چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

شیوع بیماری‌هایی نظیر جنون‌گاوی، آنفلوانزای مرغی و آنفلوانزای خوکی و نظیر این بیماری‌ها که میان انسان و حیوان مشترک است موجی از وحشت را طی دهه‌های 1990 و 2000 در میان مردم ساکن کشورهای جهان پدید آورد.

خیار

در سال‌های اخیر و با گسترش تجارت جهانی و برچیده شدن محدودیت‌ها بر صادرات و واردات، بیماری‌ها نیز شیوع جهانی پیدا می‌کنند و دیگر بیماری‌های خطرناک تنها مختص به یک کشور یا منطقه جغرافیایی خاص نیستند.اخیرا نیز یک باکتری مرگبار در آلمان شیوع یافته که ادعا می‌شود منبع آن خیارهای صادراتی اسپانیا بوده و بیم آن می‌رود که جمعیتی زیاد بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شوند. البته این بیماری تنها منشأ گیاهی ندارد و لبنیات و گوشت دام آلوده به این باکتری نیز می‌تواند برای انسان خطرناک باشد. البته تا کنون اخباری از شیوع جهانی این بیماری انتشار نیافته است. اما انتشار این بیماری در آلمان که تاکنون 3 یا 4 کشته بر جای گذاشته سبب شده است تا خبرگزاری‌ها با حساسیت ویژه‌ای اخبار مربوط به شیوع این باکتری در آلمان را پیگیری کنند.

بر مبنای اخبار انتشار‌یافته گسترش باکتری خطرناک ‌ای‌اچ‌ای‌سی در آلمان نگرانی افکار عمومی را برانگیخته است. این باکتری که تاکنون دست‌کم 3نفر را کشته و صدها نفر را آلوده به خود کرده است، در خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو مشاهده شده است. انستیتوی بهداشت هامبورگ اعلام کرد که آثار این باکتری خطرناک را در خیارهای تولید اسپانیا تشخیص داده است. این خبر را سناتور امور بهداشت هامبورگ در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه (۲۶مه/ ۵خرداد) اعلام کرد.

خانم کورنلیا پروفراشتورکس گفت که در چهار نوع خیار این باکتری به وضوح یافت شده‌ است. سه نوع از این خیارها در اسپانیا کاشت شده و به آلمان صادر شده‌اند. منشأ چهارمین نوع از خیار هنوز مشخص نیست.وی افزود که این تحقیق فقط در هامبورگ صورت گرفته و اعتبار آن محدود است. از نظر این مقام ایالتی هامبورگ، در دیگر نقاط نیز باید تحقیقات مشابهی صورت گیرد تا بتوان به نتیجه‌ای دقیق‌تر رسید.
سناتور بهداشت هامبورگ گفت که بعید نیست دیگر مواد غذایی نیز به این باکتری آلوده باشند.به گزارش انستیتوی روبرت کخ در روز پنجشنبه، شمار بیماران مبتلا به این باکتری در آلمان به ۲۱۴نفر در آلمان رسیده است. روز چهارشنبه شمار بیماران ۱۴۰نفر بوده است.

علائم ابتلا به باکتری

باکتری‌ ای‌اچ‌ای‌سی Enterohaemorrhagic Escherichis coli زیرگروهی از دسته‌ اشرشاکلی‌های تولیدکننده‌ سم شیگا است که در روده‌ نشخوارکنندگان رشد می‌کند. اسهال‌خونی و غیرخونی، حالت تهوع و درد شدید در ناحیه‌ شکم از علایم رایج ابتلا به این باکتری است و در بدترین حالت، کلیه‌ها آسیب می‌بینند و باعث مرگ بیمار می‌شوند.دولت آلمان در سال ۲۰۰۱، دادن گزارش موارد ابتلا به این باکتری را اجباری کرد. از آن زمان تاکنون مؤسسه‌ پژوهشی روبرت کخ سالانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰مورد را گزارش کرده است.این باکتری بیش از هرچیز بر اثر مصرف گوشت و لبنیات حیوانات مبتلا به آن به ویژه لبنیات غیرپاستوریزه، به انسان منتقل می‌شود. البته این باکتری از طریق مدفوع حیوانات و آلودگی در مراحل طبخ غذا نیز ممکن است وارد بدن شود.

باکتری‌ ای‌اچ‌ای‌سی می‌تواند باعث ایجاد سندروم همولیتیک اورمیک شود. این سندروم ناشایع از عوارض خطرناک بیماری‌ها به خصوص دیسانتری (اسهال‌خونی) و گاه ایدز، شیمی درمانی و لوپوس است و بر دستگاه انعقاد خون و کلیه تأثیر دارد. این سندروم حتی می‌تواند باعث سکته و به کما رفتن افراد شود.

شیوع غیرمعمول باکتری‌ ای‌اچ‌ای‌سی

ریچارد برگز، رئیس مؤسسه آلمانی روبرت کخ که نظارت بر بیماری‌های واگیردار را عهده‌دار است، می‌گوید: معمولا سالانه 50 تا 60 مورد از ابتلا به این ویروس در آلمان دیده می‌شود. آنچه ما را نگران کرده بیشتر ابتلای 80نفر طی شیوع اخیر این ویروس است.او می‌گوید: منبع دقیق شیوع این ویروس هنوز دقیقا تشخیص داده نشده است. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما به‌دلیل موارد بالای ابتلا به این ویروس انتظار داریم که میزان تلفات ناشی از آن نیز به شدت افزایش یابد.تاکنون بیشتر موارد این بیماری در ایالت‌های شمالی آلمان یافت شده‌اند. 200مورد در شلسویگ هولشتاین، 100مورد در مناطق سفلای ساکسونی و 50مورد نیز در هامبورگ.

ورنر ووندرله مقام بهداشتی برمن اعلام کرده است که در این شهر جوانترین فرد مبتلا به ویروس‌ ای‌اچ‌ای‌سی با 24 سال سن فوت کرده است.این مقام بهداشتی افزوده است: مبتلایان به این بیماری اغلب زنان هستند که این مسئله در مورد مبتلایان به این ویروس غیرمعمول است. در حالت عادی این باکتری بیشتر در کودکان و جوانان شیوع پیدا می‌کند هرساله ما در برمن مواردی از این بیماری داریم که 80درصد مبتلایان به آن اغلب زیر 18 سال سن دارند. به همین دلیل غیر معمول تلقی می‌شود که این بار این بیماری بزرگسالان را مبتلا کرده و بیشتر زنان هستند که به این باکتری آلوده شده‌اند.در گزارشی که در خبرگزاری رویترز انتشار یافته است این احتمال وجود دارد که عفونت ناشی از این باکتری در میان گستره وسیع‌تری از سبزیجات نفوذ پیدا کند.

آرش نهاوندی

کد خبر 136730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز