سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعلام تشکیل دولت در لبنان بعداز 5 ماه تعلیق، واکنش‌های متفاوتی در داخل و خارج این کشور به‌دنبال داشت.

دولت لبنان

یک روز پس از اعلام تشکیل دولت لبنان که به دولت حزب‌الله و نزدیک به مقاومت معروف است، نمایندگان کنگره آمریکا خواستار مسدود کردن کمک‌های مالی به لبنان شدند. این در حالی است که دبیر کل سازمان ملل از تشکیل دولت در این کشور استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نخستین واکنش بین‌المللی به تشکیل دولت جدید در لبنان، رئیس‌جمهوریخواه کمیسیون امور خارجی در کنگره آمریکا، خواستار مسدود کردن کمک‌های مالی آمریکا به این کشور شد.

ایلینا روس لیتینن با متهم کردن دولت جدید به تروریسم و حمایت از حزب‌الله لبنان، خواستار توقف هرگونه کمک مالی به آن شد. در همین حال،دولت آمریکا در واکنش به اعلام دولت جدید لبنان با اکثریت وزرای طرفدار حزب‌الله، اعلام کرد که این دولت را براساس عملکردش ارزیابی خواهد کرد. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا با اشاره به تشکیل دولت جدید، بر ضرورت پای بندی این دولت به قانون اساسی لبنان، خودداری از هرگونه خشونت و به‌ویژه تلاش برای انتقام‌گیری از دیگر مسئولان دولتی و مهم‌تر از همه بر ضرورت پایبندی این دولت به تعهدات بین‌المللی لبنان درقبال قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری تاکید کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر برخی منابع خبری شرط‌گذاری آمریکا برای دولت جدید مبنی بر پایبندی به همکاری با دادگاه ترور حریری را از موانع اصلی تاخیر در تشکیل دولت لبنان اعلام کرده‌بودند. همین اصرار و مداخله آمریکا باعث فروپاشی دولت قبلی لبنان شد. وقتی شرکای ائتلافی دولت قبلی به ریاست سعد حریری در واکنش به عملکرد این دولت در ارائه اطلاعات گسترده به دادگاه ترور حریری استعفا دادند، دولت از اکثریت ساقط شد. در همین حال، دبیرکل سازمان ملل از اعلام تشکیل دولت جدید به رهبری میقاتی در لبنان استقبال کرد. بان کی‌مون با اشاره به تشکیل دولت جدید در لبنان و ضمن ستایش از میشل سلیمان و نجیب میقاتی، این اقدام را گامی مهم به سوی ثبات و آرامش در این کشور توصیف کرد.

اما در میان رهبران عرب، رئیس‌جمهور سوریه تشکیل این دولت را به رهبران لبنان تبریک گفت. بشار اسد در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با میشل سلیمان همتای لبنانی‌اش و نبیه بری رئیس پارلمان، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید بتواند تاثیر مثبتی در عرصه داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد. اما سعد حریری که در زمان استعفای دولتش در واشنگتن به سر می‌برد، این بار خبر اعلام دولت جدید لبنان را از ریاض شنید.

این درحالی است که منابع نزدیک به سعد حریری با تشکیک در موفقیت عملکرد این دولت، تشکیل آن را پس از کسب موافقت طرف سوری اعلام کردند.این منابع با انتقاد از دولت جدید که اکثریت آن را گروه‌های 8 مارس مرکب از حزب‌الله لبنان، جنبش امل و دیگر گروه‌های طرفدار این دو گروه تشکیل می‌دهند، اعلام کردند: دولت جدید نمی‌تواند برون‌رفتی برای اوضاع بحران‌زده سیاسی و اقتصادی کشور بیابد. در همین حال، نجیب میقاتی نخست‌وزیر جدید با اشاره به پایبندی دولتش به تعهدات بین‌المللی، اعلام کرد که دولت جدید وارد رویارویی با جامعه جهانی نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دادگاه ترور حریری، تاکید کرد که این مشکل را با شیوه‌ای که در آن تصمیمات بین‌المللی محترم شمرده شود، حل خواهد کرد. میقاتی دولتش را دولت کار و ملت نامید و وعده داد که برای ساختن کشور و حفاظت از قانون اساسی، همزیستی در لبنان را حفظ کند. قرار است کمیته‌‌ای از وزرای لبنان، کار تهیه پیش‌نویس بیانیه سیاست‌های دولت جدید را انجام دهد تا برای تصویب و دریافت رای اعتماد به پارلمان ارائه شود.

کد خبر 137682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز