گروه شهری: شورای شهر تهران دیروز پیش از تصویب لایحه ساماندهی دکل‌های تلفن‌همراه،‌از وزارت بهداشت خواست تا برنامه خود برای مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها را اعلام کند.

شورا

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در جلسه علنی این شورا، پس از ارائه گزارش وضعیت و نحوه مقاوم‌سازی‌ پل‌های سطح شهر تهران که از سوی مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ارائه شد، از فرصت استفاده کرد و از لزوم مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی سخن گفت.وی افزود: بعید می‌دانم حتی یک بیمارستان در لحظات سرنوشت‌ساز بعد از زلزله بتواند به حادثه‌دیدگان خدمات‌رسانی کند.

وی گرچه از پیشنهاد شورای شهر به دولت مبنی بر کمک به تحقق هرچه سریع‌تر مطالعات مقاوم‌سازی‌ سازه‌های شهری سخن گفت، اما پیشنهاد کرد که شهرداری بهتر است به جای انتظار کمک‌های دولت، در طرح مقاوم‌سازی‌ سازه‌های شهری از جمله پل‌ها که در هنگام وقوع حوادثی نظیر زلزله، شبکه دسترسی شهری را فراهم می‌کنند، راسا اعتبارات لازم در این باره را تامین کند.وی همچنین به تصویب طرح جامع کاهش خطرپذیری شهر تهران توسط شورای شهر اشاره کرد و از شهرداری تهران خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به تهیه طرح تفصیلی آن که مدتی است متوقف مانده، اقدام کند.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز با اشاره به اینکه درصورت وقوع زلزله پل‌های شهری درصورت مقاوم نبودن کار خدمات‌رسانی به مردم را مختل می‌سازند، از معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خواست تا از میزان مقاومت پل‌های سطح شهر در برابر زلزله، توضیحات لازم را ارائه کند.بنابراین گزارش، مازیار حسینی پاسخ به این سؤال را سخت و پیچیده دانست و گفت: در مهندسی زلزله بحث میزان انرژی و بافت زمین‌شناسی در تعیین میزان خسارت خیلی مؤثر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گزارش خود درباره وضعیت و نحوه مقاوم‌سازی‌ پل‌های سطح شهر گفت: بحث مقاوم‌سازی‌ پل‌های شهر تهران از سال 82 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و قرار شد از میان 250 پل سطح شهر 110 دستگاه ظرف 5 سال مقاوم‌سازی‌ شود.وی تصریح کرد: میان پل‌های بررسی شده 40 پل نارسایی گسترده، 19 پل نارسایی نسبی، 30 پل نارسایی محدود و 17 پل نیز نیازی به بهسازی نداشته‌اند. وی در بخش دیگری از گزارش خود به کم‌توجهی به موضوع زهکشی پل‌ها و نفوذ آب و خوردگی بتن پل‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 88 به این طرف بسیاری از اوقات درز انبساط پل‌ها با آسفالت پر شده بود که این امر فاجعه‌بار بود اما در چند سال اخیر این ایراد در حال برطرف شدن است و امسال نیز 3200 متر درز انبساط تعویض می‌شود.

حسینی افزود: پل سیدخندان، پل شهید همت - شهید چمران و 2 پل فولادی مانند پل کالج در دستور کار مقاوم‌سازی‌ است ضمن اینکه لرزش‌های احساس‌شده در پل فلزی کریم‌خان نیز گرچه مشکلی نیست اما با وجود این برای برطرف کردن نگرانی‌های مردم به‌دنبال اجرای طرحی به‌منظور کاهش ارتعاشات این پل هستیم.حسینی همچنین از تهیه شناسنامه فنی پل‌ها خبر داد که می‌تواند در بهسازی پل‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و هم‌اکنون در حال تبدیل شدن به آرشیو دیجیتال است.

اقدام جهادی برای حل معضل ریزگرد

دیروز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هفته محیط‌زیست ابراز امیدواری کرد که شهر تهران به لحاظ زیست‌محیطی به جایگاه والایی دست یابد.
وی در این باره خواستار برخورد جدی‌تر با پدیده ریزگردها که نیمی از کشور را در بر گرفته است، شد و افزود: برای حل این موضوع باید به‌صورت جهادی اقدام کنیم؛ چرا که حل معضل ریزگردها با روش‌های دیپلماتیک معمول، سال‌های سال به طول می‌انجامد.دیروز معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز به مناسبت هفته محیط‌زیست نگرانی‌های خود را در باره مشکلات زیست‌محیطی اعم از آلودگی هوا، مشکل شبکه فاضلاب و خطرات زباله‌های بیمارستانی مطرح کرد.

به گفته ابتکار، انتظار می‌رفت موضوع شبکه فاضلاب تهران با سرعت بیشتری پیش برود اما از آنجا که در بودجه 90 دولت، اعتباری برای این بخش پیش‌بینی نشده است، نگران معضلات حاصل از فقدان شبکه فاضلاب در برخی نقاط شهر هستیم.ابتکار همچنین ضمن تقدیر از شهرداری برای افزایش سرانه فضای سبز تهران،‌ به مشکل سرانه فضای سبز در برخی محلات تهران اشاره کرد و در این‌باره نیز گفت: مردم از شهرداری انتظار دارند با خرید زمین‌ و اختصاص آن به بوستان‌های محلی معضل کمبود فضای سبز را در منطقه آنها برطرف کند.

 یکی دیگر از دستورات جلسه دیروز شورای شهر اختصاص به مراسم تقدیر از اعضای تیم ملی تکواندوی اعزامی به مسابقات جهانی سال 2011 در کره‌جنوبی داشت. چمران در این باره گفت: امروز از ورزشکاران عزیز اعزامی تیم ملی تکواندو که موفق شدند بعد از 39 سال برای نخستین بار به قهرمانی جهان در این رشته دست یابند، دعوت کردیم تا به شورای شهر بیایند تا ضمن تقدیر از قهرمانان، گزارشی از نحوه مسابقات نیز ارائه شود.

رئیس شورای شهر با انتقاد از اینکه چرا قهرمانان وقتی به قله اوج می‌رسند از نظر کار و برنامه به فراموشی سپرده می‌شوند، گفت: این نقص ورزش ماست که اجازه می‌دهیم ورزشکاران ما بعداز دستیابی به قهرمانی، برنامه و تمرینات ورزشی را رها می‌کنند تا نزدیک مسابقات بعدی که این امر به آمادگی بدنی و روحی آنها لطمات جدی وارد می‌سازد.رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار آن شد تا قهرمانان در همه رشته‌ها تحت نظارت فدراسیون‌ها با حساسیت و به‌صورت مستمر در یک مسیر صحیح هدایت شوند تا در هنگام برگزاری مسابقات از آمادگی جسمی و روحی لازم برخوردار باشند.

هادی ساعی، عضو هیات رئیسه شورای شهر و قهرمان سابق تکواندو نیز از محمد باقر قالیباف شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای شهر بابت برگزاری مراسم تقدیر از قهرمانان تکواندوی کشور قدردانی کرد و گفت: درست است که رسیدن به قله قهرمانی کار بسیار سختی است اما از آن سخت‌تر تداوم و حفظ جایگاه قهرمانی است که نیاز به حمایت و برنامه‌ریزی دقیق دارد.سید محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از مسابقات تکواندوی سال 2011 در کره‌جنوبی پرداخت و گفت: هم‌اکنون 196 کشور جهان عضو فدراسیون جهانی تکواندو هستند که در 10 سال گذشته کشور ما ایران به واسطه افتخارات جهانی که در المپیک این رشته کسب کرده، قدرت برتر جهانی در این رشته به شمار می‌رود. پولادگر اظهار داشت: گرچه کسب عنوان قهرمان جهانی در کشور کره برای ما غیرمنتظره نبود زیرا در 6دوره عنوان نایب قهرمانی این رشته را داشتیم، اما با این همه کسب قهرمانی جهان در کشور کره که خود صاحب این رشته است و تمام ارکان تکواندوی جهانی را در اختیار دارد، بسیار با ارزش است. به گفته رئیس فدراسیون تکواندو، در دنیا این نخستین بار است که کشوری غیر از کره به این عنوان دست پیدا کرده است اما آنطور که شایسته این جایگاه جهانی بود، از سوی رسانه ملی مورد استقبال قرار نگرفتیم.

انتقاد از افزایش روند کودک‌آزاری در شهر تهران

دیروز احمد مسجد‌جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران پیش از شروع دستور جلسه شورای شهر با اشاره به اخبار رو به افزایش کودک‌آزاری‌های اخیر در تهران، گفت: خوب است شورای شهر به ارائه گزارشی درباره پدیده کودک‌آزاری در تهران بپردازد.تکرار وقوع کودک‌آزاری‌ در تهران نگران‌کننده است. این در حالی است که تعداد کودکانی که در معرض آزار قرار دارند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که از طریق جراید به اطلاع شهروندان می‌رسد.

وی با بیان اینکه براساس برخی آمارها 70 درصد کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند، فرزندان طلاق هستند، خواستار ارائه گزارشی از سوی بهزیستی در‌باره کودک‌آزاری شد. در این باره رئیس شورای شهر تهران نیز خواستار آن شد تا این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورای شهر بررسی شود و افرادی که باید برای ارائه گزارش در این باره به شورای شهر بیایند، معرفی شوند.

تصویب لایحه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی شهر تهران

یکی دیگر از دستورات جلسه دیروز شورای شهر اختصاص به لایحه بررسی ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران داشت که به تصویب شورای شهر رسید.
بر اساس این مصوبه، قرار شد تا شرکت ارتباطات شهر مجری این طرح باشد. بنا براین گزارش، همچنین معصومه‌آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد تا با استفاده از فیبر نوری راهی برای کوتاه‌کردن ارتفاع آنتن‌های تاسیساتی مخابرات فراهم شود.

همچنین خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز با اشاره به لایحه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران گفت: براساس این لایحه، نه تنها سطح ایمنی دکل‌ها ساماندهی می‌شود و ارتقا می‌یابد بلکه قوانین مرتبط با استانداردهای حفاظت در برابر اشعه و استانداردهای بخش ارتباطات و فناوری و سلامت رعایت می‌شود و سیمای منظر شهری نیز ارتقا می‌یابد.
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز ضمن حمایت از توسعه ارتباطات و خطوط تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی برای پیشرفت شهر بر لزوم رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی و سلامت شهروندان تاکید کرد تا خدای ناکرده وجه‌المصالحه توسعه و پیشرفت خطوط مخابراتی قرار نگیرد زیرا براساس شکایت‌های مردمی دکل‌ها و آنتن‌ها بسیار به محل زندگی شهروندان نزدیک است.

کد خبر 137062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز