جمعه ۲۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزش تندباد موسوم به کریل در مناطق شمالی اروپا چندین کشته و خساراتی زیادی برجای گذاشت و شبکه های حمل و نقل را مختل کرد.

به گزارش منابع خبری بر اثر تندباد شدید کم‌سابقه‌ کریل( Kyrill )میلیون‌ها یورو خسارت برجا گذاشته شده و بیش از ۳۵ نفر در کشورهاى مختلف از جمله ۱۰ نفر در آلمان کشته شدند.

سرعت‌ بادهاى توفانى که از ساعات صبح روز پنجشنبه در انگلیس و فرانسه شروع شده بود به مرز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رسید.

این تند باد پس از عبور از این دو کشور و بر جای گذاشتن تلفات و خساراتی، با سرعت بیشتری آلمان و هلند را در نوردید و باعث کشته و زخمی شدن چندین نفر و اختلال در شبکه خدمات حمل و نقل این کشورها شد.

در انگلیس، تندبادی با سرعت 159 کیلومتر در ساعت همراه با باران بسیاری از نقاط کشور را در نوردید و در اثر آن، نه نفر جان خود را از دست دادند.

هواشناسی انگلیس شدت توفان روز پنجشنبه را در خلال هفده سال اخیر بی سابقه توصیف کرده است.

در آلمان، نیز وزش تندباد به کشته شدن دست کم هفت نفر منجر شد و مقامات رسمی در هلند، جمهوری چک و فرانسه، نیز تلفات توفان در این کشورها را به ترتیب چهار، سه و دو نفر اعلام کرده اند.
 
شرایط توفانی همچنین شبکه خدمات حمل و نقل در کشورهای منطقه را مختل کرد و باعث شد تا صدها برنامه پرواز هواپیما، حرکت قطار و قایق های مسافربری لغو شود.

در برخی مناطق، رفت و آمد جاده ای به دلیل سقوط درخت یا خطرناک بودن شرایط متوقف شد و مدارس نیز قبل از ساعت مقرر تعطیل شدند.

با عبور تندباد از مناطق غرب به سوی شرق اروپا، مقامات محلی در آلمان و هلند از مردم خواستند تا حتی الامکان از خانه های خود خارج نشوند.

به گفته سازمان هواشناسی آلمان، سرعت باد در برخی نقاط این کشور به 190 کیلومتر در ساعت رسید که طی پنج سال اخیر سابقه نداشته است.

در این کشور، حرکت قطارها به طور کامل متوقف و باعث سرگردانی هزاران مسافر شد و پس از خسارتی که به ایستگاه مرکزی شهر برلین وارد آمد، راه آهن برلین این ایستگاه را به طور کامل تعطیل کرد.

بسیاری از تلفات توفان در کشورهای اروپایی از تصادف خودروها ناشی شد هرچند سقوط اجسام و ریزش دیوار نیز قربانیانی گرفت.

گزارش سازمان های هواشناسی حاکی از آن است که تندباد اروپایی به سوی شرق قاره در حرکت است اما انتظار می رود با رسیدن به اوکراین و روسیه، از سرعت آن به میزان قابل ملاحظه ای کاسته شود.

کد خبر 13679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز