری، سیمین دانشور، احمد اسفندیاری و ... در راستای اشاعه‌ هنرهایی چون عکاسی، نقاشی، خوشنویسی و مجسمه سازی شروع به کار کرد که هنرجویان دیروز آن، امروز هر کدام از ستارگان تابناک هنر این سرزمین هستند.

او با بیان این که از همان سالهای ابتدای تاسیس هنرستان آثار هنرجویان آرشیو شده است گفت: ما این مجموعه آثار را به صورت گنجینه در آوردیم، تا با حفظ آن بتوانیم نمایشگاه‌های متعددی برگزار کنیم.

رویایی در پایان سخنانش از اساتید پیشگام این هنرستان مثل جلیل ضیایی، احمد اسفندیاری، مهدی ویشکایی، جواد حمیدی، حسین کاظمی، محمد جوادی و عبداله عامری یاد کرد.

سپس مسعود ناصری ـ سرپرست موسسه صبا و دبیر نمایشگاه ـ ضمن این که دلیل برگزاری این نمایشگاه را صرفا نشان دادن آثار فاخر در زمینه‌ هنرهای تجسمی ندانست در سخنانی گفت: این نمایشگاه در واقع یادآور شرایط هنرستان در زمان گذشته است و شاید هم دارای کاستی‌هایی باشد و مطمئنا می‌توانست کامل‌تر از این هم به مخاطبان ارائه شود، ولی متاسفانه فرصت ما کافی نبود.

وی افزود: این نمایشگاه یادآور اهمیت آموزش پیش از دانشگاه است، امیدواریم بتوانیم این مساله مهم را در جلسات علمی پیش ببریم و از وزارت فرهنگ و ارشاد هم درخواست کنیم، اهمیت هنرستان را یکبار دیگر مورد بررسی قرار دهد.

در بخش پایانی این مراسم گروه "زندواف" به سرپرستی مجید درخشانی به روی صحنه آمدند و لحظاتی با صدای پوریا اخواص برای حاضران قطعاتی را اجرا کردند.

در پایان این مراسم نیز نمایشگاه منتخب گنجینه هنرستان هنرهای زیبای تهران در نگارخانه‌های خیال و آینه افتتاح شد.

همچنین کامبیز درم بخش، محمدباقر ضیایی، رضا بانگیز، بهزاد شیشه گران، جهانگیر الماسی، مهران زمانی،‌عذرا خورشیدی، جلال متولی،‌ سوسن قائم مقام، هادی جمالی، اردشیر مجرد تاکستانی و حسین محجوبی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

این نمایشگاه شامل دو بخش است، بخش آثار گنجینه که هنرمندان در زمان تعلیم در هنرستان آن‌ها را خلق کردند و بیشتر آثار مربوط به دهه‌ 1330 هستند و بخش معاصر که شامل آثاری است که همان هنرمندان در دهه‌ حاضر خلق کرده‌اند.

150 اثر در بخش گنجینه به روی دیوار رفته است و از طبیعت بی‌جان، آثار فیگوراتیو، کوبیسم،‌اکسپرسیونیسم و ... حکایت می‌کند.

بسیاری از این آثار بدون امضا هستند و نام هنرمند مشخص نیست. روی بعضی آثار هم جملات خوب، بسیار خوب و - نوشته شده که نشانگر داوری اساتید هنرستان است.

قدیمی‌ترین اثر گنجینه متعلق به صادق تبریزی است که این اثر را در سال 1335 خلق کرده است.

به گفته ناصری بیشتر آثار گنجینه برای اولین بار به نمایش در می‌آیند.

در بخش معاصر نیز 80 اثر به نمایش در آمده و به درخواست هنرمندانی است که آثار خود را در بخش گنجینه نیز به نمایش در آوردند.

حبیب الله صادقی، بهزاد شیشه‌گران، کوروش شیشه گران کامبیز درم بخش،‌عبدالحمید پازوکی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به روی دیوار رفته است.

بخش دیگر این نمایشگاه به عکس هنرمندانی اختصاص دارد که زمانی هنرجوی هنرستان هنرهای زیبای تهران بوده‌اند.

عکس‌های دسته جمعی هنرمندان و عکس مدیران هنرستان هنرهای زیبا نیز بخشی از این مجموعه هستند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از 11 خرداد تا 10 تیرماه به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح الی 19 به خیابان ولیعصر، نرسیده به طالقانی، رواق هنر مراجعه کنند.

 

کد خبر 136685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز