«در حال حاضر کارهای باشگاه نفت تهران برای واگذاری به اراک انجام شده و این تیم در اختیار ما قرار می‌گیرد.» در آخرین برنامه‌ 90، درحالی‌که عادل فردوسی‌پور و نماینده مردم ساری واگذاری تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها را نقد می‌کردند، حسین لطفی، نماینده مردم اراک سعی داشت این حرکت را توجیه کند.

فوتبال

این در حالی بود که پاسخ‌های نظرسنجی برنامه 90 در مورد انتقال تیم‌ها به شهرستان منفی بود؛ طوری که 91 درصد از مردم به ماندگاری تیم‌ها در شهرهای خود رای دادند و مخالف انتقال تیم‌ از شهری به شهر دیگر بودند. علاوه بر این، مصاحبه‌های کوتاه و ضبط‌شده برخی دیگر از نماینده‌های مجلس روی آنتن رفت که تقریبا همگی آنها مخالف انتقال تیم‌ها بودند. در این اوضاع، مجری برنامه سعی می‌کرد به استناد این صحبت‌ها، نماینده مردم اراک را مجاب کند که انتقال نفت از تهران به اراک صورت نگیرد؛ تلاشی که هیچگاه نتیجه نداد تا تیم فوتبال نفت در آینده‌ای نزدیک به استان مرکزی واگذار شود.

بعد از واگذاری پاس از تهران به همدان که سیر نزولی 4 ساله‌ای را طی و سرانجام به لیگ دسته اول کشور سقوط کرد، اکنون نوبت نفت تهران است. البته لطفی بر این باور است که مقایسه «پاس» و «نفت» درست نیست؛ زیرا نفت تهران یک تیم معمولی است که فقط یک فصل در لیگ برتر حضور داشته و حالا می‌خواهد توسط استان مرکزی اداره شود. با این حال، آیا ورزش وزارت نفت موافق واگذاری نفت از تهران به اراک است؟ اغلب مسئولان رده بالای ورزش وزارت نفت درباره واگذاری تیم‌هایشان به نهادهای دیگر به قانون اشاره می‌کنند؛ اینکه برای آنها اجرای قانون اهمیت ویژه‌ای دارد. غلامرضا شاه‌کرمی، مدیرکل ورزش وزارت نفت در این رابطه به همشهری می‌گوید: «ما تابع قوانینی هستیم که به وزارت نفت ابلاغ می‌شود. ما هم نمی‌خواهیم که تیم نفت تهران به استان دیگری واگذار شود اما زمانی که هیات دولت جلسه می‌گذارد و مصوبه‌ای تایید می‌شود، اجرای این مصوبه برای ما لازم‌الاجراست.»

او که سیاستگذار ورزش وزارت نفت است، ادامه می‌دهد: «از ورزش وزارت نفت که در جلسه هیات‌دولت کسی حضور نداشته و ما نمی‌توانیم مقصر اتفاق‌های اخیر باشیم. درحالی‌که از سازمان تربیت بدنی آقای سعیدلو حضور داشته و اصلا چرا از آنها سؤال نمی‌کنید؟ من نباید درباره این موضوع صحبت کنم و بهتر است آقای حمید سجادی پاسخگو باشد.»

مدیرکل ورزش وزارت نفت معتقد است که این وزارت در مصوبه هیات دولت و اجرای برنامه پنجم توسعه نقشی نداشته است. شاه‌کرمی تاکید می‌کند: «قرار است این وزارتخانه و صنایع دیگر در ورزش حرفه‌ای تیم‌داری نکنند. ما هم تابع این قانونگذاری بوده و درصدد اجرای آن هستیم. بهتر است سازمان تربیت بدنی هم فاکتورهای یک تیم قهرمان و یک تیم حرفه‎‌ای را مشخص کند تا بدانیم روی کدام‌یک از تیم‌هایمان می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه‌گذاری روی کدام‌یک از تیم‌هایمان ممنوع است.»

سازمان تربیت بدنی اما موضع شفافی درباره انتقال تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها اعلام نکرده است. روز گذشته تلاش برای گفت‌وگو با حمید سجادی، معاون امور ورزش سازمان تربیت بدنی نتیجه نداد. با همه اینها، خیلی‌ها از جمله یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری به نماینده مردم اراک یادآور شد‌ که نفت با حضور در اراک سرنوشتی بهتر از پاس همدان نخواهد داشت.

بازگشت پیکان به تهران

پیکان یکی از تیم‌های واگذارشده به قزوین بار دیگر به تهران بازگشت. مدیرعامل باشگاه پیکان قزوین روز گذشته با اعلام این خبر گفت: «مسئولان فوتبال قزوین در فصل گذشته با ما همکاری نکردند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در فصل بعد در تهران بازی کنیم.» شیعی درباره شرایط پیکان در فصل گذشته گفت: «وضعیت سختی داشتیم. در تهران تمرین می‌کردیم و در قزوین بازی‌هایمان را انجام می‌دادیم و با توجه به شرایطی که داشتیم، عملا در کل هفته‌ها میهمان بودیم. همین موضوع برای ما دردسر ساز شده بود و باعث شد که به دسته پایین‌تر سقوط کنیم.

همچنین از آنجا که قزوینی‌ها در این فصل زیاد به ما کمک نکردند و ما همه هزینه‌های باشگاه را خودمان پرداخت می‌کردیم، در جلسه هیأت‌مدیره باشگاه تصمیم گرفتیم که بازی‌هایمان را در فصل آینده در تهران برگزار کنیم و دیگر در قزوین نباشیم.» جالب اینکه پیکان بعد از واگذاری به قزوین در لیگ دهم نتوانست نتایج قابل‌قبولی بگیرد و به لیگ دسته اول کشور سقوط کرد. مدیرعامل پیکان ادامه داد: «البته شاید مجمع باشگاه که مرجع بالاتری است با این موضوع موافق نباشد اما فکر می‌کنم به‌دلیل مسائل به‌وجود آمده در فصل گذشته، مجمع هم موافق حضور ما در تهران باشد.»

کد خبر 137057

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز