گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با دستور وزیر علوم پذیرش دانشجوی دکتری از 5هزار و 600 نفر به 10هزار نفر افزایش یافت تا ثابت شود همه چیز در کشور ما دستوری است.

آزمون

رئیس سازمان سنجش درباره احتمال افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکترای تخصصی در سال 90 به مهر گفت: بر اساس دستور وزیر علوم مقررات تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها اصلاح و امکان ظرفیت پذیرش دکتری تا 10هزار نفر ایجاد می‌شود. محمد‌حسین سرورالدین افزود: بنابراین به‌دلیل اینکه 8برابر ظرفیت به دانشگاه‌ها اعلام شده‌است پیش‌بینی می‌شود درصورت افزایش ظرفیت از میان معرفی‌شدگان دوباره بتوانیم افرادی را جذب کنیم که این موضوع باعث می‌شود ظرفیت پذیرش تا 10هزار نفر هم صعود کند.

ماجرای معرفی 8برابر ظرفیت

رئیس سازمان سنجش درباره تعداد پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون سراسری که به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند، گفت: در مجموع 14هزار و 800نفر به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند که در واقع 8برابر به دانشگاه‌ها اعلام شده است. وی توضیح داد: فرمول آن نیز به این ترتیب است که هرداوطلب باید به 5 دانشگاه معرفی می‌شد و3 تا 5برابر ظرفیت دانشگاه‌ها نیز معرفی شده‌اند که در مجموع 5 هزار و 600نفر پذیرفته می‌شوند که این مسئله موجب شد تا 8برابر ظرفیت به دانشگاه‌ها معرفی کنیم.

وی گفت: بنابراین به‌دلیل اینکه 8برابر ظرفیت به دانشگاه‌ها اعلام شده است پیش‌بینی می‌شود درصورت افزایش ظرفیت از میان معرفی شده‌ها دوباره بتوانیم دانشجوی دکتری جذب کنیم.
رئیس سازمان سنجش یادآور‌شد: حتی ممکن است در برخی از رشته‌های خاص و یا دارای ظرفیت محدود تعداد معرفی‌شده‌ها کمتر از ظرفیت اعلامی دانشگاه باشد که در این صورت برای آن رشته خاص دوباره از افرادی که تراز بالاتری کسب کرده‌اند اما مجاز به ورود به مرحله بعد نشده‌اند، انتخاب صورت گیرد.

هر شیوه به جز امتحان کتبی!

سرورالدین درباره برگزاری آزمون کتبی از سوی برخی از دانشگاه‌ها در جریان مصاحبه داوطلبان دکترای تخصصی سال90 افزود: موضع رسمی این است که دانشگاه‌ها امتحان کتبی نگیرند اما غیر از آن هرشیوه دیگری را می‌توانند بکارگیرند.وی اظهار کرد: البته برخی از دانشگاه‌ها امتحان کتبی را به صورت تلفیقی در کنار سایر شیوه‌ها به‌کار می‌گیرند و علت این است که تعداد افرادی که به دانشگاه معرفی شده‌اند زیاد است و برای صرفه‌جویی در وقت یک آزمون تخصصی کتبی گذاشته‌اند و پس از اتمام این مرحله، آنهایی که این مرحله را گذرانده‌اند به مصاحبه دعوت شوند.

با توجه به اظهارات معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، این نکته استنباط می‌شود که پیش‌بینی افزایش ظرفیت شده‌بود و تنها باید خبر آن را وزیر محترم علوم اعلام کند.البته این پرسش نیز مطرح می‌شود که چرا ظرفیت واقعی پذیرش به داوطلبان اعلام نمی‌شود و اگر دانشگاه‌ها ظرفیت ندارند آیا دستور وزیر معجزه می‌کند؟

رعایت نشدن هزینه مصاحبه

هزینه مصاحبه از پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری نیز موضوعی بود که دانشگاه‌ها از آن تمکین نکردند. با اینکه وزارت علوم هزینه مصاحبه دکتری را 25هزار تومان اعلام کرد اما دانشگاه‌ها هرکدام مبلغی از پذیرفته شدگان مرحله اول گرفتند، برای نمونه دانشگاه تهران مبلغ 50هزار تومان بابت مصاحبه دریافت کرد.معاون دانشگاه تهران درباره علت این امر به مهر گفت: این مبلغی است که بر اساس مفاد مصاحبه از داوطلبان دریافت می‌شود و هزینه‌ای است که در واقع داوطلب به سیستم برای انجام مصاحبه تحمیل می‌کند.

کد خبر 137463

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز